Annons:
Etikettallmänt
Läst 2934 ggr
Levijo
2/12/15, 9:40 PM

Labbe vs Golden

Ni som har vana av dessa raser, skulle inte ni kunna göra en jämförelse av dem?

Annons:
Wellcraft
2/13/15, 1:21 PM
#1

Uppväxt med labbe (DP) och har inte stött på en enda problemindivid.
Lättsamma, sociala, orädda, framåt & arbetsvilliga. Lätta att fostra och aktivera.

Golden är ungefär som labben, men har tyvärr träffat en hel del goldens med mentala problem - vilket även en hel del andra hundvana har intygat.
Oftast är det rädslor, nervositet och ointresse inför att arbeta med föraren.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
2/13/15, 6:32 PM
#2

Tack!

AnneN
2/19/15, 1:40 PM
#3

Har en dp labbe och är uppvuxen på en sådan kennel, jag har ungefär samma uppfattning av golden som #1 men tycker även att många av de individer jag träffat verkar vara lite slöare än labben.

Men mitt tips om du står och väljer mellan dessa raser är att besöka utställningar, jaktprov och uppfödare för att själv kunna bilda din egen uppfattning om raserna och se vilken som passar dig bäst.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wellcraft
2/19/15, 1:50 PM
#4

#3 Du har rätt i det du säger, glömde ta med det.
Har aldrig mött en frisk labbe som inte orkat eller velat arbeta, oavsett om den är avlad för jakt eller uställning.
Men tyvärr har jag mött goldens som som sagt, varit helt ointresserade.

Vill man ha en golden som mer än sällskapshund så rekommenderar jag jaktvarianten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Simlover
7/13/15, 8:51 PM
#5

Labbe och golden är egentligen väldigt lika, utställningsvarianten hos både är lite slöare och jaktvarianten lite piggare. 

Golden är en stor nallebjörn och labben en lite mer brukshund även fast den inte alls är en schäfer liksom. Grannen har en labbe och vi två golden, det är inte mycket som skiljer dom åt, alla tre är utställningsvarianter, en annan granne har en jaktlabbe och det är en helt annan hund, vi hade en jaktgolden på lån innan vi skaffa egen och han var mycket mer arbetsvillig än våra.

Upp till toppen
Annons: