Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 4559 ggr
[rutans]
6/5/12, 3:12 PM

Flatte

Hej! Undrar hur mycket träning en flatte behöver?

Tycker ni att det kan funka att ha en flatte som familjehund? Om den får långpromenader varje dag, jogginrundor/cykelrundor någon/några gånger i veckan, vardagslydnadsträning hemma, kanske lite "hemmagjord" agility och apportlekar (på lek-nivå hemma då alltså, inte någon tävlingsnivå).

Eller behöver de mer "riktig" träning än så?

Annons:
[rutans]
6/5/12, 3:17 PM
#1

Undrar också hur de är att ha lösa. Jag vill ha en hund som kan gå lös på tomten (stor tomt i skogen) bland höns och katter, utan att jaga dem och utan att springa fram till folk som går förbi på vägen eller springa efter vilt i skogen. Visst handlar det om uppfostran och träning, men en hel del ligger ju rasen också, så jag undrar hur lätt/svårt det kommer bli att kunna ha den lös hemma?

Frida B
6/18/12, 7:37 PM
#2

tassar in här, skulle oxå vilja veta det :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

HoppanLoppan
6/28/12, 8:03 AM
#3

Jag har en flat hane som är väldigt springing och blir väldigt lätt utråkad :) han brukar få hänga med på mammas spring turer och hon springer kanske tre fyra ggr i veckan, själv brukar jag träna lite agility med egna hinder och sånt hemma :) När det gäller att ha hunden lös på gräsmattan får man ju se det från hund till hund. Min lilla vovve klarar sig ganska bra lös bara man har koll så fungerar det utmärkt! Men eftersom vi har rätt många hundar omkring oss så måste man ju ha lite koll! När vi inte har koll på han brukar vi sätta fast honom i ett rep som sitter fast i ett träd så slipper han vara inne:)

ebet
7/9/12, 8:06 PM
#4

#0

#1

Flatten klarar allt detta, och är en suverän familjehund. Inne på min andra vovve. Ett par timmars promenad om dagen, apportering till hemmabruk, vardagslydnad, bollkonster, uppgifter till hunden, typ ta upp allt jag tappar osv, det blir en perfekt hund.

Enda'problemet' är att de är så glada i människor att de vill alltid hälsa och pussas. :)

lailaj
7/11/12, 11:27 AM
#5

Det går att ha en flat lös som alla andra hundar som blir lärda det.Det handlar om träning.Varför skulle en flat vara svårare att ha lös än andra hundar?

majagräddnos
8/9/12, 6:56 PM
#6

Hej jag är ny här. Jaqg har en brun flatte och har jag lös ute på tomten. Vi är och går i skogen ganska mycket och där springer hon alltid lös och det har gått bra. Hon kommer ju direkt när man ropar på henne.

Annons:
lailaj
8/9/12, 7:04 PM
#7

jag har en flat tik på 4 månader som jag kommer träna mkt på inkallning.Vi bor på landet och är mkt i skogen och hon är redan mkt följsam.

Upp till toppen
Annons: