Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 5576 ggr
[NoOrdinaryGirl5]
2012-08-13 18:49

I behov av tips på aktivering och bra leksaker

Hej alla Retriever-människor!

Jag är i behov av lite hjälp, undrar om någon skulle kunna ta lite tid och svara på några frågor.

1. Ni som har Goldens och bor i lägenhet, hur har det funkat?

2. Har ni några bra tips på sätt att aktivera just Goldens?

3. Några leksaker som är ovanligt populära?

Tacksam för svar!

Annons:
Sugiyama
2012-08-15 16:32
#1

Golden i lägenhet borde funka om hunden får ordentligt med motion och aktivering. En golden behöver få arbeta med nosen och helst med jaktapportering. Kolla SSRK.se för kurser. Olika brukssporter brukar passa golden som spår och sök. En golden behöver inte några speciella leksaker men några dummies kan vara bra att införskaffa för apporteringsträningen.

[Timantis]
2012-08-27 08:52
#2

En golden funkar aldeles ypperligt i en lägenhet. Men som alla hundar behöver den mental stimulans. Ett bra o enkelt sätt att aktivera den är godis sök. Släng ut lite mat på backen o låt den leta upp det. Man kan börja med något som luktar mycket tex köttbullar. små bitar o sen när den lärt sej det så gör man det lite svårare med vanligt torrfoder. Den enklaste aktiveringen som bara kräver en gräsmatta o lite godis.

Vill man göra mer så går det att lägga spår.

O om den gillar att apportera saker så gå kurs eller fråga någon som kan om dom kan hjälpa dej. Det beror ju på lite hur seriös du vill vara med träningen. Om du enbart vill träna för att aktivera så krävs det inte så mycket. Men vill man lite mer kan det vara ide att gå en kurs.

Går att skriva hur mycket som helst. Allt passar en retriever.

Ang leksak så av egen erfarenhet så älskar min golden gosedjur. ligga på dom bita i dom o bära dom. Köp ordentliga i en djuraffär då de är gjorda för hundar.

ellan88
2012-11-01 17:01
#3

Hej!

Jag har en goldenkille på 1,5 år. Jag aktiverar min kille mest utomhus. Bland annat brukar jag binda fast han med koppel i en lyckstople…sen går jag iväg längre bort och gömmer godis som han sedan får leta upp. Denna övning älskar han och de får utlopp för sitt spårnings-behov..vilket de flesta golden älskar. Du kan även gömma godis/leksaker hemma som hunden sen får söka upp. När vi är i skogen brukar jag eller min sambo gömma oss sen får han leta:) detta är absolut hans favorit lekar.

Vi bor i en 3a och det funkar hur bra som helst, men som sagt gör vi de mesta aktiviteter utomhus. När han var liten och han behövde aktiveras la jag godis i en petflaska (utan kork)…..han var helt slut när han väl fått ut dem:) finns också massor av liknande leksaker i affären…

Lycka till!!

Hälsningar ellan

ellan88
2012-11-01 17:02
#4

såg först nu att du redan fått dessa tips..opps

Upp till toppen
Annons: