Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 6866 ggr
Kiwi2024
2016-08-07 21:32

Seg Flatcoated retriever

Hej! Som jag har nämnt i andra trådar så har min familj en flatcoated retriever tik på snart 3 år. Ända sen hon typ var valp/unghund tills nu så är hon väldigt seg och lat av sig (hon flåsar också även fast att det inte är så varmt), på promenader så vill hon bara lunka runt i sin egen takt och den ända gången hon blir väldigt alert och uppspelt är om hon får sin favorit leksak (en pipanka). Hon gillar att träna men hon är ändå väldigt seg och verkar inte tycka att det är så kul ändå liksom. Är det någon som vet vad det kan bero på? Tacksam för svar!

Annons:
AnneN
2016-08-07 21:40
#1

Har hon gjort några tester för rasbundna sjukdomar/defekter? tex röntgen av lederna…. Läste även att flat kan ha en del hjärtproblem vilket kan vara orsak till att hunden är seg och inte orkar lika mycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kiwi2024
2016-08-07 21:41
#2

#1 Nej vi har inte gjort några tester det är därför vi är lite oroliga om hon är sjuk eller har ont.

[Ily143]
2016-08-07 21:49
#3

Jag tycker att ni borde ta henne till veterinären! Vi har haft 2 flat, våran tik är 11 år och våran hane blev 13. Han gick bort i januari, mot slutet fick han en del problem med andningen och flåsade väldigt mycket, det fanns dock inte så mycket att göra med honom eftersom han var så gammal. Ända tills sista dagen var han fortfarande väldigt alert och ville gosa och blev alltid glad när man kom, han var sig själv helt enkelt och jag tror det är så flaten är.

Eftersom eran tik är så ung så om det är något fel så finns det säkert något att göra åt saken! Det är mycket bättre att ta henne dit så ni vet helt säkert.  Jag hoppas verkligen att det löser sig och det inte är något allvarligt!

Kiwi2024
2016-08-07 21:52
#4

Ja våran flat är också superglad när man hälsar eller kommer hem och så men annars väldigt seg av sig för det mesta hela tiden. Jag tror också att vi borde ta henne till veterinären och om hon är frisk då så är det ju bara bra.

[Ily143]
2016-08-07 22:24
#5

#4 Ja precis, det är ju bättre att vara på den säkra sidan. Tycker ni borde kontakta veterinär så fort som möjligt. En flat som bara är 3 borde vara pigg och glad så det kan mycket väl hända att hon har ont någonstans

Kiwi2024
2016-08-07 22:26
#6

#5 Ja man får hoppas på det bästa att det inte skulle vara något allvarligt.

Annons:
Kiwi2024
2016-08-07 22:26
#7

#5 Ja man får hoppas på det bästa att det inte skulle vara något allvarligt.

Hiro
2016-08-10 14:09
#8

Flattar brukar ju vara överallt och ingenstans så jag skulle kolla upp om den var sjuk

Kiwi2024
2016-09-14 16:00
#9

Hej lite uppdatering. Det här kanske inte riktigt handlar om det som jag tidigare skrev men Saga fick en natt för några veckor sen ett epilepsi anfall och det började med att hon kräktes. Det var väldigt obehagligt eftersom bara jag och mamma var hemma och ingen av oss hade varit med om det tidigare, så vi fick ringa hem pappa och så åkte dom till veterinären och dom sa att om det händer igen så får vi se vad som händer då. Som tur är en så länge har det inte hänt igen "ta i trä". Så idag mår hon bra men är fortfarande lite seg ibland.

amandatherese
2016-10-30 18:11
#10

#9 Jättetråkigt att hon fått epilepsi. Vår flat har det med sedan han var 2-ish om jag inte minns fel. Dock har han haft lika mycket energi för det :)
Hur har det gått sedan du uppdaterade sist?

Kiwi2024
2016-10-30 18:20
#11

#9 Hej vi är inte säkra på om hon fått epilepsi då veterinären sa att "en gång är ingen gång" så man får väl hoppas på det. Sen så är hon faktiskt inte "lika" seg längre och vi funderar på om hon kanske är väldigt känslig för värme för nu är det ju svalt/kallt ute och är piggare och brukar ibland få flattefnatt som vi brukar kalla det! Situationen när hon fick anfallet tyckte jag var väldigt obehagligt eftersom jag bara är 13 år och så var bar jag och mamma hemma och ingen av oss hade varit med om det förr. Det gick också inte så bra eftersom vi inte visste hur vi skulle hantera situationen. Så när själva anfallet var över så blev hon aggressiv antagligen p.g.a min och mammas okunskap och då skällde hon i över en halvtimma och så fort hon såg en började hon morra. Men sen fick vi hem pappa som var på jobbet och när han kom hem viftade hon på svanar och va glad. Det tråkiga är att jag fick en sån dålig uppfattning av det och nu är jag livrädd att det ska hända samma sak igen det har till och med hänt att jag börjat gråta. Förlåt för långt inlägg men kände att jag ville skriva ut lite!

Kiwi2024
2016-10-30 18:21
#12

Måste också säga att jag läst på väldigt mycket om vad epilepsi ör så jag vet hur man ska hantera situationen men det känns ändå väldigt obehagligt.

Kiwi2024
2016-10-30 18:21
#13

Måste också säga att jag läst på väldigt mycket om vad epilepsi ör så jag vet hur man ska hantera situationen men det känns ändå väldigt obehagligt.

Annons:
amandatherese
2016-10-30 18:43
#14

Förstår att det var väldigt jobbigt läge när man inte varit med om det innan. Vår första labbe hade också epilepsi och jag brukade träna mycket med henne ( var själv runt 9-10år)
Skulle hon få ett anfall någon gång igen så sitt ned med henne och klappa lugnt utan att stressa, sen kan det hända att hon regerar liknande som sist på grund av dålig erfarenhet. Vår flat blir jätte stressad när det blåser mycket då han antagligen haft ett anfall när han varit ensam hemma.

Skönt att hon inte haft fler anfall och att hon piggat på sig nu när hösten kommit :)

Kiwi2024
2016-10-30 18:45
#15

Ja det var väldigt jobbigt men tack för tipset. Man får ju hoppas att det inte händer igen och att hon får leva ett långt och friskt liv!

Upp till toppen
Annons: