Annons:
Etiketterjaktapportering
Läst 3619 ggr
[Murvel]
2013-07-18 23:30

Myt eller sanning?

Får man inte kampa med en retriever, för att den då blir "hård i munnen"? 

Jag läste i en bok, (var det kanske Bodfälts?), att det var en myt. Men nu såg jag det på en informationssida om golden retriever.

Vad säger ni?

Annons:
hund_katt
2013-07-18 23:49
#1

jag vet dock inte, men känner en labbe som tycker det är så kul att kampa att han även gör det med koppel, och han ger sig inte… när han väl börjar dra är det lika bra att släppa kopplet om man inte får tag i halsbandet innan han börjar dra. som tur är så går han ofta inte fram till till personer eller hundar bara sådär. och han sticker häller inte iväg… jag tror det är en myt, labben är mjuk i munnen är han sedan apporterar osv.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Beautyandbrains
2013-07-19 10:46
#2

Tror det kan vara olika från hund till hund. Kampade/kampar mycket med min äldre labbe som belöning och har inte märkt någon skillnad på hur han hanterar vilt/apporter.

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

[Timantis]
2013-07-20 12:10
#3

Tror det är en myt men kan ju vara individuellt med.

På min goldens MH sa testledaren att - Denna kommer du aldrig att kunna köra jakt med hon är aldeles för kampsugen. Men där hade han grymt fel. Min golden är så lös o försiktig i mun vid all apportering o bärande i mun med. Hon kan gå från kamp till apportering på 1 sek o i kampen är hon stenhård o i apporteringen tar hon så försiktigt så.

Min flat kampar också gärna men har inga problem med att hon är för hård i mun vid apportering dock lite tjaffsig o byter grepp.

[Murvel]
2013-07-20 14:45
#4

#2 och #3 Ok, min ytterst vetenskapliga undersökning här visar alltså att det är en myt 😃

Skämt åsido, men jag tror nog mer på myt där. De hundar som är för hårda i munnen i kontakt med vilt hade kanske varit det ändå - oavsett om de lekt kamplek med icke-vilt eller ej.

Cahira
2013-07-23 03:04
#5

Jag misstänker (gissning) att de vet skillnad mellan apportering och kamplek. :) Man får säkert lära in skillnaden men hundar är väldigt smarta. Fågel/dummy/apportbock/whatever = mjuk mun, kamplek = tillåtet att använda mer kraft. Jobb vs kul. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Murvel]
2013-07-23 10:04
#6

#5 mjo precis. Har de anlag för att BÄRA mjukt så lär det sitta rätt bra programmerat i hunden när det väl gäller.

Annons:
vallhund
2013-07-24 03:38
#7

Ungefär lika mycket myt som att man inte får kampa med en kamphund, som någon nyss skrev inne på amstaff iFokus att man inte fick.

😂

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

gylleneschappen
2013-08-30 09:21
#8

Tramserier det där, hunden vet lika mkt skillnad på att leka och jobba som vi människor gör, min jaktis kampar hur galet som helst, men i apporteringsapbetet bär han mjukt och fint, i arbetet ligger ju fokus på att hämta och bära, inte fassen kampar man med en död kanin eller fågel tillsammans med hunden.

Lek och kamp bygger upp en fin relation mella hund och förare, en bra relation ger så mkt bättre resultat i arbetet.

[Wraith]
2013-09-02 19:03
#9

Har en väldigt kampglad retriever, stark och uthållig. Men dummys/vilt hanterar han mjukt (trots att jag har kampat lite med dem i början för att öka värdet på dem eller ja bara dummys då), men spårpinnar knäcker han innan jag hinner ta dem 😮

Lek är lek och arbete är arbete, hundar kan göra skillnad. Och för en retriever där apportering med mjuk mun "sitter i generna" så lär detta vara en myt.

TINOO
2013-09-06 08:42
#10

Har kampat med min flatcoated flicka som var svårmotiverad att ta dummies från början, hon har då inte fått ett hårt grepp så i mitt tycke är det en myt. Kan väl dock tänka att om hon haft ett hårt bett och varit för intensiv och lekfull med den så hade jag undvikit att kampa som belöning för att inte förstärka beteendet.

TinaH
2013-09-17 06:11
#11

Jag har alltid min kamptrasa med mig ut när vi tränar som belöning.
Så att det skulle vara så som TS skriver att den skulle bli "hård i munnen" är ciliviserat strunt prat.
Min golden är 5½ år. Han kan till och med apotera ett rått ägg i munnen, så han har inte fått hårdare grepp för det. :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: