Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 4913 ggr
raudur
2018-04-25 13:47

Jaktgolden?

Hej! Jag börjar smått planera för att skaffa hund om ca 1 år. Idag har familjen 2 jackrussel terrier. Jag går i tankarna på en jaktgolden men är lite osäker om det är rätt ras för mig. Jag vill ha en aktiv hund som är med på allt. Tydlig Av/På knapp. Jag vill träna lydnad och gärna agility samt utbilda till kantarellhund;). Jag är mycket i skog och mark och har även häst så tanken är att den ska få hänga med på många turer. Jag är inte intresserad av jakt men kan tänka mig apportträning med dummies och liknande. Jag har haft golden tidigare men då typiskt utställningsgolden. Låter det som rätt hund för mig?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-25 13:52
#1

Många som föder upp rena jaktgolden säljer inte hund till folk som inte tänker jaga eller träna/tävla spår/apport.

Stolt ägare till fem La permer

guldtassar
2018-04-25 14:00
#2

Säger som #1, finns även kennlar som har hundar i mer mitt i mellan. Du kan kolla på någon kennel som inte föder upp jakten eller utställning, utan mer en aktiv sällskapshund.

http://nouw.com/guldtassar

Hiro
2018-04-25 15:19
#3

De jaktgoldens jag har träffat har varit väldigt väldigt mycket "go" i och jag skulle rekommendera mycket mental stimulans, är du inte sådär super intresserad och vill köra mycket mentalträning så kan en "mellangolden" vara bättre (dual purpose) ibland är det direkta "korsningar" mellan jaktgolden och utsällningsgolden och ibland är det generationer avlade för att vara "mellangoldens". Om du kontaktar och får träffa en mellangolden så kan du ju se om deras (föräldrahundarnas/kennelns) nivå på hundar passar dig + kan du ju höra med uppfödarna ifall det du tänkt dig passar hunden eller ifall du ska ha "mer" eller "mindre". Lycka till!

Upp till toppen
Annons: