Vilken hundras passar mig?
Hej! Jag är 15 år och ska få en egen hund (döm inte efter ålder). Jag har funderat på en Australian shepherd eller en tollare, men tänker höra vilken ni tror passar mig bäst. Jag bor hemma med min mamma och min äldre syster. Vi bor i en lägenhet, men vi har nära till två hundrastgårdar, en skog och andra grönområden. Vi äger även hästar och hur stallplatser ca 10 min bort med bil där hunden ska få följa med och springa lös (vi är där varje kväll och så rider/aktiverar vi även några dagar i veckan). Vi äger redan en japansk spets hane på 4 år. När vi fick honom när han var 1,5 år så kunde han ingenting och jag har uppfostrat honom sedan dess. Jag har växt upp med hund och mamma har ägt en bruksras tidigare. När jag är i skolan så kommer min mamma eller min syster ta ut hunden, men annars så är hunden mitt ansvar. Den kommer nästan aldrig vara själv då min syster eller mamma alltid är hemma. Jag har tänkt träna sök, spår och rallylydnad med hunden. Möjligtvis kanske lite agility också, men då kommer det handla om någon gång som lite extra bara. Jag planerar inte att tävla, men man vet ju inte hur jag tänker senare i framtiden. Jag har tid att ta hand om en hund då jag inte träffat kompisar så ofta efter skolan, inte ens varje månad. Går inte på någon sport eller så utan mitt stora intresse är hundar. Jag börjar ju gymnasiet nästa år och ska gå en hundlinje så kommer bo på skolan och ha med mig hunden. Mamma och jag har hälsat på på skolan och det finns många möjligheter till aktivering där med. Jag söker en hund som är i storlek M/L. Den ska vilja jobba tillsammans med mig och vi ska kunna utvecklas tillsammans. Den ska vara lättlärd. Inte så mycket jakt då den ska kunna gå lös. En ras som inte har så lätt till skall (till skillnad från en spets) Ska funka i alla situationer och inte bry sig så mycket om omgivningen. Gärna lite reserverad (inte liksom labbeglad) Ingen ras som lätt går upp i stress Vilken tror ni passar bäst? Eller passar någon annan ras bättre? Tacksam för svar! (har redan ställt frågan på hundar iFokus men har inte fått något svar så hoppas jag får det här istället)