Annons:
Etikettallmänt
Läst 4233 ggr
GrönaSkor
2015-12-23 12:05

Passar Golden oss? Tips på passande uppfödare?

Hej

Jag och min sambo planerar att skaffa vovve, när vi hittat rätt hund. vi har funderat på olika raser. Det som varit uppe på tapeten mest är st Bernhard och grand danios, sedan har vi kollat på schäfer och collie.När jag läst på om olika raser känns de som en utställnings golden skulle passa oss, min sambo säger att de blir smutsiga i pälsen o tycker labrador är bättre. NI SOM HAR KOLL! Snälla ge feedback om det låter som en bra ras för oss?

Vi bor i lägenhet men planerar att bygga hus på landet inom de närmaste åren. vi har inga barn men vill gärna ha inom en snar framtid. Vi är båda snart 30, uppvuxna med hund och andra djur på landet och i god fysik form. Sambon är egen företagare och jobbar alltid, jag jobbar 4dagar i veckan och kan vara borta nästan 6timmar vissa dagar, men har långa perioder då jag är helt ledig.

Hunden ska vara min sällskaps hund i första hand o i andra hand vakt hund.

Jag gillar att sitta vid tvn och gosa med mina djur, och de aktiviteter jag gjort med tidigare hundar för utom promenader är låta hunden bära grejer åt ligg i munnen. kasta grejer och hämta, små trick.

Inte testat tidigare men skulle kunna tänka mig att leka kurra gömma med den med. Vi vill inte att hunden ska ha utpräglad jaktinstinkt, eftersom vi vill kunna ha den löst i skogen utan att den terroriserar andra djur.

jag är lite intresserad av att testa tävlingar framförallt utställning om det känns roligt, jag gillade det mycket som barn och följde med bekanta på resor över landet för att få klappa de söta vovvarna.

Vi är jätte tacksamma för feedback och förslag på kennel med sällskapshundar, ej jakt.

Annons:
Tjeja
2015-12-23 12:22
#1

Tycker spontant att både Golden och Labbe hade varit passande val utifrån din beskrivning. Sedan är det mer en fråga om stam, individer och uppfostran.

Men alla hundar mår bra av lite mer motionsmässig mental stimulans än bara promenader och trick. Har du någon gång funderat på t e x agillity? Något som i min lilla erfarenhet är uppskattat av många fler hundraser än dem som vanligtvis är skickliga i sporten på tävlingar dessutom. Både Golden och Labbe är ju väldigt tjänstvilliga hundar som ibland kan behöva en lite push/pepp för att röra sig så mycket som de behöver och inte bara bli lata soffsovare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

GrönaSkor
2015-12-23 12:37
#2

Tack Tjeja! Vet du möjligt om någon skillnad med pälsen och vården av pälsen?

De perioder jag är ledig så kommer jag och vovven var ute i våran skog och leka olika lekar hela dagar, sedan om vi bygger en bana och hoppar runt eller om de blir kurra gömma får vi se vad vi gillar. det fyra dagar jag jobbar blir det bog inte mer än två lång promenader och mindre rastningar tyvärr, medans de andra dagarna ä helt lediga för äventyr med matte, som tex åka tåg leka i skogen hälsa på andra människor och hund kompisar eller borsta och göra roliga frisyrer :)

Jag är uppvuxen med en jaktlabbe, han var extremt pigg och skulle inte vara nöjd med detta, där för jag undrar över utställnings/sällskaps avlade. 

Hoppas den livsstilen är lämplig för en golden, så jag helst vill slippa vänta tills jag är pensionär med vovve.

TinaH
2015-12-24 02:50
#3

Hej!
Jag tror tyvärr inte Golden golden är ert val av hund.
Då en Golden kräver mycket motion, aktiviteter, och då bara inte trix, soffmys i all ära, men det är inte det den är anpassad för.

Sedan vad du skriver om att du vill att hunden ska vakta också, vad menar du med et?
En golden är en utpräglad appotör och utställningshund.
VIsst!!
Hunden blir vad man gör den till.
Men en golden skulle inte bli lycklig av att bara ligga på soffan, och göra lite trix.
En Golden vill arbeta med något.
En golden vill ha uppgifter och göra.

Tycker du borde ta dig en funderare!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tjeja
2015-12-24 18:07
#4

#3 Det vill alla hundar!

Dock är varken Golden eller Labbe någon av de mest krävande raserna utan kan vara "nöjda" ändå många gånger utan att ha intensivt med arbete att göra hela tiden. 

Försök hålla en lite trevligare ton är du snäll än att skälla ut någon direkt de kommer med frågor. Tipsa gärna om bra aktiviteter att göra med en Golden istället för att skälla ut Ts.

Eller har du aldrig haft någon mer krävande hund än en golden själv kanske? Alla hundar mår bra av motion och rasanpassade arbetsuppgifter liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Candy123
2015-12-26 23:36
#5

Jag tror att både golden och labbe kan passa er men också rasena ur grupp 9 :) Men tänk på att alla hundar behöver någon slags mental aktivitet tex godissök, spår apportering osv..

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Lona
2016-01-06 00:28
#6

Jag undrar också lite över vad TS lägger i begreppet vakthund 🙂?
En labbe eller golden ska vara utpräglat vänlig utan direkt skärpa, det närmaste de kommer att vakta eller försvara är nog att hoppa och pussa ihjäl eventuella ovälkomna besökare 😃. Det finns givetvis undantag, min förra labbe skulle garanterat försvarat mig i en trängd situation - men han var inte rastypisk på den punkten.
Många labradorer och goldens är inte heller särskilt benägna till skall, så de vaktar inte ens genom att åtminstone tala om att någon kommer.

Vill man ha en "sällskapsvakthund" så rekommenderar jag att man tittar på de raser som genom sin  blotta storlek är respektingivande men som inte har så mycket skärpa egentligen.
Jag tänker på till exempel Leonberger, Berner sennen, Landseer, Bullmastiff och Grand Danois.

När det gäller pälsen på en retriever så blir nog en golden smutsigare, ja, men en labbe fäller. Mycket!! De barrar dessutom så det lägger sig som en matta eller kilar fast sig i kläder, möbler, fötter och annat.
Goldenpäls är mer benägen att lägga sig i tussar som går att plocka eller dammsuga upp.
Dock får man räkna med att både labbe och golden gillar vatten, oavsett om det är rent eller inte. Finns det en pöl så hoppar de gärna i, även om den mest består av gegga.
"Fördelen" där med labbe är väl möjligen att om den är svart så syns inte skiten…

En av rasernas nackdelar - för dem själva - är att en labbe eller golden sällan blir besvärlig för att den är understimulerad. Många stänger helt enkelt av om de inte aktiveras tillräckligt och man får intrycket av att hunden är en ren soffpotatis.
Men det finns definitivt "äkta" soffpotatisar inom båda raserna, vilket egentligen inte är rastypiskt men framavlat.
Jag vet att åsikterna om detta går isär men jag har träffat betydligt fler goldens som varit utpräglade sällskapshundar än dito labbar. Min uppfattning är även att en hel del av de showavlade labbarna, i synnerhet hanarna, kan vara väldigt brötiga som unghundar och rätt långt upp i åren.
Den som förväntar sig en snäll och timid hund när de väljer showlabbe riskerar alltså att bli besviken.

Lämpliga aktiviteter för en retriever är en hel del, de brukar ställa upp på det mesta man hittar på.
Det behöver inte vara i någon avancerad form men det kan vara lämpligt att gå några kurser på till exempel Brukshundsklubben för att få en introduktion till olika hundsporter samt tips och idéer om hur man kan aktivera sin hund.
Rasernas paradgrenar är ofta nosrelaterade - spår eller att leta efter grejer till exempel - och, givetvis, att apportera.
Apportering är väldigt mycket mer än att "kasta en sak som hunden hämtar" och även om man aldrig tänkt sätta sin fot på en jakt eller om hunden inte har en droppe jaktlinjer i sig så finns det mycket kul övningar att inspireras av från jaktträning. Man behöver inte använda vilt, det går alldeles utmärkt med dummys eller vanliga leksaker 🙂.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: