Annons:
Etikettallmänt
Läst 2942 ggr
Ebbelajsa
2013-06-29 12:04

Biter i armarna

Hej!
Har precis köpt en golden hane på 2,5 år som har en ful ovana och det är att bita i armarna. När han biter i armarna är då han är glad tex då vi kliver upp ur sängen på morgonen och då vi kommer hem efter att han varit själv. Ligger han ute på gräsmattan, altanen eller på golvet och barnen kommer och springer förbi ligger han bara still ja tom fortsätter sova så det är bara då han är överlycklig som dessa situationer upstår. Hunduppfödaren har alltid låtit han göra det men vi vill inte att han ska göra det för ibland tar han i lite väl hårt. Så hoppas ni kan komma med tips på hur vi ska få bort den fula ovanan. Läst en del om bytes metoden att vi ger han något att bita på i stället för våra armar för han älskar att gå bära på saker då han är glad.  Annars är han helt underbar han har anpassat sig bra i dom nya rutinerna har bara haft han i lite drygt en vecka.

Annons:
hund_katt
2013-06-30 23:41
#1

bita på armarna är ganska normalt. jag vet (vad jag kommer ihåg) två golden som gör det. min pappa vet fler golden som gör så.

min golden gör så, men inte så jättemycket. mest när han 'protesterar'. han visar tänderna, inte på hotande sätt, utan mer på lite lek, när han ligger i t.ex. sängen eller soffan och man busar lite med honom eller retas lite. då kan han även bitas lite. förr bet han i armarna mera, men nu har han lugnat ner sig lite och när han protesterar så biter han lite varsomhelst bara han får bita i något ;). ibland när jag säger 'hopp' så hoppar han upp och 'kramar' en och då om han är på lite bus humör eller om man retas lite med honom samtidigt så kaan han nafsa lite i armarna. är han på golvet och man t.ex. väntar för länge med att sätta på t.ex. kopplet eller om han inte får sitt ben om man håller i det för länge och han väntar så ligger han ner på 'huk' (ligger inte helt ner utan har ett 10cm mellanrum mellan golv och mage) och börjar skälla. han slutar rätt snabbt när man säger till honom. men kan börja igen om en halv minut ungefär.

han har försökt bita på många ställen. öronsnibben har han bitit lite i, pappas bröstvårta har han nypt i. och fler ställen också. bröstvårtorna och öronsnibben var han ganska nyfikna på så då måste man testa att bita lite ;) även möbler har an testat lite på.

mitt råd att bli av med detta (om det går så lätt vet jag inte) är att:
smäll till med fingret på nosen så han släpper(eller något annat lite 'obehagligt' som bara är lite obehagligt. han ska ju inte vara rädd för dig heller). beröm honom när han sedan släpper.
även om du inte sagt till honom att inte bita och han släpper ändå, så beröm honom även för det.

Retrievers gillar ju också att alltid ha något i munnen. det kan vara lite därför de gillar att bita lite i armarna.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

TINOO
2013-07-02 08:35
#2

Retrievers vill ju hemskt gärna bära något i munnen när dom är exalterade, gärna ens arm eller hand om man tillåter. Utbytes metoden funkar bra med min flatte-tik, när hon blir sådär uppjagad och jag ser på henne att hon är på väg att gripa min (eller någon annans) arm så säger jag "vart är leksaken?" Och då springer hon och hämtar den istället och bär på. Angående korrigering, det vill säga ett "bestämt nej" och kanske även en touch av något slag. Beroende på hur uppjagad hunden är och vilken personlighet den har så kan det leda till att hunden reagerar med ännu mera upphetsning (blir ännu mera clown och på för att försöka blidka "arga" matte/husse). Det gäller att testa sig fram och se vad som funkar för just dig och din hund :) fortsatt lycka till med nya familjemedlemmen!

[Timantis]
2013-07-06 14:21
#3

som det skrivits ovan. Så biter dom inte utan dom vill bära.  Ge dom något att ha i munnen en boll en nalle eller vad soom helst. Ta inte bort det dom är avlade för att göra.

Ebbelajsa
2013-07-11 19:57
#4

Tack för alla tips. Vi har kört bytes metoden och bitandet/hållandet i armarna har minskat men det gäller att man har något att ta till då han blir för exalterad. 🙂

Upp till toppen
Annons: