Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 9848 ggr
AnneN
2015-09-26 16:51

Hur går ett WT till?

Jag är lite sugen på att testa starta på ett WT, men jag har aldrig varit på något sådant.

Någon här som har erfarenhet och skulle vilja beskriva så ingående som möjligt hur ett WT går till?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
monstermash
2015-09-27 15:23
#1

Nyfiken på samma sak :)

Lon@
2015-10-20 13:26
#2

Men vad tusan, jag skrev ett lååångt inlägg och så försvann det 😕.
Nå, jag är ingen expert på WT men har startat på några med bra resultat och har dessutom sett en del, i alla klasser.
En del av det jag skriver har ni säkert redan koll på men ni ville ha ingående så here it is. Det går ju att scrolla 😃.

WT står för Working Test och kallas även för C-prov (det finns även A- och B- prov som är andra typer av jaktprov).
Till skillnad från de andra proven så är WT inofficiellt, resultaten registreras alltså ingenstans även om de för all del brukar komma ut på nätet via arrangerande klubb.
I en del andra länder är det däremot officiellt och det diskuteras om det skall bli det här med, vilket som jag ser det har både för- och nackdelar.
I nuläget är det en rätt avslappnad form (även om en del tar det på dödligt allvar, i synnerhet i Elitklass) där man kan pröva sina vingar så att säga utan att vara rädd att göra bort sig.
Det finns tre klasser: Nybörjarklass, Öppenklass och Elitklass. För att starta i Nkl krävs inget - mer än vad som sedvanligt krävs på prov med vaccination och sådant, givetvis - men sedan måste du ha uppflyttningspoäng för att få starta i nästa klass.
De har nyligen ändrat reglerna så jag tror att man får vara kvar i den lägre klassen även om man fått uppflyttningspoäng, tidigare var man tvungen att gå vidare till nästa klass.
Har man dock startat i en högre klass så kan man inte gå tillbaks till den lägre.
Tyvärr har WT till stor del blivit en form av lydnadstävling, det är inte direkt hundens jaktegenskaper som bedöms utan hur bra lydnad du har på den och hur snyggt ni kan lösa uppgiften.

Ett WT består av fem rutor/stationer, på varje station kan du få max  20 poäng. Totala maxpoängen är alltså 100. För uppflytt krävs minst 75 p.
WT körs på dummys, det brukar vara en skytt och direkt vid skottet är det någon som kastar (som på B-prov, med andra ord, förutom att de körs på kallvilt).
De flesta stationer har i Nkl två enkelmarkeringar (som ger 10 p vardera), någon av stationerna brukar vara vatten.
Dubbelmarkeringar förekommer inte i Nkl. Det SKA heller inte förekomma dolda (som hunden inte vet var de ligger) linjetag eller andra dirigeringar men det händer att det är med i alla fall.
Däremot är det tillåtet med ett linjetag där hunden ser att du - eller någon annan - lägger ut dummyn.
Ett avsök kan också förekomma.
På en del WTn ingår det ett längre fotgående.
Det händer även att det förekommer rena stadgemoment, som till exempel att skottet går, dummyn kastas och hunden ska inte ta den utan du ska gå och hämta den själv.

Handlingen skall vara så "ren" och snygg som möjligt, det vill säga så få kommandon och hjälper som möjligt. Dubbelkommando ger avdrag. likaså högljudd eller överdriven handling för att inte tala om att man tar fysiskt i hunden - då åker du förmodligen på en nolla.
Om hunden knallar blir det en nolla (på just den stationen alltså, är det två enkelmarkeringar på stationen och hunden knallar på den ena men fixar den andra så får du en nolla + poängen på den som gick bra).
Hunden skall vara stadig och definitivt inte "lätta på rumpan" innan du skickar den, relativt ofta avgör domaren när du får skicka hunden, de vill alltså se stadgan.
Hunden skall självklart vara tyst vid alla moment.
I Nkl är det bara en hund per ruta åt gången, i de högre klasserna kan det vara en walk-up tillsammans med en annan hund eller liknande.

När du skall starta WT brukar det vara såhär vid varje station: Du för fram hunden kopplad - se till att den går snyggt även om det inte bedöms så länge kopplet är på, det är alltid en fördel att göra ett bra första intryck!
Domaren förklarar hur rutan går till - i alla fall i Nkl brukar de förklara noggrant. Om det är en markering så talar de oftast om varifrån dummyn kommer och så vidare.
De talar då också om ifall du får skicka hunden när du vill eller om du skall vänta på domarens signal.
Om det är något du är osäker på - fråga!! Det "kostar" inget och det är dumt att förlora poäng för att du missuppfattat uppgiften.
Däremot bör du förstås inte fråga mitt i momentet, såvida du inte får total kortslutning.
Bedömningen börjar när du tar av kopplet.
Oftast skall du framföra hunden en liten bit i fotgående till en anvisad plats där du väntar på till exempel en markering.
Här bedöms hur "städad" hunden är i fotgåendet och även i det allmänna arbetet kring fötterna. Det lönar sig alltså att ha en hund som går fot snyggt och även är lugn när du tar av och på koppel med mera.
Givetvis är avlämnandet av dummyn viktig, att du skall kunna stå lugnt och ta emot den och inte behöva göra en "hockeyräddning" för att få den i handen. Tugg är självklart inte ok och hunden får absolut inte hoppa eller nafsa efter dummyn efter avlämnandet!
Nu har jag för all del inte sett att någon fått avdrag för det men var aldrig slarvig själv med dummyn utan ta emot den och lämna den därefter till en funktionär eller lägg den på marken bredvid dig. Släng den INTE ifrån dig, den symboliserar vilt och vilt skall hanteras försiktigt!

Man får oftast inte reda på sin poäng direkt, möjligen kan domaren kommentera med att "det där såg riktigt snyggt ut" eller "jag drar lite för ditt dubbelkommando". En del domare säger inte något alls.
De flesta dömer lite justare i Nkl och kan eventuellt komma med något tips innan.
(Vid min första start så var Nikka väldigt het på vatten så jag ville inte säga något alls vid vattenstationen för att hon inte skulle knalla.
Domaren som väl tyckte synd om den stackars nervösa tjejen försökte småprata lite för att få mig att koppla av, allt jag ville var ju att få det jädra kastet så jag kunde släppa iväg min hund!)

Stationerna ligger ofta längs en slinga och ofta är man indelade i fem grupper där varje grupp får börja på en egen station, sedan går man vidare. Det här upplägget är nog lite olika på olika ställen i landet dock?

Väl tillbaks vid samlingsplatsen så är det väntan!
Poängen brukar trilla in efterhand, på ett vanligt WT (det vill säga inte SM, Unghundsderbyt och liknande) så skriver de oftast upp poängen på en stor tavla så fort de når sekretariatet. På stora tävlingar brukar de spara någon stations poäng för att hålla spänningen uppe.

Och sen så, ja, är det klart! Deltagarna placeras efter poängen, är det flera på samma poäng så kommer de som inte har någon nolla före de som har en eller flera nollor. Den som har flest 20:r kommer före de som inte har någon och så vidare.
Det där spelar ju egentligen inte så stor roll, det viktiga är just dina egna poäng och om det blivit uppflytt eller inte.
Däremot brukar det väl vara lite tuffare i Ekl.

Phu, jag har säkert glömt hälften och virrat till det men fråga om det är något som är oklart!
Ett tips är att läsa RoA, Råd och Anvisningar för att veta lite mer om vad som egentligen gäller. Borde finnas att ladda ner på SSRKs sida?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: