Retriever iFokus

Retriever

Etikettgolden-retriever
Läst 1610 ggr
Emmsan84
2020-07-19 14:24
0

Hane eller tik?

Hej :)

Ska köpa hund i höst och sitter suger åt mig alla info jag bara kan få om hundrasen.

Vad är era bästa tips när det första gången man köper en hund?

Alla tips är välkomna i allt från foder till vilka försäkringar som är bäst. 

Bör man välja en tik eller hane? 

Jag har tänkt en tik då jag har läst att dom kan vara lite lugnare ? Eller vad anser ni?

Chinesecrestedlover
2020-07-19 15:52
0

#0 Teckna en försäkring som täcker så mycket som möjligt och som har ett högt "tak". Veterinärkostnader kan lätt och snabbare än man tror dra iväg galet mycket och en riktigt bra försäkring är guld värd i ett sådant läge. 

Jag hade min lilla (2 kg) tik inlagd under några dygn, varav det första nedsövd och hon krävde övervakning och intensivvård ytterligare ett par dagar. Tack och lov klarade sig min lilla darling mot alla odds, men kostnaden utöver det försäkringen stod för blev ca 30 000 kr (självrisk etc.). 

Min försäkring har ett högt "tak" men vi var och nosade på taket. Det var extremt nära att det gick över det och detta var bara några dagar och handlade om en extremt liten hund. Mycket inom veterinärvården går på vikt så större hund = dyrare. 

Tik eller hane tycker jag personligen är en "smaksak". Jag har en av varje, båda kastrerade tidigt för att förhindra diverse framtida sjukdomar (och för att min lilla grabb var en riktig hane😉, han skulle lyfta på benet konstant mot alla möbler, i sängen m.m.). Min första hund (Cain) var en hane, han var fertil upp till ca 5-6 års ålder och sedan kastrerades han (problemhund och kastreringen var en del i att försöka lugna ner honom/få honom lättare att hantera utan att bli biten m.m.). 

Alla hundar är individer och det finns lugna hanar och det finns galna tikar (och tvärtom), haha. Min lilla tik är en riktigt tuff brud i miniförpackning och min nuvarande hane är en fegis (osäker). Min första hund (Cain) var komplett galen och extremt osäker (åt under lång tid antidepressiva tabletter mot ångest, för att klara en lugn vardag). 

Jag går mer på individ när jag väljer hund än kön…men så kastrerar jag ju oavsett numera, så för mig spelar kön ingen större roll. Jag har båda könen som sagt men utan problem vid löp osv. 

Vissa raser jag skulle vilja skaffa i framtiden har jag ett speciellt kön som jag önskar helst…men det är mest för att jag i de fallen vill ha en större och kraftigare hund och hanar tenderar ju generellt att vara grövre än tikar. Annars spelar könet ingen roll för mig. 

Lycka till med hunden.

Sookie (lilla mörka, tik, 2 kg) och Ianto (större ljusa, hane, 4 kg)

Mvh/Chinesecrestedlover