Annons:
Etikettallmänt
Läst 3016 ggr
Natalieforsbom
2015-12-14 12:33

flatcoated retriver & labbe

Hejsan ! Jag är en tjej som är nyfiken på alla möjliga raser, sitter just nu och tittar på flate och labbe , så ni som har erfarenhet av raserna  får gärna säga om den skulle passa mig!

Jag är en aktiv 19 åring som har haft hand om schäfer,varg hybrid,grönlandshund,amstaff/ dogo argentino ( idags läget har jag hand om min fasters staffe/ dogo argentino )
Jag älskar att vara i stallet och vara ute och röra på mig. Men då jag har en depression som följer mig så kan jag ha mina riktiga down veckor där jag behöver en hund som faktiskt kan koppla av och det räcker med Hjärn gympa inomhus och promenader ute så klart .
Jag gillar ju som sagt att vara ute och vill gärna ha en hund som vill vara med ute, som går att ha lös i skogen när man rider utan att den drar iväg .
Jag gillar pälsvård och sådant .

Kan ni beskriva raserna ? Och tror ni den skulle passa mig ?

Inga elaka kommentarer tack !

Tacksam för svar ! :)

Annons:
Hiro
2015-12-14 19:19
#1

Alla tre raser passar nog och att hunden går att ha lös har väldigt mycket att göra med träning. Skulle nog välja bort flatten då jag personligen tycker den har för mycket "go" i  sig för bara hjärngympa även fast vissa säkert skulle nöja sig med det.  Koppla av är väl inte direkt jag automatiskt kopplat till flattarna. En golden skulle väl passa om du gillar pälsvård (eller labbe för den delen) av en inte allt för grov linje som du vill ha med den då du rider 👍

Natalieforsbom
2015-12-16 09:19
#2

okej, tack för svaret! är inte jätte förtjust i golden, vet inte varför dock men har ju inte träffat en precis så vet ju inte hur dem är i psyke och hur dem är överlag.🙂

kanske ska ta mig en närmare titt på labbe, men är fortfarande storm förtjust i flatte ☺️

Hiro
2015-12-16 16:44
#3

#2 Haha okej :) Om du kan tänka dig en vuxen omplacering så kan du ju hitta en mer "chill" flatte som inte kräver så mycket men om sagt inte en ras jag kopplar till lugn :) Du kan ju gå på utställningar och prata med labrador ägare/uppfödare och berätta om dina tankar så kan de säkert babbla på en hel del som sina raser :)

flatcoated
2015-12-18 10:49
#4

Kul att du är intresserad av flattar, en underbar ras! ☺️ Jag är uppvuxen med dom och har haft fem stycken inom familjen, och träffat en hel del. Min uppfattning är att de har mycket mer ”go” än tex labbar och golden (med undantag för jaktlabbe och jaktgolden), men att det kan variera kraftigt. Vi har haft en flat som var otroligt lugn, okomplicerad och följsam, och helnöjd med skogspromenader och att hänga med familjen. En av de två hundar jag har nu är en riktig träningsnarkoman, med massor med envishet och skärpa. Ren motsats till hunden innan och jag har ständigt dåligt samvete att hon inte får tillräckligt med träning. Skulle absolut inte rekommendera en hund som henne till någon som bara vill ha en hund för aktivt vardagsliv. Ingen av våra hundar har gått i taket över att få ta det lugnt med bara promenader och mental aktivering en period om man tex är sjuk, men de vill VÄLDIGT gärna träna. Att de är stressade hör man ofta och det har jag upplevt på en del hundar, men ingen som vi har haft. Tror det dels beror på uppfostran, viktigt att dom lär sig redan som unga att koppla av. Sen har det säker mycket med under-/överstimulans att göra också. Inomhus kopplar våra hundar av, utomhus är det fullt röj och flattefnatt! Alla våra har varit följsamma och lätta att ha lösa. Ganska viltintresserade men med bra inkallning har de varit lätta att bryta om de drar iväg. Om du är intresserad av att skaffa en flat skulle jag besöka många olika kennlar och försöka träffa så många flattar som möjligt. Min uppfattning är det de skiljer sig något enormt på hundar från olika uppfödare och linjer. Tror absolut att en flat kan passa dig, om du får tag på en hund som passar just det du vill göra och din aktivitetsnivå!

Upp till toppen
Annons: