Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 5617 ggr
Peachtrees
7/21/12, 4:23 PM

Dålig kvalité på pälsen

Min flatte Ebba, 3 år har fått ganska dålig päls. Hon har inte alls den där glansen kvar och hon har blivit ruggig i pälsen hur man ska säga.
Sedan första löpet har det varit problem och hon har blivit skendräktig varje gång, utom en gång (funderar på att kastrera henne eftersom hon mår så dåligt av det).

Kan det vara på grund av att hon blivit skendräktig så många gånger som pälsen fått dålig kvalité?

Annons:
AnneN
7/27/12, 3:16 AM
#1

Kan vara hormonproblem, men dålig pälskvalité kan ofta bero på vad man ger för foder också.

Vad får hunden för foder? Blir hon fin i pälsen efter skendräktigheten är över?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
7/27/12, 3:03 PM
#2

Pälsen brukar dock förändras till det sämre av kastrering. Den kan bli mattare, lockig, få massor av extra underull osv.

Frågar som ovan: Vad ger du för foder?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Peachtrees
8/4/12, 9:14 PM
#3

Hon äter Royal Canin Adult Maxi

oskartoller
8/7/12, 8:19 PM
#4

Prova att byta foder och ge laxolja. Brukar göra underverk på pälsen.

Peachtrees
8/7/12, 10:17 PM
#5

#4 vart finns laxolja att köpa?

AnneN
8/8/12, 12:51 AM
#6

#5 laxolja finns i de flesta djuraffärer både på nätet och vanliga butikerna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Vattnadal
8/8/12, 11:34 AM
#7

Du kan välja att ge laxolja och tex Standardts Päls (tillskott med bla B-vitamin) som ger ett riktigt fint resultat i pälsväg, båda två.

Fast om jag var du skulle jag byta foder istället. Har du möjlighet att ge färskfoder, dvs har en halvstor frys, skulle jag köra Vomn & Hundemat istället. Det är bara kött, inget spannmål, inget majs, inga konstiga E-ämnen (som royal, eukanuba od är fulla av), samt tillsatt vitaminer och mineraler. Ger du tex V&H nr 25 med lax, behöver du inte ge några tillskott alls.

En hund på 25 kilo klarar sig på en 500 grams korv om dagen. Priset varierar lite beroende på var du bor och hur mycker du köper, men 16-20 kr per korv kan du räkna med. Blir troligen billigare än Royals foder, och väldigt mycket bättre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Peachtrees
8/14/12, 10:51 AM
#8

#7 Frysen är inte den största som finns :) Men ska nog prova laxolja eller så först.
Pälsen har mycket av den kvalitén som valpar har, sedan är hon brun också så den "dåliga" pälsen syns så himla väl på henne eftersom det är en ljusare brun.

Finns det andra anledningar till dålig päls förutom just fodret? Kommer ihåg att uppfödaren nämnde något om att hon avlar på jaktinstinkterna snarare än utseendet, så det kanske är så att hon fått dålig päls från någon sida?

Älskar min lilla tös i alla fall och vi ställer inte ut henne, men det börjar bli väldigt mycket nu.

JamieBlue
8/14/12, 2:33 PM
#9

Är det inte ganska vanligt att de fäller rejält på sommaren?

Sugiyama
9/7/12, 3:53 PM
#10

Jag tycker fodret har stor inverkan på pälsen. Skulle också rekomendera färskfoder eller i alla fall något utan spannmål. Min kastrerade labbe får vom & hundemat och har glansig fin päls.

Upp till toppen
Annons: