Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 9283 ggr
hund_katt
2016-05-11 11:12

Jaktlinjer + apportering hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon mer som har retrievers av jaktlinjer? Själv har jag en jaktgolden, och grannen har en jaktlabbe som jag brukar ta med ut när jag går med min. De två är bästisar :3 Jag har ett problem, och det är att Rocky "bollar" med dummien när han hämtar in den. Inte när han håller i den och jag är jämte, eller när jag springer med honom jämte osv T.ex, utan bara när han ska hämta in den. Vilket blir svårt för mig att avbryta eftersom han är för långt bort. Är det btw någon som ska till Golden mästerskapet och starta på jaktprovet? Planen är att vi ska dit, och första gången jag startar honom. Första gången jag "tävlat" alls faktiskt haha, så lite nervöst :s han har dock fått bra kritik innan de två förra gångerna pappa startat honom. Förrförra året så kom han tvåa med ett poäng under förstaplats. Förra året hade han riktigt höga poäng… Ända tills han blev diskad på sista momentet då han stack iväg och badade när pappa skulle ta på kopplet, för att han inte ville att det skulle vara slut haha! Badmonster här^^.. Känns lite surt för han hade så sjukt höga poäng, och så var han ju tvungen att bada mer för att han inte var nöjd.. Haha!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Lona
2016-05-16 18:14
#1

Jag har en jaktlabbe och bor med ytterligare fem jaktlabbar 🙂.
Dock har jag aldrig haft problem med själva apporteringen, alla våra har haft bra grepp naturligt från början.
Men eftersom han har ett fast grepp när han är nära dig, vad händer om du börjar med att han skall plocka in den på väldigt kort avstånd först (tänk ~1 m), när det funkar så ökar du gradvis avståndet?
Tar visserligen tid att komma ut på fullt avstånd, å andra sidan funkar sällan quick fixes i längden.
Det kan också bli bättre om du lägger ut apporten, inte kastar den.
Frågan är ju också lite varför han bollar med dummyn/apporten? För att han lattjar med dig? För att den är obehaglig? För att han ligger för högt i stress? För att han helt enkelt slarvar?
Kommer du på anledningen så är det givetvis lättare att träna bort det.

Du kan nog få en del tips i boken Apportering till vardag och fest av Elsa Blomster m fl, de har också en FB-grupp där de lägger upp videos och man kan ställa frågor.
Om ni däremot satsar på praktisk jakt och/eller att komma långt på jaktprov så rekommenderar jag istället Retrievern som apportör av Lena Bratsberg Karlsson och Memea Mohlin.
Man kan givetvis läsa båda och plocka godbitarna men det blir oftast bäst om man följer en röd tråd i sin träning, i synnerhet om man inte har så jättemycket erfarenhet i ämnet 🙂.

Lycka till på Goldenmästerskapet!

Och så är jag som vanligt lite nyfiken, varifrån kommer din hund 😊?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hund_katt
2016-05-16 21:50
#2

#1 tack för svar! Ska testa att börja på kortare avstånd. Det är helt klart slarv… Han har fått leka med bollar för mycket och dom "tuggar" han ju på väldigt lätt. Så då har det väll gott över på allt han bär i munnen. Kan ju också vara att han är exalterad. Bollen bollar han med jämt i munnen, när han sitter jämte och vill att man ska kasta den så sitter han med bollen i ansiktet på en typ och bollar med den. Har nyss kommit på att om jag bryter det där också så kanske det blir lättare vid apporteringen också haha! Men har varit så van att han bollar med bollen så det är inget man tänkt på riktigt så :P Han verkar tycka dummien är lite tråkig också.. Tänkte jag på nu. Inte att det har att göra med att han bollar med den, men T.ex kastar jag bollen(han är helt galen i bollar) så kommer han in med den direkt. Dummien händer det att han tramsar och går och lägger sig någonstans med den, eller släpper den p vägen tillbaka.. Tänkte om man kunde göra den lite roligare kanske, sätta ett kaninskinn på, och på något sätt visa att detta är en dyrbar leksak! Så att det ska verkligen bli kul när dummien kommer fram. Bollar har han hela tiden men dom är alltid lika roliga. Undrar vad det är som gör tennisbollar så himla roliga? O.o Han kommer från Mighty Duck's kennel :3 labben vet jag inte vilken kennel han kommer ifrån dock

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lona
2016-05-16 23:07
#3

Hehe, bollar är nästan lika roliga som riktigt vilt, hälsar Nikka 😃!
Hmm, det kan bli fel att mixa bollar ("slarvapportering") och dummies ("seriös apportering") men det kan också funka att du när han kommer in med dummyn belönar med att slänga bollen bakåt, alltså bakåt från dig sett.
Visa honom bollen rätt lugnt när du håller den i handen, skicka honom på dummyn - som du först har försökt ladda med lite "spänning" - när han kommer med dummyn och lämnar av den så slänger du bollen.
Avlämningarna kommer säkert att bli slarviga ett tag men det får ni jobba bort sen.

Alternativt som sagt att jobba gradvis med längre och längre avstånd.

Jag kan i ärlighetens namn säga till Nikka att skärpa sig om hon skulle slarva med något som jag vet att hon kan.
Visst, numera skall man ignorera när hunden gör fel och belöna när den gör rätt om man inte skall bli lynchad på nätet men apportering är så självbelönande för en jaktavlad retriever så ibland tycker jag att man kan säga till dem när det uppenbart inte beror på att de missförstått eller överhuvudtaget inte fattat uppgiften.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hund_katt
2016-05-16 23:14
#4

#3 ja, jo men så tänker jag också. Inte rätt att träna en hund genom att skälla på den, men vet den vad den ska göra och bara tramsar så får man ju faktiskt säga till. Som att vår pudel brukar "hoppa" efter katterna, han tar sats, springer och hoppar och landar precis jämte katten, han VET att han inte får göra så, men ibland är det så "lockande" för honom så han gör det ändå. Då får man ju säga ifrån liksom. Tack för hjälpen!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lona
2016-05-29 20:48
#5

Förresten, kan du luska lite vad labben har för härstamning/heter i stamtavlan? Ruskigt lik min förra labbe som gick bort i höstas.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hund_katt
2016-05-29 22:21
#6

Jag kan fråga nästa gång jag träffar grannen :) Han har iaf en sjukdom som gör att hans nos och trampdynor osv är torra konstant, om det kunde vara till hjälp haha! Han fyllde 9 i februari om jag minns rätt också :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Upp till toppen
Annons: