Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 5176 ggr
Anne.K
10/7/14, 1:08 PM

Tips på Labrador uppfödare

Hej!

Jag är ny här på Retriever i fokus.

Det är så att jag och min sambo blivit intresserade för bland annat Labrador som hundras. Så jag skulle vilja ha lite tips på seriösa uppfödare omkring skaraborg/västra götaland som man skulle kunna åka och hälsa på för att kunna få veta mer om rasen och även träffa rasen innan man bestämmer sig.

Vi är inga jägare så renodlade jaktlabradorer går ju bort. Vi är ute efter mer en familjehund som kan hänga med i vår lilla familjs olika äventyr men även att hunden ska klara av att komma till ro de tillfällen då man inte gör något speciellt för stunden. Hunden kommer självklart aktiveras och stimuleras i vardagen, men vi är varken jakt eller tävlingsintresserade.

Och ni som själva äger labradorer får även skriva och berätta hur det är att vara labbe ägare och berätta både positiva saker likaså negativa saker om rasen. Alla tips och råd är välkomna.

Tack i förhand! :)

Ps! Vi har även intresset på Staffordshire bullterrier och besökt uppfödare av rasen m.m. Så just nu så väger vårat val mellan antingen en staffe valp eller labbe valp. Dock lutar vi nog lite mer åt labradoren faktiskt som det känns idag, men det återstår att se efter att man fått hälsa på lite labradorer hur det känns efter det. Ds!

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
IdaKw
10/8/14, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har labbe från osofinas, jag suger på geografi och trodde västra götaland låg neråt mot skåne.. Men upptäckte att det inte gjorde det! Var visst 3 timmar mellan. Men tror det ska finnas på labradorklubben? Bor 10 mil från sthlm men var lätt värt att åka lite längre :). Har min labbetik på 2 år, hon är världens snällaste hund, men ett riktigt matvrak! Vilket labbar är kända som att vara. Hon äter ALLT. Så måste ha stenkoll så hon inte får i sig något knas, sen går hon lätt upp i vikt också. Jag varken jagar eller tävlar med henne men jag håller på med vardagslydnad och trix, för hon älskar att få tänka och skoja lite. Jag har jättesvårt för att komma på något negativt faktiskt. Hon är helt underbar, pigg och glad, mycket livsglädje, hänger gärna med ut på långa promenader, springer med mig, cyklar, ska med ut på fjällvandring osv så orkar gör dom. Men kan även bara ligga hemma och gosa och gå kortisar runt kvarteret utan att klaga. Jag har dock problemet att hon är väldigt glad i alla hundar så jag kan inte ha henne lös där det är hundar. För hon får bomull i öronen. Men det problemet har kommit från att andra hundägare släpper fram sina hundar. Går ju att träna bort. Hon är inte en jaktlabbe, utan mer tjockislabbe. Men absolut ingen tunna. Hon är superfin i kroppen. Hon har helt godkända och jättefina höfter. Det är viktigt att kolla när du kikar hund, på föräldrarnas höfter osv. Och föräldrarnas psyke, helst träffa dom.

Anne.K
10/8/14, 3:34 PM
#2

#1 tack så mycket för att du ville dela med dig. Och skulle det bli ett köp av labrador så är vi villiga att åka långt för rätt hund (upp till 40 mil har vi sagt att vi kan sträcka oss om vi finner en bra uppfödare). Men nu när vi bara vill träffa lite hundar för att bara få känna på hur de verkar vara så känns det trevligast att inte behöva åka allt för långt. :)

Och din labbe är ju super söt ❤️
Grejen med att de stoppar saker i munnen låter precis som med småbarn, haha. Har en 2 årig dotter som ska stoppa det mesta hon hittar in i munnen, så där har jag redan vanan inne, haha :P .

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

IdaKw
10/8/14, 5:45 PM
#3

Ah, då förstår jag! :) Haha, bra det :D. Hon tar det fort så man inte ska hinna märka det! Men hon är lite dum, hon kan ta t.ex skinkpakets förpackningar ur soppåsen om man råkat lämna den, så smyger hon lite försiktigt förbi en, med lite oskyldig blick, i slow motion nästan. Om hon är lite smart och vill ha den för sig själv så går hon ju en annan väg. Haha. Hon brukar inte rota i sopor men råkar man lämna någon påse framme och inte stängt till köket är det hemskt svårt att motstå skinka! Hon äter allt förutom bladselleri har jag upptäckt :). Annars har hon dille på att bära foppatofflor, från när hon var pytteliten, första veckan hemma så har hon släpat runt på foppatofflor. Biter inte sönder dom men måste ha dom nära. Kommer det en kompis eller någon annan och hälsar så måste hon snabbt springa in i huset och hitta en foppatoffel innan hon hälsar! Dom är så söta med sina knasigheter :D

Upp till toppen
Annons: