Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 7037 ggr
cupcakes
2013-01-01 22:34

Erfarenhet av jaktgoldenkennlar

Hej!

Min nästa hund blir en jaktgolden, sedan länge bestämt. Har just nu en DP som jag tränar jaktapportering och brukssök med.

Jag har sedan en tid börjat titta på olika kennlar med jaktgolden, så jag är beredd den dag jag har tiden till en valp. Så, du med jaktgolden eller erfarenhet av dessa. Har du några erfarenheter av olika kennlar? Av deras hundar och avkommor?

Om du skulle köpa en jaktgolden idag, från vilken kennel skulle du köpa den?

Erfarenheter av t.ex. Vassruggen? Kopparhult? Sandbytösen? Khemosabi?

Jag vill ha en frisk hund, friröntgad (tänk om man kunde välja…) och med goda anlag för de egenskaper som krävs inom jaktapportering. Alltså gärna jaktmeriterade föräldrar.

Jag bryr mig inte ett dyft om utställningsresultat då funktion på kroppen betyder mer för mig.

Så, hit me med alla slags erfarenheter! :)

Annons:
[Timantis]
2013-01-03 15:23
#1

Nu har ju jag "bara" en DP golden med men kollar runt lite på jaktgolden då jag ska ha en som nästa (eller en dp igen) MEN har letat o letat o letat i 2.5 år o har under den tiden bara hittat 2-3 som är intressanta. Så det är svårt. Nu vet ju jag exakt vad jag letar efter o vad jag INTE vill ha. Sen tävlar jag ju lydnad med så helt jakt influerat är det inte.

Men du har ju Gunilla Wideen på Dubleouse Själv skulle jag kanske inte välja därifrån då dom har massa ( konstiga) krav o regler om man köper hund därifrån. Men bra hundar har dom. Har dock ingen koll direkt på vad dom har o skulle kolla stamtavlan väldigt noga om jag skulle köpa därifrån.

För egen del skulle jag inte tveka en sekund att välja en från Khemosabi. Vilka jobbmaskiner Pia har fått fram. Kanske lite lite med jaktmeriter än men det tror jag mer beror på köparna än hundarna i alla fall de senare kullarna. Men vet/tror hon har kö på sina valpar. o väljer valpköpare med litet nålsöga då hon vill att dom ska ut på banan.

Vassruggen är oxå ett alternativ. Men har i dagsläget ingen koll på vad dom har men vilka hundar de levererat.

Finns ett gäng till men har inte någon erfarenhet eller koll o kan/vill inte uttala mej.

cupcakes
2013-01-03 21:46
#2

Man vill åtminstone ha fart, arbetsvilja och samarbetsvilja i en lydnadshund också, men sen är det ju viktigt för mig med de nedärvda apporteringsegenskaperna.

Doubleuse har jag hört rykten om som jag inte vill chansa med, så tror inte att det är något för mig.

Jag har en bekant som har en valp ur Pias senaste kull, otrolig hund! Har dock inte sett henne i jakten, men det låter lovande. Tycker överhuvudtaget om vad jag sett av de hundarna.

Vassruggen och Kopparhult fick jag höra positivt om senast idag, så även de är alternativ.

Att jag är intresserad av Sandbytösen beror på att pappan till Khemosabis senaste kull var därifrån, och även han verkar vara en bra hund.

Men det är ju så svårt när man inte sett dem irl.. Därför jag tänkte att någon här kanske sett hundar från de olika kennlarna och kan jämföra :)

[Timantis]
2013-01-03 22:11
#3

Men åk runt till kennlarna du är intresserad av. Eller börja i alla fall med att ring till dom. De flesta uppfödare är jätte trevliga o svarar på alla frågor o är man inte välkommen att träffa avelsdjuret så är det ingen man ska köpa hund ifrån.

Lycka till i letandet.

Upp till toppen
Annons: