Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 3394 ggr
camilla85
2013-04-07 21:45

Beätta om er flatcoated retriever?

Har alltid gillat flattar och vill väldigt gärna skaffa en någon gång i mitt liv men inte än på flera år då jag inte har tiden för ett så pass aktivt hundliv som jag vill ha och som de behöver. Vet egentligen inte varför jag fastnat för rasen och har inte så mycket erfarenhet av dom heller men det är någonting som tilltalar mig väldigt mycket och som gör att det bara känns som rätt ras. Jag provar gärna på olika aktiveringar men vet inte riktigt vad som passar flatten bäst och vad den mår bäst av. Måste den jaga för det är inget som jag kommer kunna eller vill göra med den?

Berätta gärna om era hundar och om hur mycket aktivering ni anser att den behöver varje dag och vad för aktivering. Berätta gärna andra saker som ni tycker är bra att veta. Har läst mycket om cancer hos rasen och det låter ju inte alls bra så det är väl det enda som gör att jag kan känna viss tvekan. Det och att de verkar ha en förkärlek till bajs hehe. Men det gillar hunden vi har nu också =).

Nu är det som sagt rätt många år tills jag skulle kunna skaffa en så pass aktiv hund då jag har tre småbarn och äldsta är 4år nu och har autism så lite fullt upp =). Men jag gillar att planera och drömma.

Annons:
[JeanetteK]
2013-04-09 09:45
#1

Min Zero är fyra år och en otroligt glad och sprallig hund. På många sätt är han fortfarande som en valp. Han älskar allt och alla och allting är roligt. Studsar fram som en studsboll.

Fram till han var ca två år bodde vi i ett vanligt villaområde och då var det långa promenader som gällde. Han har alltid lytt min man bättre än mig så jag fick ofta kämpa med honom vid hundmöten. Han är inte på något sätt aggressiv men vill gärna hälsa på alla. Lärde mig skvallerträning och det gjorde underverk för oss.

För ca två år sen flyttade vi till landet och här har han mycket större frihet. Han är lös mest hela tiden och får "ta plats" på ett helt annat sätt. Han är kompis med våra andra djur - katter, får, grisar mfl - och är med mig varje dag i allt jag gör. Min allra bästa vän! ♥

Han gillar att spåra och favoriten är köttbullar. Han är inte så duktig, men lika glad för det! Hans föräldrar är däremot väldigt duktiga spårare båda två. Vi har inte lagt tillräckligt mycket tid på det, bara för att det är kul. Det krävs att han blir aktiverad för att lugna hans energi. Vi promenerar, joggar, cyklar och kastar mycket boll. Vet att många flattar är duktiga på agility, det skulle jag vilja testa.

Han är mycket på alla sätt - aktiv, glad och sprallig. Han märks och är i centrum mest hela tiden. Som sagt - älskar bajs, vilket är äckligt. Men otroligt tillgiven och helt underbar!

[JeanetteK]
2013-04-09 09:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Missade bilden på honom.

TINOO
2013-04-21 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en flatcoated tik på 1,5 år.

Hon är lugn (ovanligt lugn för rasen), trygg, älskar människor och andra djur, bär omkring på allt löst och fast som finns ute och inne, älskar vatten och har ett stort närhetsbehov ligger helst mot eller på mig och sover (om hon kan), matglad (kleptoman) och pratar när hon blir uppjagad eller glad (Chewbacca kallar vi henne) vilket inte är rastypiskt.

Är inget måste att jaga (apportera) med den här rasen men man måste acceptera att det är en naturlig fallenhet för dom att bära omkring på saker och dom bör aktiveras för att inte förvandlas till 35 kg monster som terroriserar tapeter, skor eller andra hundar ute på promenader. Rasen är ju en riktigt allround hund som tävlar i dom flesta grenarna (spår, lydnad, agility mm.) så det är upp till dig (och individen av hund) vad ni vill ge er in på :)

Jag har siktet inställt på viltspår och apportering, så jag har tränat grunderna på detta enda sedan jag fick hem henne som valp. Efter hennes 1-års trots så har hennes energibehov ökat en hel del, så förutom morgon, lunch och kvällspromenad så tar vi en rejäl (minst 1 h lång) promenad med inslag av hjärngympa.

//Sara

Upp till toppen
Annons: