Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 2672 ggr
Kickilu
2012-08-29 12:13

Kantarellsöksproblem

Jag läste en jättebra artikel där de stegvis beskrev hur man lär en hund att leta kantareller. Tänkte direkt att det är en bra nosaktivitet för min golden. Svampen hittar jag lätt ändå men som en rolig sak att träna på. Inlärningsmetoden var med hjälp av klicker och det brukar jag träna med så glad i hågen satte jag igång. Stötte på problem direkt. Stod att jag skulle klicka när hunden tar kontakt med kantarellen. Mitt problem är att min hund äter upp den direkt. Han har visat de tendenserna när han är med i svampskogen med. Några tips hur jag kommer runt problemet och får honom att sluta äta svampen?

Annons:
Chieko
2012-08-29 12:16
#1

Har inga tips, men kunde inte låta bli att skratta :P Det är ju faktiskt ett ganska stort problem ;) Kanske presentera den när han är mätt? Då kanske han låter bli att äta upp den och bara nosar?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Kickilu
2012-08-29 12:21
#2

#1 Kruxet är att han aldrig är mätt trots att han nu har turen på sin sida och inte går upp i vikt speciellt lätt. Det brukar ju den rasen annars göra. Jag får väl fortsätta att själv bara gömma saker som inte är ätbara som har får nosa eferObestämd

Chieko
2012-08-29 12:26
#3

Äter han dem även om han hittar ute i skogen? Det kanske går att vända på något sätt ute på plats? Om han hittar kantareller så klickar du och erbjuder godare godis/leksak (även om han tagit en tugga). När han sätter ner huvudet igen kanske du hinner klicka innan han äter på kantarellen och får då upp huvudet i jakt på det goda/roliga?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Kickilu
2012-08-29 12:38
#4

#3 Japp han äter dem även i skogen. Ja men det ska jag testa. Kan ju vara värt ett försök:)

[Timantis]
2012-08-31 08:40
#5

Åt han dom innan du började träna in uppletandet? Är han inklickad ordentligt så han vet att klick betyder belöning. Om inte se till att han gör det.

Backa lite o lägg i svampen i något som han inte får upp. tex en tung burk eller något annat.  Sen klickar du när han nosar efter det så lär du in en markering.

Tycker han om svampen? Annars låt han äta några så han spoottar själv o du kan belöna honom med något godare.

Du får helt enkelt vara snabb satan o belöna så att du inte klickar ATT han äter dom.

Miinimoll
2012-08-31 20:00
#6

Min labbe äter också upp svampen när jag lägger den på marken. Han luktar fint på den när jag håller den då får han belöning direkt. Nästa steg är att använda klicker och bara belöna när han luktar med Stängd mun. Provade att lägga kantarellen i en sil, sedan la jag den på en foliebit. Absolut ingen belöning om han äter upp den. Jättegod belöning När han luktar. Sedan får man vara snabb och stoppa honom innan han snaskar i sig. Vi jobbar fortfarande på det. Det började med att jag belönade honom för sent och han fick belöningen när han åt svampen. Då får man börja om helt enkelt.

Annons:
Sugiyama
2012-09-07 15:50
#7

tesilar är bra när man ska träna in kantarellsök. Sådana där som man doppar ner i tekoppen.

Chieko
2012-09-07 16:57
#8

#7 Smart! Inte ens en retriver försöker väl äta upp en sån?! Flört

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Sugiyama
2012-09-08 18:08
#9

Haha, nä inte ens mitt matvrak. Henne hittade jag föresten inne hos grannen som hade gödslat gräsmattan med hönsgödsel, jag fick släpa henne därifrån.

Kickilu
2012-09-12 12:12
#10

#5 Ja han är inklickad sedan länge. Använder klicker till all träning. Svamp har han ätit hela tiden i skogen med långt innan jag fick för mig att träna kantarellsök. Kanske ska testa att lägga svampen i en sil eller någotObestämd

Upp till toppen
Annons: