Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 2699 ggr
Emelie
2/28/13, 5:27 PM

Halt adopterad hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick i söndags hem två hundar som jag adopterat från Ungern. De har bott på en inhängnad bakgård de senaste månaderna och inte fått mer motion än den de själva valt att få.
Båda hundarna är magra (har fått väldigt knappt med mat) och rätt omusklade.

Idag upptäckte jag att ena hunden haltar rätt mycket på sitt vänstra framben och kom genast att tänka på att det kanske kan vara överansträngning? Vi har gått halvlånga promenader, på kanske en halvtimme åt gången, rätt mycket i skog och mark där det varit upp och ner. Dessutom har de fått gå mycket i trappor, då vi bor uppe på ett berg (med trappor som leder upp och ner) samt att vi bor på andra våningen i ett trapphus.

Nu är min fråga om det är så att hundar kan halta om de exempelvis har träningsvärk? Om inte, kan det vara så att han helt enkelt blivit överansträngd i muskel/led då han inte är van att röra på sig flera ggr per dag?

Han haltar inte lika mycket när han rört på sig en liten stund, och haltar som mest när han legat och vilat. Detta kom som sagt idag, så jag tänkte avvakta och se om det blir bättre innan jag tar honom till vet.

Tips, råd, synpunkter någon?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Upp till toppen
Annons: