Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 7499 ggr
Lexie82
5/8/15, 12:09 AM

Pälsvård golden

Hur tar man på bästa sätt hand om pälsen på en golden? Vilken typ av borste/karda rekommenderar ni? Hur ofta borstar ni? Badar ni hunden med schampo, och i så fall med vilken sort och hur ofta?

Annons:
Simlover
7/13/15, 8:35 PM
#1

Borstar våra när det behövs, ca en gång i veckan, lite oftare i fällningstider. Använder en borste som är gjord för att ta bort överflödig päls (kommer ej på namnet, inte furminator), använder en vanlig karda och en kam också för att borsta längsta ställena. Badar våra med klorexidin schampo när de är skitiga, men varann månad badar vi dom även om de inte är skitiga, den ena har kvalster-allergi och måste badas betydligt oftare när det är som värst, badas då cirka varann dag, men det är bara under nån månad på vintern.

TerreJ
7/17/15, 7:23 PM
#2

Jag brukar klippa bort lite päls på/under tassarna så det inte fastnar grejer mellan trampdynerna för det gör väldigt ont att gå runt med. Sen brukar jag borta regelbundet, asså någon/några dagar i veckan. Duschar honom ca 4 gånger om året för vill inte ta bort för mycket av det naturliga som redan finns i pälsen. Det finns olika borstar men skulle rekommendera en som tar underpälsen bra.

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

sofia1992
8/19/15, 4:30 PM
#3

Jag borstar min goldis ca en gång i veckan med en Furminator. Jag får ganska ofta tvätta henne eftersom hon älskar att rulla lite i det ena och det andra när vi är på skogspromenader. Ca en gång i månaden snyggar jag upp hennes tassar. Klipper på främst mellan tårna eftersom det annars samlas en massa smuts där. 😊

Upp till toppen
Annons: