Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 10248 ggr
[louisemattson]
2013-09-29 11:06

golden retriever

 hej! funderar på att skaffa en golden, men har några frågor om dem. 1. kan dom bli aggressiva? alltså typ bitas och sånt, självklart är det ju från familj till familj, men om dom blir arga eller irriterade? 2. är det en bra familjehund, den yngste i vår familj är 8 år och ska kunna gå ut och gå med den utan problem. 3.är det en bra nybörjar hund? 4. luktar dem och fäller mycket?  tack i förhand, louise🙂

Annons:
Annette
2013-09-29 11:10
#1

En Golden är för stark för att en normalstor 8-åring skall kunna ansvara för att ensam rasta den. En sak om det är en välutbildad hund, men vägen dit är ju lång.

'Alla hundar kan bli aggressiva om de behandlas fel.

Golden och andra Retrivers anses vara väldigt trofasta och läraktiga.

[Timantis]
2013-10-03 09:38
#2

En golden är en jättebra nybörjar samt familjehund. Men en 8 åring kan ha svårt med vilken ras som helst.

Ofta är dom lättfostrade.

Visst kan dom bli agressiva men det beror mer på behandling än rastypiskt. Låter man ett barn hålla på hela tiden med hunden o den aldrig får vara ifred kan den snällaste hunden säga ifrån o bitas.

Ja en golden fäller ofta rätt så mycket samt hanarna kan lukta när dom blir äldre. Men inte alla som gör det.

Frida B
2013-10-05 22:48
#3

Alla hundar kan bli aggressiva, oavsett ras. Om dom hamnar i fel händer.

Skulle säga att de är bra och lugna familjehundar om dom får rätt aktivering (vilket iof gäller alla raser) men tror inte en 8 åring skulle kunna gå ut själv med någon hund om jag ska vara ärlig, vad som helst kan hända.

Beror på vad man menar med "nybörjarhund".

Ja den fäller en del, men jag har fått uppfattningen om att alla retrievers (kanske inte curlyn då) fäller och luktar ganska mycket hund. Sedan om man gillar den doften eller inte är upp till var och en, men jag skulle väl inte se någon ras som illaluktande, utan det gäller från individ till individ. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnnaFannyKarolina93]
2013-10-06 08:36
#4

1) Alla hundar kan ju bli aggressiva, finns många olika faktorer att tänka på. 2) Tycker personligen att Golden är en väldigt bra familjehund. Dock måste jag säga att min lillasyster inte kunde gå ut med vår Golden när hon var i den åldern. Men som sagt, beror på individ och uppfostran också. 3) Är nog rätt bra nybörjarhund. Kräver ju att man lägger ner tid men finns hundar som är mycket mer krävande. 4) De fäller som tusan, och just vår Golden älskar allt som är smutsigt så .. Ja till smutsig och ja till luktande x)

TinaH
2013-10-09 06:32
#5

1. kan dom bli aggressiva? alltså typ bitas och sånt, självklart är det ju från familj till familj, men om dom blir arga eller irriterade? 

Svar: Golden har legat 1a på bitlistan länge länge, och det har dom inte gjort utan anledning.
Det gäller hela tiden och aktivera sin hund, och stimulera sin hund. oavsett ras.

2. är det en bra familjehund, den yngste i vår familj är 8 år och ska kunna gå ut och gå med den utan problem. 

Svar: Visst är Golden en bra familjehund. Men jag tror inte din 8 åring ska få fullt ansvar över hunden när mamma/pappa jobbar tex. En golden är en jakthund, och det är inte att förglömma. 
Att 8 åringen få vara med vid fostran, är självklart då det är en familjemedlem.

3.är det en bra nybörjar hund? 4. luktar dem och fäller mycket?

Svar: Jag brukar säga på skoj till mina vänner
"En golden fäller 2ggr om året, och 6 månader varje gång!"😃
Dom är duktiga på och fälla, och behöver ha pälsvård.
Kamma/Borstas minst 2-3ggr/v. I fäll period ännu oftare.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[AnnaFannyKarolina93]
2013-10-09 23:47
#6

Haha bra svar på sista frågan #5 !!!! 😃 Bästa förklaringen jag hört måste jag säga.

Annons:
[Timantis]
2013-10-10 11:14
#7

#5

Det finns ingen lista på att golden är den hunden som biter mest. Har jag fel får du gärna överbevisa mej. Det är rent ut sagt BULLSHIT!!!

Jag kammar min golden i stort sett bara när den fäller vilket den gör typ 2 gånger om året i kanske 3 veckors tid. Men det är en DP o dom fäller troligen lite mindre än de utställningsavlade. Fäller en hund jämt bör man se över fodret som troligen är orsak till fällningen.

Sen är golden en apporterande fågelhund som används vid fågeljakt.

Frida B
2013-10-10 13:54
#8

#7 jo det finns det, även jag har sett den. Tyvärr hittar jag den inte nu, så kan inte länka. Men den statistiken är gammal, och förmodligen syftar på USA. I Sverige har jag för mig att Schäfer toppar listan, men är osäker.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
2013-10-10 21:50
#9

Goldens brukar ofta vara bra familjehundar då de är snälla och lugna, de kan bitas som alla andra hundar om de blir dåligt behandlade men de varnar oftast inte innan så det är ett minus.

[Timantis]
2013-10-15 07:11
#10

#7 Att hänvisa till usa o deras ev bitstatestik känns inte relevant. O finns det någon sån lista i sverige så hänvisa till den. Ganska grovt att svartmåla en hundras utan bevis att relatera till. Spelar ingen roll vilken ras det gäller. Med dagens data så borde den väl inte vara så svår att få fram

Frida B
2013-10-15 11:53
#11

#10 vet inte vem du menar då du säger till dig själv, men jag svarar ändå. Personen kanske inte visste att det var USA? Ser inte någonstans varh*n svartmålar hela rasen, däremot säger h*n att man måste aktivera rasen/hunden. :) oavsett ras skrev h*n dessutom.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

TinaH
2013-10-15 20:26
#12

#7

Jag har en DP. 

Vilken kennel kommer din DP ifrån? :)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[Timantis]
2013-10-15 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

# 11

menade #8 förstås🤪

Jo att säga att golden ligger etta på en bitlista som inte existerar är att svartmåla rasen. Svartmålande av ras vilken ras det än gäller.

#12

Hon är inte från någon kennel då uppfödaren endast tog en kull. Men mamman är en Owle's o Pappan är från Spaceroad med finska linjer bakåt

Annons:
Frida B
2013-10-16 07:24
#14

#13 statistik finns, lista kan man också kalla det men det finns iaf. sedan kan man se på det så också, eller inte ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-10-16 10:18
#15

#14

JAHA  MEN VAR? Sluta sprida lögner utan saklig grund!!!

Innan bitstatestiken tas fram så finns ingen sådan. Är månen platt för att jag eller någon annan säger så? Är det farligt att köra bil full? JA det är det för det finns statestik som visar det!!

Frida B
2013-10-16 12:19
#16

#15 jag kan ta fram länken när jag kommer hem, så nej jag sprider inte lögner :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-10-16 12:22
#17

Bra det ser jag fram emot.

Frida B
2013-10-16 21:40
#18

Först har vi expressen, som gjorde statistik i Sverige. Här hittar du den.

Sedan har vi en annan, här.

Och skulle uppskattar om du nästa gång låter bli att anklaga för att ljuga, tack :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-10-17 15:53
#19

# 18

Jag pratade om att det inte fanns någon bitlista där golden var den hunden som bet mest det var det som diskuterades efter att det i #5 stod att det fanns en bitlista där golden skulle toppat sen länge.

Den listan du visar (expressen) är inte gjord i Sverige utan i ÖSTERIKE!!! o inte ens där är det golden som biter mest. dom är inte ens med på listan. Den andra är gjord i USA.

Så faktum kvarstår. DET FINNS INGEN BITLISTA DÄR GOLDEN BITER MEST.

Frida B
2013-10-17 19:04
#20

#19 du frågade efter bitstatistik, du fick bitstatistik :) jag sa att där golden var med att den var gammal, och i USA. Så jo den finns, dock vet jag inte vilket år den var från och tänker inte sitta och leta upp den för att bevisa någonting :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Timantis]
2013-10-17 19:41
#21

# 20

läs hela tråden.

Skit samma men det finns fortfarande ingen bitlista som golden leder inte ens någon svensk dokumenterad bitlista över huvud taget.

Frida B
2013-10-17 19:43
#22

#21 det har jag gjort. 

Jo det finns det :) Men spelar det någon roll om det gör det eller inte?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-10-17 23:07
#23

suck

Frida B
2013-10-18 07:50
#24

Jag vill säga detsamma, men jag är smidig nog att diskutera vuxet, så tänker inte skriva så :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
2013-10-18 08:07
#25

#24 Du eller någon annan har fortfarande (trots att du säjer att det finns) visat någon dokumenterad bevisning för att golden leder någon bitstatestik. Tills bevis framkommit hävdar jag fortfarande att det varken finns någon svensk bitstatestik o framför allt att golden skulle leda någon någon sådan. Ta fram bevis om du fortfarande hävdar det . Ps jag är vuxen nog att ge mej om jag blir överbevisad tror inte denna diskussion ger något mer. Ska man påstå saker ska de ha saklig grund vilket påståenden att golden biter mest inte har. Ger mej den dagen jag får de dokumentation på det.

[Timantis]
2013-10-18 08:12
#26

Om det spelar någon roll? Ja jag har golden o gillar verkligen inte att det sprids lögner om rasen. Men för den del inte sagt att dom aldrig bits. Det kan alla raser göra.

Frida B
2013-10-18 12:16
#27

Jo jag är också vuxen nog att ge mig om någon bevisar att jag har fel, men i denna situationen så vet jag med mig att jag för några år sedan har sett en sådan lista. Och det är ju uppenbarligen inte bara jag som sett den? Och som jag sagt så är den flera år gammal, därför orkar jag faktiskt inte leta fram den. Jag vet vad jag har sett, och du behöver inte tro mig. Men jag säger fortfarande att den finns, och bara för att du inte har sett den så kan den faktiskt finnas ändå :) Och detta är ju inte lögner. Jag gillar också rasen, och vill inte att det ska få dåligt rykte. Men jag sprider inte lögner om rasen. Varför skulle jag göra det?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Timantis]
2013-10-18 21:35
#28

Jag har hört att jorden är platt. Det har jag läst någon stans när jag var barn………..

Frida B
2013-10-18 22:12
#29

Okej, då vet jag.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[louisemattson]
2013-12-17 15:44
#30

okej! tack för alla svar! det blir nog en golden:) ps: menade inte att 8 åringen skulle gå ut och gå med den själv, utan mer att han ska kunna hålla i kopplet utan att hunden drar för mycket:)

[Moa-]
2013-12-18 20:05
#31

louisemattson; gå ut själv beror nog på vart man bor mer än något annat… =P

Gällande statistiken med bitande så är den irrelevant oavsett, desto fler hundar det finnas av en ras, ju fler bett kommer att förekomma… =P

TinaH
2013-12-24 04:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

# 18

den första länken på bitstatistik ser ut så här….
Vart är Golden Retriever/Retriever?
på 14e plats!!

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn.
Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.


  1. Schäfer: 2,83

  2. Doberman: 2,71

  3. Spets: 1,81

  4. Pekineser: 1,56

  5. Tax: 1,35.
    .

  6. Schnauzer: 1,33

  7. Collie: 1,30

  8. Jakthund: 1,29

  9. Pudel: 0,98

  10. Rottweiler: 0,92

  11. Beagle: 0,80

  12. Terrier: 0,61

  13. Bernersennenhund: 0,58

  14. Labrador/retriever: 0,49

  15. Blandras: 0,46

  16. Spaniel: 0,31

  17. Shi Tzu: 0,26

  18. Malteser: 0,00
    Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
    Källa: Pediatrics

http://www.expressen.se/nyheter/nytt-larm---sa-farlig-ar-din-familjehund/

Andra länken ser ut så här:
http://pediatrics.aappublications.org/content/117/3/e374/F1.expansion.html
Fortfarande inte en GOlden i topp….
Sedanan är inte någon av dessa från Sverige.
Det som skrer i utlandet kan tas med en nypa salt….
För det är mycket vad det har för avel, linjer och fostran och göra med hur en hund blir.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
2013-12-24 04:38
#33

Men det är rätt kul och jämföra dessa 2 listor.

en talar om att Dobermann/Rottweiler är bitigast…..den andre så ligger dessa raser sist….

Samt blandraser först på ena listan och 15e plats på nästa…hmm..

Tar man då Retriever….
3dje plats på ena listan….och väääälldigt långt ner på andra listan och hamnar på 14e plats….

Vad seriöst dessa listor känns….NOT! 😛😃😇

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[Moa-]
2013-12-24 11:19
#34

TinaH; statistik kräver lite av läsaren, vad du missar i dessa fall är att den ena källan tar hänsyn till antalet hundar i samhället, antal rapporterade bett på barn upp till 16 år delat med antalet individer, den andra mäter endast antalet rapporterade bett på personer under 17 år i absoluta tal. Den senare säger med andra ord mycket lite om rasens risk.

Dock är ingen av dessa särskilt bra enligt mig, detta då du även måste ta hänsyn till vilken typ av hund som ofta förekommer i olika sammanhang, en golden/labrador kan exempelvis ofta bli provocerade av barn som inte accepterar/kan läsa av när hunden vill vara ifred, samtidigt som vissa andra hundar "vaktar" sin ägare eller i vissa fall slår totalt slint av olika anledningar, ofta under/över stimulans.

Viktigt, är dock att dylika sammanställningar endast kan ta hänsyn till rapporterade incidenter, så där kan jag tänka mig att retrievers har ett högre mörkertal än andra hundar, jag skulle personligen inte rapportera om jag eller någon annan blev lindrigt biten av vår hund, däremot kanske "kampraserna" har högre rapportbenägenhet. En chihuahua tror jag exempelvis har mycket låg rapportbenägenhet då jag har svårt att se att de skulle orsaka någon faktisk skada. 

Direkta citat bör du även markera som just citat.

Annons:
[jenny-]1
2014-01-02 17:12
#35

#9 _Väldigt_ få hundar som inte varnar innan ett bett. Dock har Golden retrievers tunga läppar vilket kan göra det svårt att se när de väl lyfter på dom för att visa tänder. Morrande kan också vara så dova att det knappt hörs för oss människor. Ofta stelnar en hund till strax innan den biter. 
Alltså helt felaktigt att skriva "men de varnar oftast inte innan så det är ett minus."
Kroppspråket säger så mycket. Tyvärr är vi människor allt för dåliga på att läsa av våra hundar i alla situationer. 
Vill bara förtydliga så att inte rasen får en felaktig stämpel. 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Cerrolyn
2014-01-05 19:00
#37

1. kan dom bli aggressiva? alltså typ bitas och sånt, självklart är det ju från familj till familj, men om dom blir arga eller irriterade?

Som alla svarat, ja, i orätta händer. Men överlag nä.
Ang. detta med den sk. bitstatestiken har jag också hört detta. Min teori är att folk tror att de är så snälla och vägra se när de säger ifrån och blir provocerade. Då hunden trotts varningar inte kan fly så biter en hund. Detta är min tanke.

 2. är det en bra familjehund, den yngste i vår familj är 8 år och ska kunna gå ut och gå med den utan problem.

Gå ut själv, nej. Inte ens med en liten valp hade jag släppt ut en 8 åring.
Min golden är nu 10 år, min dotter på 5 år kan gå med honom men bara när jag är med. Han är dock väldigt tränad och jag kan styra honom med min röst.
Min schäfervalp på 3 mån låter jag inte henne hålla dock, för båda har för lite erfarenhet.

Skulle vilja säga att alla raser är bra familjehundar OM man aktivera och motionera dem rätt.

 3.är det en bra nybörjar hund?

Jo, det skulle jag nog kunna säga.

4. luktar dem och fäller mycket? 

Min är en extriörare och jag märker inte att han luktar mer nu än innan (förutom när han har rullat sig vilket han gör dagligen 😛).
Lite fäller han hela tiden men annas är det mest på våren och sommaren han fäller. Då räcker det med att borsta honom 1ggr/vecka.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: