Jakt

Kurs i vår & jaktprov i höst?

2014-02-26 11:41 #0 av: AnneN

Jaha ja då har jag anmält mig och Valle till våran första kurs i SSRK's regi Glad Blir kursen Lydnad & Apportering som startar senare i vår.

Målet är att vi ska kunna starta på vårat första B-prov i höst (redan nervös Lipar)

Just nu läser jag en mycket lärorik och inspirerade bok i ämnet, http://apporteringtillvardagochfest.se/, så träningen är så smått påbörjad med hjälp av de övningar som finns i boken.

Vad tror ni kommer vi vara redo för jaktprovsstart i höst?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2014-03-25 20:25 #1 av: JamieBlue

Vad kul, hoppas det går bra! Hur gammal är din hund? 

Jag har också den boken, tycker den är jättebra. Tyvärr tränar jag nog inte tillräckligt strukturerat för att nå så långt i provsammanhang men den boken har ju annars bra förslag på upplägg och stegring av svårighetsgraden. 

Anmäl
2014-03-25 20:39 #2 av: AnneN

#1 Tack Glad Valle fyller 2 år den 1:a juni, men han har bara bott hos mig i ca 3 månader nu så jag har inte kunnat träna med han från han var valp.

Har redan börjat träningen lite på egenhand tillsammans med kompisar och han tycker det är riktigt kul. Varje träningspass får vi första göra ca 3 enkelmarkeringar innan han kommer på vad det är han ska göra = hämta dummien och komma till mig med den, men så fort han kommer på det så går resten av träningen riktigt bra Skrattar

/Mvh Anne

Anmäl
2014-03-25 22:08 #3 av: JamieBlue

Då är våra hundar nästan exakt lika gamla, fast jag har haft min (vår) sen 8 veckors ålder. Det är jättekul med apportering, men vissa moment kan verkligen vara svåra! Det jag brukar trösta sig med är att om man tränar så går det framåt, även om det kan ta lång tid eftersom min träning som sagt inte alltid är så strukturerad :)

Förra våren gick vi på en apporteringskurs och vi visste inte särskilt mycket om apportering. En annan kursdeltagare visade hur länge hennes hund kunde sitta still med en dummy i munnen och jag tänkte "herregud, det där kommer vår hund aldrig klara". Men ett år senare så går det galant! Nu menar jag inte att det en svår grej, men roligt att kunna se så konkreta framsteg.

Har förra ägaren tränat nåt med honom?

Anmäl
2014-03-25 22:55 #4 av: AnneN

#3 Ja visst är det kul att se framstegen Glad
Förra familjen har inte tränat speciellt mycket med han tyvärr, varken apportering eller vardagslydnad eller något annat heller. Som jag förstått det så har han mest fått gå hemma och leka lite på gården, men ingen seriösare träning.

Men han lär sig snabbt och är verkligen arbetsvillig.

/Mvh Anne

Anmäl
2014-08-14 21:26 #5 av: AnneN

På lördag startar vi på vårat första jaktprov! Håll tummar & tassar för att det ska gå bra Glad

/Mvh Anne

Anmäl
2014-08-15 09:25 #6 av: JamieBlue

Åh så spännande! Du får berätta hur det gick sen!

Anmäl
2014-08-15 14:53 #7 av: AnneN

Japp jag kommer självklart meddela hur det gått Glad

/Mvh Anne

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.