Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 2691 ggr
AnneN
2014-02-26 11:41

Kurs i vår & jaktprov i höst?

Jaha ja då har jag anmält mig och Valle till våran första kurs i SSRK's regi Glad Blir kursen Lydnad & Apportering som startar senare i vår.

Målet är att vi ska kunna starta på vårat första B-prov i höst (redan nervös Lipar)

Just nu läser jag en mycket lärorik och inspirerade bok i ämnet, http://apporteringtillvardagochfest.se/, så träningen är så smått påbörjad med hjälp av de övningar som finns i boken.

Vad tror ni kommer vi vara redo för jaktprovsstart i höst?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
JamieBlue
2014-03-25 20:25
#1

Vad kul, hoppas det går bra! Hur gammal är din hund? 

Jag har också den boken, tycker den är jättebra. Tyvärr tränar jag nog inte tillräckligt strukturerat för att nå så långt i provsammanhang men den boken har ju annars bra förslag på upplägg och stegring av svårighetsgraden.

AnneN
2014-03-25 20:39
#2

#1 Tack 🙂 Valle fyller 2 år den 1:a juni, men han har bara bott hos mig i ca 3 månader nu så jag har inte kunnat träna med han från han var valp.

Har redan börjat träningen lite på egenhand tillsammans med kompisar och han tycker det är riktigt kul. Varje träningspass får vi första göra ca 3 enkelmarkeringar innan han kommer på vad det är han ska göra = hämta dummien och komma till mig med den, men så fort han kommer på det så går resten av träningen riktigt bra 😃

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JamieBlue
2014-03-25 22:08
#3

Då är våra hundar nästan exakt lika gamla, fast jag har haft min (vår) sen 8 veckors ålder. Det är jättekul med apportering, men vissa moment kan verkligen vara svåra! Det jag brukar trösta sig med är att om man tränar så går det framåt, även om det kan ta lång tid eftersom min träning som sagt inte alltid är så strukturerad :)

Förra våren gick vi på en apporteringskurs och vi visste inte särskilt mycket om apportering. En annan kursdeltagare visade hur länge hennes hund kunde sitta still med en dummy i munnen och jag tänkte "herregud, det där kommer vår hund aldrig klara". Men ett år senare så går det galant! Nu menar jag inte att det en svår grej, men roligt att kunna se så konkreta framsteg.

Har förra ägaren tränat nåt med honom?

AnneN
2014-03-25 22:55
#4

#3 Ja visst är det kul att se framstegen 🙂
Förra familjen har inte tränat speciellt mycket med han tyvärr, varken apportering eller vardagslydnad eller något annat heller. Som jag förstått det så har han mest fått gå hemma och leka lite på gården, men ingen seriösare träning.

Men han lär sig snabbt och är verkligen arbetsvillig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2014-08-14 21:26
#5

På lördag startar vi på vårat första jaktprov! Håll tummar & tassar för att det ska gå bra 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JamieBlue
2014-08-15 09:25
#6

Åh så spännande! Du får berätta hur det gick sen!

Annons:
AnneN
2014-08-15 14:53
#7

Japp jag kommer självklart meddela hur det gått 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2014-08-16 20:08
#8

Är trots allt jättenöjd med dagen och stolt över Valles fina avlämningar  Nu vet jag vad jag behöver träna mer på och det var väl ungefär de saker jag redan visste = stadga (vid vatten och speciellt vid skott), båt i vattnet (han försökte hälsa på dem i båten, men så har vi aldrig haft tillfälle att träna med båt) och LYDNADEN, men lydnaden har jag medvetet tränat väldigt lite för jag tyckte det var viktigare att han skulle få upp farten lite och kunna springa mer än 10m innan han stannar och frågar om hjälp och bevisligen har den träningen gett bra resultat 

Var en mycket trevlig dag i skogen med trevliga deltagare/publik och trevlig domare + funktionärer, tycker domaren var mycket bra och rättvis i sin bedömning 

PROTOKOLL:
Samarbetsvilja: Behöver betydligt förbättras under transport samt arbete. A1

Markeringsförmåga: V1: Hunden knallar direkt & vill inte komma tillbaka. Efter mkt om och men påbörjar vi mark.2 där hunden knallar i skottet igen. Tar en stor omväg. Föraren bryter.

Stadga:Ej fast, knallar i transport & skott.

Simteknik: Effektivt arbete. 5

Vattenarbete: Glatt & villigt i vtn. M1: 5, M2: 5

Sammanfattande kritik: En hund som för dagen är väl självständig & har alldeles för stor egen vilja. Brister i samarbetsvilja & stadga gör att föraren bryter prövningen.

Domare: Åza Vikström

Kom på några saker till som jag är stolt över att Valle inte gjorde idag:
1 - Han försökte inte hoppa och hälsa på domaren då vi tog i hand.
2 - Den stora omvägen han tog var upp till publiken, men utan att hälsa på någon och utan att släppa viltet.
3 - Han försökte inte hälsa på den hund som satt passiv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: