Annons:
Etikettallmänt
Läst 4552 ggr
nadilda
1/7/13, 8:54 AM

Apportering

Är det här som apporterar med sin hund? Då menar jag inte hämta en pinne utan apportering "på riktigt". Är själv väldigt facinerad av det, tycker det är ett välldigt bra sätt att aktivera hunden och stärka sammarbetet mellan hund och förare!

Har en inte-appoterande hundras just nu (lagotto) men försöker ändå och det går bättre och bättre, dock väldigt sakta. Men när jag flyttar hemifrån och skaffar egen hund (om typ 5 år) så ska jag ha en tollare och då tusan ska vi träna apportering!

Ni som apporterar med era retrivers tror ni det är möjligt att lära en lagotto apportera "på riktigt"?

Annons:
cupcakes
1/7/13, 9:22 PM
#1

Det beror på hur man definierar apportera på riktigt.

För många tror jag apportering är att hunden kan hitta, hämta och lämna in apporten utan att skada den eller behandla den fel.

För mig är "riktig" jaktapportering så mycket mer. Hunden ska ha det i sin natur att arbeta effektivt, att kunna söka och markera, att kunna samarbeta och att hämta apporter med mjuk men stadig mun. Att aldrig knäcka vilt, aldrig skaka sig med det i munnen eller släppa det innan det är i förarens hand. Att spontant plocka upp vilt för att det är en instinkt som följer med aveln. Att de vet vad de ska göra utan att ha tränat förut. Självklart måste man träna på dessa saker också, men de har det från början och man ska mest ta fram det.

Ett häftigt exempel är när jag var kennelflicka på en flatkennel, vi gjorde ett slags valptest på en kull som var sju veckor. När vi kastade iväg en boll, fågelvinge och en duva reagerade nästan alla valpar likadant på alla tre sakerna. Tydligast syntes det på fågeln och vingen. De sprang ut, tog upp saken i munnen och sprang rakt in till uppfödaren. Med andra ord vet de redan som sjuveckors valpar vad deras uppgift i livet är.

Så, min åsikt. Nej, jag tror inte att en lagotto kan apportera på riktigt då den inte är avlad för det. Jag har en DP-golden som aldrig kommer kunna apportera på riktigt då han inte har alla instinkterna fullt ut. Han tar t.ex. inte vilt spontant.

Men man kan absolut lära en lagotto apportera ordentligt och utan att göra några större fel. Det är bara att för mig, när jag ska definiera riktig apportering, så är det så mycket mer än att hämta och lämna. :)

[Timantis]
1/7/13, 10:20 PM
#2

Jag har en mudi som apporterar på. En mudi bär gärna inte i mun men min gör det helt naturligt.

när han kom så var vi i trädgården o jag kastade på måfå ut en vittringspinne i höggräset som var menat att min golden skulle få leta upp lite senare. Men min mudi sprang ut letade upp den o kom o lämnade av den i min hand. Helt självmant. Jag kastade då ut den igen för att se om det var en engångsföreteelse men han gjorde samma sak igen. Då var han 4 månader gammal. Idag tycker jag det är jättesynd att man inte får gå på jaktprov med honom. Han är en fena på det mesta inom apportering även utan särskilt mkt träning. Men man blir som man lever o lever man med 2 retrievrar så.

apportering har du ju både i den vanliga lydnaden samt i brukset men då heter det upplet. Så visst kan du få mkt bra apportering på din lagotto. sen misstänker jag att du inte kommer att träna på fåglar o annat vilt.

Visst även om dom inte har det i blodet så går det att lära "alla hundar att sitta" även om det tar lite längre tid med vissa. Med tålamod o lite jävlarinamma går det mesta.

Lycka till

JamieBlue
1/18/13, 9:03 PM
#3

#1 Ungefär, men inte riktigt,samma "valptest" gjordes på den kullen som jag köpte min hund ifrån. Så roligt att se små valpar släpa runt på en stor fågel :)

TS: att apportera dummies eller andra saker kan man säkert lära de flesta hundar. Undrar dock om andra raser än retrievers är lika duktiga markörer och söker av på samma effektiva sätt som jag sett retrievers göra. Håller med #1 om att apportering är mer än att hämta och lämna. Å andra sidan har vi ju min hundtränare som någon gång sade "vilket ök som helst kan bli champion, bara man har de rätta metoderna". Hehehe. Obs, menar inte att din lagotto är ett ök!!! Vet inte om hon verkligen har rätt i att man kan lära vilken hund som helst vad för något som helst, men man kommer nog långt på kunskap, envishet och målmedvetenhet!

nadilda
1/18/13, 10:16 PM
#4

#3 Dom var ju apporternade hundar från början men skolades sedan om tll tryffel-hundar, så dom är ju en "noshund". Ja det är ju mycket mera än att hämta och lämna och det är det jag tycker verkar så kul! Skrattande

cupcakes
1/18/13, 11:26 PM
#5

#4 Det är jättekul! Och när du kommer in i det, kommit en liten bit i träningen och förstår alla "fackord" så är det ännu roligare, speciellt att då titta på t.ex. retrievermästerskapet och få se riktigt duktiga hundar. Hur kul som helst! ;)

Upp till toppen
Annons: