Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 5117 ggr
idaah
4/13/13, 11:45 AM

Labrador kennlar?

Hej!

Jag vet nästan 100% säkert att min nästa hund kommer vara en labbe. Så jag undrar om ni vet några kennlar med bra labradorer? Dom ska vara friska, ha bra mentalitet, dom ska vara bra till utställning och till annan träning.

Sen undrar jag också om man kan köpa en utställningslabrador och träna den exempel till service hund? Eller det går inte om man köper en utställnings labrador?

Dom ska helst ligga i Skåne eller i närheten av skåne, tänkte i så fall åka ut till några kennlar och kolla först innan jag bestämmer mig. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Hiro
4/19/13, 12:13 AM
#1

Vill du ha en hund som vill arbeta så skall du kolla på jaktlabbar ev dp labbar… Annars så får du kollar på uställningslabbarna men rekommenderar dp istället för utställnings varianten. Den som är avlad för utställning är väldigt stora om man säger så…

TINOO
4/21/13, 3:33 PM
#2

Tror inte att det är något problem att köpa en utställningslabb och träna till servicehund, allting hänger på föräldrarnas mentalitet. Så var tydlig med uppfödaren vad det är du vill använda din hund till, hör efter eller helst läs på om hundarna har gjort MH eller BPH och om dom har tävlat i någon disciplin, för om föräldrarna är trygga, stabila, sociala individer så kommer mest troligt valparna att ärva detta också :)

lycka till!

Länk till labradorklubben och dess uppfödarlista:

http://www.labradorklubben.se/uppflista_2013.html

idaah
4/21/13, 5:26 PM
#3

#1 Jag vill inte hålla på med jakt, så jaktlabben går bort. Men vad är dp labbar?

#2 Kollar på labradorklubben cirka 1-2 gånger i veckan. Men vad är BPH? Tack för ditt svar :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

TINOO
4/21/13, 6:26 PM
#4

BPH - beteende och personlighetsbeskrivning hund

"Syftet är att få en bild av hur hunden reagerar på och hanterar olika situationer. Det handlar bland annat om att möta främmande personer, att leka och leta efter mat och att stöta på överraskningar."

http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Det är nytt (start 2012) så kanske inte är så många som hunnit göra men det är ett verktyg som finns iallafall och ger möjlighet att se hur en individ reagerar på olika situationer och få en bild av dess karaktär.

Dp - dual purpose, ska vara ett mellanting av jakt- och utställningslabb, den ska kunna göra väl ifrån sig både på jaktprov och utställning

//Sara :)

[Timantis]
4/22/13, 8:16 AM
#5

Vill du ställa ut så är en utställningslabbe att föredra. inte ens en DP labbe går bra på utställning just pga att dom vill ha dom (enl mej) övergödda  o feta.

Visst kan du träna din labbe till servicehund. det finns många labbar som är det.

ang kennlar så är du ju redan på rasklubbssidan o tittar. Det går även att kolla på SBK där kan uppfödare lägga upp kullar oxå o då utan rasklubbens krav på valpförmedling.

Lycka till

idaah
4/22/13, 1:22 PM
#6

#4 Tack för din hjälp :)

#5 Då ska jag kolla på SBK och se om jag hittar något som jag fastnar för. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
[Timantis]
4/22/13, 11:32 PM
#7

#6

Sorry menar naturligtvis SKK

Hiro
4/25/13, 1:34 PM
#8

#3 Jaktlabbar behöver inte används för jakt, de kan användas vid annan aktivitet också till exempel spår, sök, agility, lydnad, rallylydnad osv

idaah
4/25/13, 9:24 PM
#9

#8 Okej, men jag vill satsa på utställning!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Hiro
4/25/13, 10:03 PM
#10

#9 okk

[Jaazoo]
4/27/13, 12:13 AM
#11

Jag har hört gott om Bökardalens kennel.

idaah
4/27/13, 9:51 AM
#12

#11 Ska kolla, tack för tipset :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Beautyandbrains
5/13/13, 4:39 PM
#13

Kan varmt rekommendera Macitas, Älvgården, Lets swing, Wallweins och Begins.

Lycka till!

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

Annons:
idaah
5/13/13, 8:13 PM
#14

#13 Ska kolla på dom, tack :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: