Retriever iFokus

Retriever

Etikettflatcoated-retriever
Läst 1830 ggr
LMB63
1

W T. Vad betyder target uppgift

WT working test. Var drygt 10 år sen jag var med på det. Började läsa om det, och det dök upp target uppgift, har inte hört det förut, googlat men hittar inte hur och vad det är för moment. Kopierar in en text här. 3.1 Nybörjarklass I Nkl ska stationerna bestå av endast en apport. Vill man ha två enkelmarkeringar, eller en enkelmarkering och en targetuppgift, bedömda av samma domare ska dessa apporter istället delas upp på, och bedömas som, två stationer. Dolda dirigeringsuppgifter i Nkl får inte förekomma. Svårigheterna för klassen ligger i t.ex. terrängförhållanden och dolda nerslag. En kortare transportsträcka kan läggas in för att bedöma följsamhet och fotgående. Hoppas någon kan förklara bra. Tack på förhand.

keithan
0

Har för mig att targetträning är när hunden ska röra ett föremål med en kroppsdel, t.ex. med sin nos eller tass. :-)

Lona
2

När det gäller WT så menar man att hunden först har tagit en markering, sen lägger man ut en dummy på samma ställe utan att hunden ser det. Blir som en dirigering men räknas inte som dold eftersom hunden får lite hjälp av minnesbilden av den tidigare markeringen. Man skulle alltså kunna ha en "dubbelstation" där första uppgiften är en enkelmarkering (max 10 poäng) varpå man lägger ut en dummy utan att hunden ser det och sedan som andra uppgift skickar hunden på den (max 10p). Totalt 20p om hunden får full pott på båda uppgifterna, till skillnad mot en vanlig station där det är 10p. (Detta enligt SSRKs angivelser, möjligt att de fristående klubbarna som inte är associerade med SKK har en annan tolkning.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com