Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 4606 ggr
Levijo
12/16/14, 7:43 AM

Utställningslabbar som inte ser ut som tunnor?

Jag har kollat på labbar ett tag, men det som får mig att dra mig från rasen är att jag typ ALDRIG sett en labbe hos en uppfödare som inte ser ut som en övergödd öltunna. Nu kanske jag låter otrevlig, men det är helt ärligt den uppfattningen jag fått av dem, tyvärr.

Så, finns det någon uppfödare av u-labbe - var som helst i sverige - som föder upp hundar som inte ser riktigt feta, klumpiga och otympliga ut? Det ser ju inte ens ut som att de skulle kunna springa runt i skogen 😕

Annons:
VildaVittra
12/16/14, 7:48 AM
#1

Till stor del handlar det om vad man stoppar i hunden, man måste ju inte göda stackaren bara för att de "ska" se ut så. Med ordentligt med motion och bra mat i lagom mängd så ser de bra mycket bättre ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
12/16/14, 7:54 AM
#2

En fit hund är alltid en fit hund oavsett ras. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Levijo
12/16/14, 8:09 AM
#3

#1 Då kanske det inte spelar så stor roll om föräldrarna ser ut att lida av fetma? Känns fel för mig att stödja det bara..

Cahira
12/16/14, 8:16 AM
#4

Det finns dual purpose som ser helt okej ut :) Det finns även jaktlabbe men de behöver jobba mer, vet inte vad du är ute efter. :) 

Var noga med mentalitet och hälsotester så tror jag det blir jättebra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
12/16/14, 8:17 AM
#5

#3 Du kan ju annars ta ifrån jaktlinjer, de är mer atletiska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Levijo
12/16/14, 8:23 AM
#6

#4 #5 Jag har varit inne på jaktlabbe, men är rädd att de är "mer hund" än jag vill ha. Jag vill ha en hund som gärna hänger med ut på äventyr, men inte kräver massor av arbete varje vecka utöver promenader och enkel träning

Annons:
VildaVittra
12/16/14, 8:26 AM
#7

#6 Fast säg det till uppfödaren, så kan ju den välja ut den mest lämpliga individen för det livet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Levijo
12/16/14, 8:39 AM
#8

#7 Det är ju sant! Tack! 😃

Lon@
12/23/14, 6:34 PM
#9

Jag har träffat flera trevliga labbar från Lorcas i Göteborg 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Wraith]
1/1/15, 3:41 PM
#10

Ta en omplacering, då vet du vad du får för hund. Inte ens en uppfödare kan säga hur mycket en valp kommer kräva som vuxen, de kan bara gå efter linjerna och då gäller det hela kullen, generellt. Sen kan det säga för stunden vem som ser ut att passa, men sådant kan ändras fort.

Skulle aldrig köpa en uställningslabbe, dvs från sådana linjer. Det är inte en labbe i mina ögon utan något som gått galet i aveln. Så vill du ha en lugnare hund så hade jag rått dig att kolla på omplaceringar alt. en DP hund och inte en renavlad jakthund. Och då menar jag en hund som kommer från både utställnings och jaktlinjer och kolla sedan på föräldrarna. Men du kommer ändå aldrig riktigt veta hur valpen kommer bli som vuxen. Vet hundar vars uppfödare kör utställning och lite jakt (ja de försöker se vettiga ut), hundarna ser ändå ut som tunnor och är så otympliga i skogen.

Om det ändå känns för osäkert så kolla på annan ras.

Jag får tyvärr intrycket att tunnorna till showlabbarna är väldigt lätta att göda, stora i maten och med "stabbigt" bygga. Verkar finnas en "tunn-gen" 😂 Dvs bara för att du håller nere maten betyder inte att hunden inte kommer se ut som en tunna.

Levijo
1/1/15, 4:06 PM
#11

#10 håller helt med dig i sista stycket! Vissa verkar bara vara gjorda för att se ut som tunnor :P  

Jag är inte så intresserad av att ta en omplacering - vill ha en valp från start lixom. Men jag tror inte att labbe är något för mig ändå tyvärr..

IdaKw
1/5/15, 8:02 PM
#12

Jag har en "tjock-labbe" som jag tycker är väldigt fin kroppen, eller nu är hon kanske lite mullig men vi har varit väldigt stillasittande ett tag utan större aktiviteter, men det försvinner lätt. Jag var rädd att hon skulle vara en tunna, men det är hon absolut inte. Jag tror inte jag har någon bild, men kan kika strax. Hon är från Osofinas. Vi är vanligtvis väldigt aktiva och jag har stenkoll på mängden mat hon får i sig eftersom dom är väldigt matglada och lätt går upp i vikt, men det verkar ju vara ett "ideal" för utställare att ha en överviktig hund.

IdaKw
1/5/15, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hemsk bild, men jag hittade ingen annan. Men hon är inte alls så "tunnig" som andra labradorer vi träffat och sett.

Annons:
Levijo
1/5/15, 8:26 PM
#14

#13 Hon tycker jag ser väldigt fin ut! Absolut ingen tunna!

IdaKw
1/5/15, 8:45 PM
#15

Nej, jag tycker också hon är fin (självklart haha), kan även skriva att hon är 3 år och bilden är från i somras :). Jag letade efter en utställningslabbe (har lite svårt för jaktlabbarnas utseende, för tunna och små för mig) men som ändå var snygg i kroppen, som var pigg, alert och nyfiken. Dock var köpet lite väl spontant och jag hann inte göra så mycket forskning på hennes släkt osv, men jag träffade hennes föräldrar. (jag hittade hennes kennel nästan samma vecka som vi träffade henne och hämtade henne). Men hon är ultrafrisk, felfria höfter och armbågar, fin i kropp, pigg som jag vet inte vad och med världens största och mysigaste personlighet.  Hon ska med och fjällvandra i sommar, hänger lätt med på alla tyngre aktiviteter och älskar att klickerträna, även att köra agility. 

Men som sagt så tror jag att många i utställningskretsar vill ha tunnor till hundar. Vilket är hemskt konstigt. Sen att dom (oftast) blir vad man gör dom till. 
Labbar är ju världens bästa ras (inte alls partisk)

Upp till toppen
Annons: