Annons:
Etikettfoder
Läst 2830 ggr
Penmedown
1/24/14, 8:43 AM

Får hem labbe valp imorgon, behöver bra foder

Hej!

Jag har haft hundar omkring mig de senaste 20 åren men det var några år sedan jag hade egen hund. Jag och min man får hem en liten blandis i morgon (mestadels Labrador,) och vi har fått veta att han äter just nu Pedigree torrfoder.

Det är rena djungeln när man ska hitta foder men jag har alltid hört att färskfoder är bättre än torrfoder. Min familjs tidigare hundar har fått Nordic, men jag undrar om ni har några förslag på andra märken. Om Nordic fortfarande är bra så köper vi antagligen det men jag kan inte komma ihåg att det fanns så många varianter för 5 år sedan!

Jag har läst igenom de flesta fodertrådarna här på sajten, men såg att många svar är ett par år gamla. Och precis som för människan antar jag att det introduceras nya märken och smaker för hundar också :-)

Slutligen, hur mycket mat ska valpen ha och hur ofta? Jag skäms nästan för jag har läst så mycket om aktiviteter osv (för att valpen aldrig ska bli uttråkad) men sen slog det mig igår att min kunskap om foder är mer än lite utdaterad!

Tacksam för tips :)

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Annons:
Wellcraft
1/24/14, 8:51 AM
#1

Jag kör på VoH (vom og hundemat) nr. 33 tror jag och halvbarf.
Funkar utmärkt på min lagotto kille.
Han fick en korv om dagen (500 g), men nu när han är 6 mån börjar jag dra ner på det.
Tror att en korv om dagen räcker för en labbe också, du får testa dig fram.

Lycka till

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Penmedown
1/24/14, 10:28 AM
#2

Har hittat återförsäljare av VoH här i Malmö så det ska vi testa. Tack! Ska också kolla upp animail.se.

Men säljaren ger ju då valpen Pedigree Junior nu, jag kan ju inte bara hoppa över till ett nytt foder. Någon som vet hur mycket av varje sort (antar att det är VoH valpfoder jag ska köpa) jag ska blanda?

70% Pedigree, 30% VoH, eller 50/50…? Jag har inget minne av att jag bytt foder förr.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

AnneN
1/24/14, 5:14 PM
#3

Jag skulle nog rekommendera att iallafall under första veckan låta valpen äta det foder den är van vid. För en del kan det bli alldeles tillräckligt med den omställning som ett nytt hem utan mamman och syskonen vara tillräckligt, om man då lägger till ett foderbyte direkt så kan det med lite otur bli att magen pajjar pga för mycket "stress" av allt nytt.

Sedan hur snabbt bytet sker från ett foder till ett annat brukar jag rekommendera att man kollar vad fodertillverkaren av det nya fodret rekommenderar att man gör.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Penmedown
1/24/14, 10:20 PM
#4

#3 Tack! Det verkar logiskt :)

Och jag har skickat meddelande till VoH, hoppas på svar snart.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Fiia Magic Paws
1/26/14, 7:14 PM
#5

Hej! Jag har en sheltie kille som nu är 10 månader. Han äter VoH valp. Får även variera bland smakerna då han är super kräsen och tröttnar fort. Dom brukar rekommendera att de ska äta 2% av hundens vikt. Men för en växande valp skulle jag nog öka lite.

Lycka till med din lilla valp :)

Penmedown
1/27/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack så mycket!

Vi fick hem lille Brando i förrgår och han är så lekfull, kelen, och nyfiken av sig!

Nu ska vi bara får honom att kissa och bajsa utomhus haha.

~Pen

Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.

Annons:
Josse5233
2/11/14, 9:21 PM
#7

#6 Jättesöt! :D

Ha en trevlig dag! 

Upp till toppen
Annons: