Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 4926 ggr
thenewbreed
1/7/14, 9:34 PM

Det här med att köpa hund

Hej!

Jag är en artonårig tjej som hela livet önskat mig en hund och nu när jag är arton vet jag att det är mycket möjligt. Egentligen vill jag ju ha hund liksom så snart som möjligt men kommer nog dröja att bra tag tills en hund skulle få det bra hos mig. jag menar att jag inte har jobb eller tid då jag går i skolan. 

Jag har kommit fram till att Flatten är perfekt som första hund för mig då jag har varit hundvakt åt en flatte i två veckor och det bara klickade direkt. Lagom mycket aktivering för mig. sen är jag ju väldigt kreativ av mig att hitta på saker osv med/till mina djur. Jag har världens bild av hur mitt hundliv kommer bli och en riktigt väluppfostrad hund är målet. En bästa vän <3

Men, jag tror inte att jag är tillräckligt erfaren att uppfostra en valp eftersom jag aldrig haft en egen hund och tänker då att en omplacering skulle vara bättre. Men hur stor chans är det att få tag på en renrasig frisk flatte? Verkar inte vara den vanligaste rasen som ligger ute för omplacering. Sen vet jag inte, har märkt att många är tveksamma till att sälja hund till någon som är så ung som mig?

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
AnneN
1/8/14, 10:02 PM
#1

Det finns för- och nackdelar med det mesta, nackdelen om man väljer att ta en vuxen omplaceringshund är att man oftast inte vet vad den har varit med om, om den har några problembeteenden, mm och risken är att man får en svårare hund än man hade räknat med. Fördelen är att OM man lyckas hitta en omplacering som har en bra grund utan problembeteenden så har man en hund som är bra som första hund.

Nackdelen med att ha valp är att det är mycket jobb med att få den rumsren, ensamhetsträning, inlärning av allt man vill att den ska kunna. Fördelen med valp är att man ofta kan få mycket bra support från uppfödaren, man kan forma hunden som man själv vill ha den och som nybörjare brukar det finnas gott om valpkurser, mm som man kan gå för att lära sig mer om hundträning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

em.nord
1/10/14, 5:59 AM
#2

Ett tips är att kika på rasklubbens omplaceringar. Vet att Goldenklubben har iaf. Där lägger uppfödare ut vuxna hundar som kanske inte trivs i kennelmiljö, inte är utställnings samt avelsmaterial men helt perfekta hundar för oss andra =) Om du vill ha vuxen hund.

Sen ska man inte vara för rädd, gå valp grundlydnad. Man måste få sin första valp nån gång.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Bettanbop]
1/13/14, 9:03 PM
#3

Sen så är det mycket mer att tänka på. Du ska leva med hunden många många år.

Den måste ha tillsyn och få komma ut var fjärde timme, inte ligga själv och bara få helg aktivitet. Du kommer förmodligen börja jobba, kanske hinner skaffa familj, och mycket mer.

em.nord
1/14/14, 9:43 AM
#4

Ja det är mycket att tänka på! =)

Skaffade valp när jag var 17 år själv. Idag är jag 24 år och han fyller 7 år nu och den andre fyller 6 år =) Den lille skrutten lär leva minst 10 år till och den store hoppas jag blir gammal också så några år till med honom =)

Som #3 säger. Man ska kunna ta hand om de 24/7. Var väl inte jätteroligt alla gånger att sitta hemma med hundarna på helgen när tjejerna var ute, eller inte kunna följa med på resor osv. Har folk som inte säger nej att passa dom men ville inte be för såna saker =) Det är ju mina killar som jag skaffat. Men ska man en heldag på stan får man allt svälja stoltheten och ringa mamma även som 24 åring ;)

ps; passar hennes hund när det behövs

Kostar att ha hund. Lägger 450kr på försäkring på killarna och då är det billigt då dom är blandraser. Den stora har ont i höfter och rygg redan, haft sen han var 5, och veterinär kostar trots försäkring och smärtlindringen kostar. Har en kiropraktor till honom mellanåt för att jag inte gillar att proppa i massa smärtlindring på en så ung hund och då behöver han ingen medicin några veckor framåt =)

Den lille killen har cancer, rullar pengar där också. 

700kr på mat.

Så det är en del att tänka på. Men jag är bevis på att det går men man måste vilja! Så var inte för rädd men tänk noga =)

Lycka till =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

thenewbreed
1/14/14, 11:58 AM
#5

Jag vet hur mycket det krävs med hund. Tro mig. mina föräldrar har packat på mig det enda sen jag var 10. Jag vet att det är dyrt med hund och att ha pengar undansparade för oväntade utgifter är bra. Försäkring är ett måste i fall att något skulle hända. Sen ska hunden aktiveras varje dag mer eller mindre på olika sätt. Alltså kommer hunden hos mig inte bara få helgaktivitet. om jag inte kan erbjuda det bästa för min framtida hund kommer jag ju såklart inte skaffa hund förrens det är möjligt.

Jag bara funderar nu så jag vet vad jag vill ha när tiden är inne.. Det kanske dröjer flera år tills jag kan skaffa en hund men jag VILL ha den typ nu. Men tills det är möjligt med hund så nöjer jag mig med mina små gnagare här hemma. 

Men det hindrar mig inte att planera hihi :)

Medarbetare på bildredigering! :)

[annakarolinaa]
3/19/14, 10:50 PM
#6

Flatten är en underbar allroundhund som alltid vill vara med på allt du gör och tycker allt är superkul, bara den får göra det med dig! Det finns ingen snällare hund :)

Ang sjukdomar så får dom ofta cancer och tumörer tyvärr. Annars är det en relativt frisk ras förutom höftledsdysplasi som förekommer ibland.

Kolla på omplaceringar på frk.nu samt kontakta de större kennlarna. Många uppfödare har hundar i olika åldrar som man kan få köpa av olika anledningar.

Jag tror inte din ålder spelar någon roll, så länge du visar en mognadsgrad som klarar av en intensiv hund och att du har viljan att träna mycket.

Annons:
thenewbreed
3/19/14, 11:10 PM
#7

#6 okej tack så mycket för infon! :)

Medarbetare på bildredigering! :)

fridaaocrazy
3/27/14, 7:50 PM
#8

Du kan ju fråga om du kan ha en hund på foder, finns säkert en del kennlar som hade velat ge ut på foder. 🙂

Det innebär att kennel ägaren har rätt att avla och ställa ut hunden, men den bor hos dig och det är du som får stå för de flesta kostnaderna i övrigt 🙂 (Olika från person till person men vad de ska betala och vad du ska betala, t.ex. veterinärvård osv, kommer ni överens om tillsammans.)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

JamieBlue
3/28/14, 9:13 PM
#9

Jag håller med #6, kontakta de större kennlarna direkt. På rasklubben finns sällan några omplaceringshundar ute men det finns faktiskt en nu. 

Som de andra sagt så är det mycket jobb med en hund och mer jobb med en flat än en renodlad sällskapshund. Flatten behöver både mental och fysisk aktivering, annars blir de lätt odrägliga och hittar på egna bus. 

Men flatten är en underbart charmig och energisk hund med glimten i ögat och den passar till i stort sett alla hundsporter, så om du vill vara en aktiv hundägare kommer den passa perfekt!

vallhund
4/19/14, 4:43 AM
#10

#8 Inte många uppfödare som sätter ut valpar på foder hos oerfarna fodervärdar, oftast väljer man någon tidigare valpköpare eller annan uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: