Annons:
Etikettallmänt
Läst 5899 ggr
teezan
3/18/14, 5:31 PM

labbe eller golden?

kommer säkert dröja några år men jag funderar över nästkommande hund. både labbe och golden har legat mig och sambon varmt om hjärtat länge, de två är lite favoriter… 

men vad är skillnaden på dessa två? vilken föredrar just du och varför? jag har fått för mig att de har väldigt mycket likheter men antar att det även finns egenskaper som skiljer. skulle vara intressant att höra inför framtiden :)

Annons:
AnneN
3/25/14, 8:45 PM
#1

Det är nog mycket en smaksak, jag har själv vuxit upp med labbe så för mig var valet av retriever enkelt. Jag älskar labben för dess härligt glada, lagom livliga temperament, arbetsvilja, mm.

Min upplevelse av golden är att de ofta är lite sävligare än labben, mesigare gällande kallt vatten att simma i, lätt att få våteksem, har även hört att de ofta får cancer och att de även kan ha lite mindre stabilt humör. Hur det ligger till med humöret vet jag inte, det är bara något jag hört någonstans så kan inte säga att det är något jag vet med 100% säkerhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gullan_J
3/27/14, 3:52 PM
#2

Min erfarenhet är att Labben har lite mer humor och fart än Golden. De Golden jag har träffat (jämfört med Labbar) har varit lite mesiga i sättet. Golden är ofta lugnare än Labbar också, de behöver inte samma aktivitetsnivå. Dessutom vet jag om några Golden (hanar) som har hiskeliga humörsvängningar, från att gå fint i kopplet med ögonkontakt till att bara kasta sig över matte och bita tag i tröjärmen och vägra släppa. Labbar är det (jag talar bara efter egna erfarenheter) mer energi i, ingen tvekan att kasta sig i kallt vatten eller hoppa över höga stockar där inte. Jag vill inte "sänka" Golden och "höja" Labben, utan jag talar som sagt bara utifrån egna erfarenheter.

-Bättre ökänd än okänd

fridaaocrazy
3/27/14, 7:45 PM
#3

Det beror på vilken sorts hund du letar efter 🙂

Labrador (Jaktlabbe)

Positivt: Är gärna med sin ägare, "will to please" som de säger. Träffade en labbe, där dennes ägare var "the one and only" och hunden hade endast ögon för ägaren när de tränade. Mycket energi. Otroligt lydig så vill du ha en fin arbetskamrat att komma lite längre med så kan labben vara ett bra alternativ🙂 Vill alltid hänga med på allt och är inte rädda för att testa nya saker. 

Negativt: Vissa ägare tycker hunden kan bli lite jobbigt, då de nästan är lite för lydiga och mesiga. En labbe jag träffade ville knappt vara utan sin ägare så stannade ägaren hunden en bit ifrån så "kröp" hunden sakta fram till ägaren igen för att det blev för jobbigt för denne. Många labbar älskar, älskar, älskar vatten och hoppar därmed i varenda vatten- eller lerpöl de hittar, vilket kan bli lite jobbigt på skogspromenaderna. 

Utställningslabbe gillar jag egentligen inte alls då de, efter min erfarenhet, är väldigt sega. Verkligen otroligt fina familjehundar men inte precis någon agilitystjärna eller liknande. Alltså en toppenhund om du vill ha en hund bara att ta små promenader med och träna lite trix med. Fungerar utmärkt med barn. 

Golden 

Positivt: Trevliga hundar, passar utmärkt till barnfamiljer, och är efter vad jag upplevt väldigt stabila i sitt temperament samtidigt som de gärna hänger med på en rolig promenad. Lugna. Älskar att arbeta men har samtidigt sin "egen vilja". Även roliga hundar för er som gillar lite pälsvård och att kanske ställa ut. 

Negativt: Inte samma "will to please" som labben, men vill fortfarande få sin uppskattning av sin ägare. Inte riktigt den hunden som hoppar i vattnet när det är kallt, vilket man kan se både som en för- eller nackdel. Lättare att få öronproblem såsom infektioner eller svamp då de är långhåriga, men det är något man snabbt kan åtgärda. Håll öronen (både ut o insida), hals och tassar nerklippta så slipper ni få in en massa grus och minskar risken för öronproblem.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

TheaV
3/27/14, 10:40 PM
#4

Vår utställningslabbe är viltspårschampion och har arbetat som eftersökshund, så visst finns kan det finnas driv även i utställningslabbar :-) Hon är dock inte alls lika mycket "på tårna" som min svärmors jaktlabbe, han kan träna hela dagarna utan problem och är en jätteduktig apportör. Goldens är också underbara, men som tidigare sagts så upplever jag dem mycket sävligare och inte alls lika entusiastiska när det gäller att träna. Min förra hunds "bästa kompis" är en golden och jag har passat honom en hel del. Han är världens snällaste men otroligt envis.

Gullan_J
3/28/14, 12:58 PM
#5

Jag har en "blandning" med halvt utställningslabrador och halvt jaktlabrador. Han är visserligen bara 4 månader men han är det mycket driv i. Syrrans hundar, en jaktlabrador och en utställningslabrador är det lika mycket fart på, och jag har aldrig märkt någon skillnad på jakt och utställningslabrador. Så det är nog inviduellt. Och som jag alltid menar på, en hund blir vad man gör den till.

-Bättre ökänd än okänd

JamieBlue
3/28/14, 8:56 PM
#6

Jag har ingen bred erfarenhet av golden men är bekant med två jaktgolden och de är långtifrån sävliga. Det är hundar med mycket driv och energi i, som verkligen inte passar enbart som sällskapshundar. Så energinivån beror nog mycket på vilka linjer hundarna kommer ifrån, för både golden och labbe. 

Men men, jag har varken golden eller labbe :)

Annons:
Minakatter
3/28/14, 9:22 PM
#7

stor skillnad på jakt golden o utställällnings golden o varianten däremellan. Liksom utställnings labben o jakt labben o varianten däremellan. 

Men allmänt är jaktvarianterna mer föriga än utställnings varianterna. Samt att dom kräver mer stimulans. Störrsta skillnaden är att labben är korthårig o golden långhårig

Gullan_J
3/28/14, 9:53 PM
#8

Jag håller inte med #7 om att största skillnaden mellan golden och labben är pälsen! Det är mycket som skiljer raserna emellan. Användning, temperament och kroppsfunktion är bara några saker.

-Bättre ökänd än okänd

JamieBlue
3/28/14, 10:03 PM
#9

#8 Hur menar du med mycket som skiljer raserna emellan när det gäller användning och temperament? 

Bägge rasernas användningsområden är apporterande fågelhund, enligt rasstandarden. Bägge tillhör specialklubb SSRK och bägge raserna kan delta på jaktproven för retrievers.

teezan
4/1/14, 11:29 PM
#10

tack för alla era synpunkter! intressant att läsa :)

min egna uppfattning är att goldens ofta är lugnare. tänker på pälsvården där lite, men de fäller antagligen bara några gånger per år, eller har jag fel?

har en jaktlabbe-blandning hemma nu och han fäller kontant sina svarta små hår. är det så för en labbe också? kan vara något irriterande när man tycker att man dammsuger för jämnan och ändå hittar hår i maten ;) 

vill ju ha en hund som sällskap främst. men med nuvarande hunden kör vi spår, sök, dogparkour och har precis börjat på rally och testade agility förra året. så nästa hund lär också få aktivering i form av dessa, om den gillar det. en aktiv sällskapshund kan man nog säga att vi är ute efter, som precis som den vi har nu, kan klara en vecka  eller två utan rejälare aktivering (händer ganska sällan dock, men det händer att det är fullt upp på andra områden).

båda raserna har vad jag förstått lite problem med höfter/armbågar? men jag förmodar att om man är petig i uppfödarval ska det inte vara några större bekymmer?

JamieBlue
4/1/14, 11:51 PM
#11

#10 Tror du kan kolla Avelsdata för mer information om HD/ED-index. Jag kan tyvärr inte dubbelkolla för jag har fel dator. 

http://kennet.skk.se/avelsdata/

Fansan88
4/10/14, 8:10 PM
#12

Dem golden vi har är väldigt snälla man behöver inte gå så långa rundor och sånt. Golden är väl mest familje vänlig. Men när det gäller att busa då är jag säker på att du hade gillat golden.

Upp till toppen
Annons: