Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 5176 ggr
bullen73
2/16/18, 9:09 PM

Frågor om labrador retriever

Hejsan alla hundintresserade människor! 🙂

Jag har alltid velat ha en egen hund och en brun labrador retriever är drömmen! Jag går snart ut nionde klass och ska gå naturbruksprogrammet med inriktningen djursjukvård. Jag kommer flytta från mitt nuvarande hem till skolans internat och man kan ha med sig sin egen hund (om man har någon) till internatet. 

Jag ser detta som en utmärkt möjlighet till att skaffa hund, då jag säkerligen kommer utvecklas snabbare inom sjukvårdskunskaperna om jag har ett djur att observera under en längre tid, lära mig att upptäcka förändringar och olika beteenden hos hunden. 

Det är här experterna (ni alltså) kommer in i bilden. Jag vet att jag är ung, men jag har en enorm drivkraft, jag är väldigt aktiv och tar stort ansvar.  Jag har bestämt mig för detta och jag tror inte att det finns något som kan få mig att ändra mig.

Jag har läst på en del, vet på ett ungefär hur mycket en valp äter, vilket märke på foder jag borde använda, hur man ska aktivera hunden och jag har räknat ut ungefär hur mycket det skulle kosta att köpa in bur, koppel, matskålar osv för "starten" så att säga. Men det jag undrar är typ hur mycket en valp kostar per månad? Tänkte köpa Halla Junior 15kg, hur länge räcker det? Vad har ni för försäkring? Dessutom, skulle någon kunna länka en omfattande artikel för vård av en labrador? Jag hittade en för ett tag sedan men hittar den inte nu.

Tacksam för svar! ❤️

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

Annons:
[AnimeV4]
2/16/18, 9:31 PM
#1

Kika på Hundar iFokus! Det finns jättemånga liknande trådar med jättebra tips på vad man måste tänka på, samt kostnader. Jag är lite rörig i skallen just nu, så jag skulle missa massor, men utgå ifrån att hunden kostar 12.000 kr bara i inköpspris och att en valp inte får vara ensam i mer än kortare stunder. Min upplevelse av naturbruksgymnasium och internat är att man inte får ha hunden på nästan några lektioner.

Maleficum
2/16/18, 9:34 PM
#2

Nu kan jag inte direkt säga vad det kostar eller så, är så beroende på, tex kan man ju använda lite vad som (som är stadigt) som mat och vattenskål om man inte vill köpa speciella hundskålar eller hitta mycket på loppis eller på tex blocket (man måste ju inte köpa allt nytt). Och plan för vad du ska göra med hunden när du sitter i skolbänken, är det valp eller vuxen du tänkt dig? Var noga med att kolla upp varifrån hunden kommer, föräldrar, syskon, tidigare syskon om sådana finns mm (inte för det är några garantier). Själva vården av en labbe skiljer sig väl inte nämnvärt mot andra raser, är väl med individen man får vad den har för behov.

Vår labbe var "valp" i närmare åtta år innan hon lugna sig, vi var tre vuxna personer (en hemma på heltid, en jobbandes och jag som gick på universitet så var hemma rätt mycket också) och det hände mer än en gång att man stod och grina mitt under promenaderna och inte alls visste vad man gett sig in på då hon var extremt jobbig (vi var fodervärd åt hundskolan och hon var tänkt som ledarhund men vi fick tillbaka henne efter endast två veckors test för hon var för glad i allt och alla och hade noll fokus på saker), brukade kalla henne vårt adhd barn!

Nu är hon över 13 år och rätt lugn (har ryggproblem så hon går på smärtstillande) men kan fortfarande få stunder när hon blir jobbig och nästan sliter omkull en (och då är hon liten och väger bara 23kg).

Hennes namn beskriver henne rätt bra, Gletta (som är isländska för skämt/hyss), hon har varit ett energiknippe som kört i 380 nästan hela tiden, noll fokus möjligheter, lättstressad till max!

Jag hade aldrig klarat av att ta hand om henne helt själv när jag studerade (och då studera jag arkeologi när hon var valp som innebar väldigt mycket hemmastudier och inte alls så mycket tid i skolbänken samt grävningar utomhus där hunden kunde följa med (vilket iof gjorde henne väldigt stressad eftersom vi var så många personer runt henne då så hon var inte med mig alla dagar).

Så om du nu är helt bestämd i att skaffa en hund se till att ha en reservplan! Vad händer om du inte orkar med hund och skola tex? Finns någon som kan avlasta och ta hand om hunden när det är fullproppat med skoluppgifter?

Blev ganska långt och kanske lite skräckinjagande inlägg :P Lycka till iaf :D Trots allt jobbigt och gråa hår Gletta givit oss skulle vi inte byta bort henne för något och hon ÄR en supermysig vovve :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

bullen73
2/16/18, 9:38 PM
#3

#1

Ja, jag har tänkt på det också, jag kanske gjorde mig lite otydlig men jag kan tänka mig en lite äldre hund än en valp. Jag har kollat upp detta och på vissa lektioner så använder man hundarna (om man har egna) på lektionerna, men jag ska tänka på det! 🙂

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

bullen73
2/16/18, 9:48 PM
#4

#2

Tack för svaret! Ja, jag är öppen för att skaffa en äldre hund än valp, var lite otydlig med det. Och ja, om jag inte skulle klara av det så finns mina föräldrar och bröder till hands, så det är ingen fara. 

Dedär med att stå och grina när djuret inte kan bete sig har jag erfarenhet av från ridskolan, haha! 😃

Vart kan jag förresten hitta hundar till salu som är lite äldre? Några bra förslag?

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

Maleficum
2/16/18, 10:25 PM
#5

#4  Bra du har tänkt på det redan =D Och det är nog ett klokt val att leta efter en lite äldre hund så man kan ha ett litet hum om man får en som passar ihop med.

Om du just är inne på labbe så skulle nog labbeklubben väl vara det bästa stället att börja kolla på, ofta har ju rasföreningar omplaceringar eller kan hjälpa än hitta rätt. http://www.labradorklubben.se/

(De verkar faktiskt just nu ha en brun tik uppe på omplacerings sidan http://www.labradorklubben.se/omplacering/omplacering.html ).

Annars är det väl kontakt med tex hundstallet (men kan ju vara svårare att få tag på en renrasig labbe då).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

bullen73
2/17/18, 8:42 AM
#6

#5 Tack så mycket! Jag ska kolla det! 😃

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

Annons:
bullen73
2/19/18, 7:32 PM
#7

Vill tillägga här, att OM det är så att det är bättre för hundens skulle att jag INTE tar hand om en hund så kommer jag självklart göra det som är bäst för hunden! Jag må va ung men inte dum!

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

Upp till toppen
Annons: