Annons:
Etikettallmänt
Läst 1868 ggr
Pmax
10/1/18, 12:05 PM

Vilken retriever

Hej! Jag har dom senaste månaderna försökt hitta rätt hundras för mitt hundköp (som ligger 1-2 år fram i tiden, men ändå). Jag har varit & tittat fram & tillbaka på nästan alla hundraser känns det som. Men retriever ligger mig alltid nära. Jag tänkte bara höra mig för här, & se vad ägarna till dessa hundar faktiskt har att säga. Så lite frågor då: - vilken hundras har du/ni & varför valde du/ni den? - vad är det bästa med den rasen? - hur är din hund med andra djur, nya människor & barn? - hur har du valt att sysselsätta din hund? Hur många gånger i veckan? - hur länge lämnar du din hund själv som max? - hur har hälsan varit på din hund? Jag har tidigare haft hund i familjen, men aldrig själv. Så det skulle vara min första egna hund. Jag sysslade lite med lydnad med familjen hund (på hobby-nivå!) men är sugen på att ha en hund där man kan hitta på något roligt. Jag kommer bo ett stenkast från skog & hav så vill ha en kompis som kan följa med på mina promenader & kanske även ett dopp i vattnet. Det finns även olika rastställen runtom mitt område där jag tänkt ta med hunden i framtiden. Däremot så är jag inte intresserad av jakt, vilken kanske gör att jag är inne på fel raser? Ne, nu kommer jag inte på fler frågor just nu. Hoppas någon har något svar. Tack!

Annons:
Kilgharrah
10/4/18, 1:09 PM
#1

Jag har en Flatcoated Retriever! Han är bara 7 månader nu men kan skriva lite ändå :)

Jag valde en flatte för att jag ville ha en en väldigt kärleksfull och tillgiven hund som gillar mys men som även kan jobba.  Det är min första hund så jag vet inte riktigt vilka sporter och aktiviteter jag vill vara aktiv i vilket är super för flattar kan göra lite vad som helst. Jag är inte heller intresserad av jakt men det är inget problem, flattar kan göra lite vad som heslt. Just nu gör vi mycket lydnad och sök, ska även syssla mer med apportering,  agillity osv. Det viktigaste är att man måste aktivera dem mentalt och fysiskt för att de ska må bra. De kräver mycket jobb och mår inte bra att 

Bästa: han är alltid glad, följer med mig överallt om han får och gillar precis allt och alla. 

Andra djur/barn: väldigt glad, pussar på alla om han får. Barn gillar han men han rör dem inte, går bra och nosar på dem men tar själv ingen kontakt. Hundar älskar han och leker mer än gärna, däremot så förstår han inte när andra hundar inte gillar honom men det kanske är valpbeteende??🤔

Valpar kan inte gå så långt men när han blir större blir det långa promenader och joggingturer. Nu kör jag lydnad varje dag, ibland mer ingående pass och ibland lättare träningstillfällen. Sök kör vi nästan varje dag, sen är det massor med lek och mys ❤️

Han kan lämnas max 2 timmar. Superduktig på att bli lämnad ensam.

7 månader och inga problem! Nej men titta noga på hanen och tiken. Prata med uppfödaren om sjukdomar, flattar kan drabbas av cancer/tumörer. Vanligaste dödsorsaken hos flattar. 💔 Titta också på http://www.rasdata.nu/ssrk/ Där kan man se hur hundarna mår och även se på tidigare kullar/syskon.  Superviktigt att vara noggrann och leta information för att få en frisk hund. Röntgade höfter och ögonlyst!

[IdaSoren]
10/15/18, 5:13 PM
#2

- vilken hundras har du/ni & varför valde du/ni den? 
Har en golden retriever. Ville ha en aktiv men lättsam sällskapshund av lite större storlek. Viktiga egenskaper för oss var också att hunden skulle gilla människor och inte vara någon träningsnarkoman, vilket passade in rätt bra ;-)

- vad är det bästa med den rasen? 
Det bästa är att de har ett hjärta av rent guld, älskar alla, är alltid glada och livar liksom upp varje dag med sin utstrålning. För mig är det också positivt att hon inte kräver timtal av aktivering, att hon är lugn och trygg i alla miljöer och att hon kan umgås med vilka människor som helst utan att vara reserverad. Vi vill inte känna oss begränsade av vårt hundägande och det gör vi inte med vår golden.

- hur är din hund med andra djur, nya människor & barn? 
Katter jagar hon :-) Med andra hundar är hon superfin, hon har ett promenadgäng som hon rastas med varje dag och det fungerar toppen. Hon älskar människor och vill hälsa på och bli klappad av alla, utan att behöva vara i centrum hela tiden (hon går gärna iväg och lägger sig i något annat rum när vi har besök t.ex.). Med barn är hon försiktig och vettig, skulle aldrig hoppa eller vara hårdhänt som hon kan vara med oss när hon busar. Hon känns 100 % trygg liksom.

- hur har du valt att sysselsätta din hund? Hur många gånger i veckan? 
Vi tränar spår, lydnad och nosework för det mesta. Jackie är med på allt, men hon går inte all in i alla aktiviteter. Hon kan lätt tröttna och gå iväg och syssla med annat, vilket kan vara en nackdel om man själv vill satsa på någon sport, men vi gör inte det. När man hittar rätt motivation så är hon guld att träna med, hon gör allt för att göra rätt.

- hur länge lämnar du din hund själv som max? 
Jackie kan vara ensam i många timmar, men vi lämnar henne ca 5-6 timmar om dagen, uppdelat på 3 timmar åt gången (före och efter lunchrastningen).

- hur har hälsan varit på din hund?
Inga bekymmer ännu, men det finns ju en del rasbundna sjukdomar som man behöver vara medveten om, t.ex. livmoderinflammation och cancer.

Upp till toppen
Annons: