Annons:
Etikettundersökningar
Läst 21925 ggr
Hiro
5/25/12, 12:21 PM

Vilken Retriver?

Vilken retriever av Golden, Labbe eller Flatte skulle du välja? Varför/varför inte?? :)

Annons:
Hiro
5/25/12, 9:40 PM
#1

Trodde att ialla fall någon skulle ha en åskit :o

[Timantis]
5/27/12, 10:15 AM
#2

Beror väl lite på vad man ska ha den till o vilken typ av hund man vill ha. Alla är olika i sitt sett. Generellt nu altså.   Själv vill jag ha päls. Så labben går bort. Även om den tillsättet nog passar mej bäst.

Har både golden (DP) o Flat o giillar nog golden bäst då den har mer huvudet med sej.Tappar dock i fart. Flaten är underbar men mer att jobba med o mer flams o mer fart. Men en riktig utmaning.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av de show avlade golden utan mer dom åt jakt hållet. Vill ha en hund med fart o hittar jag en sån showavlad så funkar det med.

Hiro
5/27/12, 3:53 PM
#3

Okej ^^

Jag skulle vilja ha en jakt golden, för den har mer päls och de ser så charmiga ut. Vill ej ha flatte så mycket iaf pga canser (dåligt skyll många kanske tycker men ja, jag är välldigt "rädd" för sjukdommar) Labben (jakt) är andrahandsvalet

Sugiyama
5/27/12, 7:33 PM
#4

Jaktlabbe, där finns största urvalet av bra hundar. Det är mycket svårare att hitta en bra flat eller golden.

Nu är jag intresserad av jakt och jaktprov och utgår från det i mitt svar.

koa
5/28/12, 10:45 PM
#5

Jag har själv haft både golden (min första hund) flat och jaktlabbe. Nu har jag bara jaktlabbar för jag vill gå på jaktprov och vill ha bra resultat fort. Det är en lättdresserad ras med mycket motor och följsamhet. Kolla bara upp föräldrarnas höfter,armbågar och ögon. Alla retrieverraser bör man kolla upp det på. Tänk på att köpa valp från en uppfödare som du kan få träningshjälp av, det var det bästa som jag har gjort.

Hiro
5/30/12, 10:53 PM
#6

Okej :)

Annons:
[Highonbluetomorrows]
6/6/12, 1:23 AM
#7

En smäcker brun arbetande golden, eller en tollare. Tyvärr vet jag inte om jag räckt till för dem rent aktivitetsmässigt - men förhoppningsvis ska jag hinna med några kennelbesök i sommar så man kan få en hint :)

Edit: Ser nu att du inte frågade om tollaren. Min lista i så fall:

1) Working golden

2) Flat

Inte någon tjock och ful utställninglabbe eller vit, stor utställningsgolden….

Maria29
6/6/12, 5:20 PM
#8

Jag har "utställnings" golden en härlig hund som funkar med mina andra hundar (greyhounds). Som man skrivit ovan så är jakt varianten aktivare men jag vill ändå påpeka att det finns aktiva uts.retrievers i alla kullar så finns det olika personligheter så det viktigaste man kan göra är att läsa på och veta vad man vill eller täker göra och sedan leta upp en uppfödare med den inriktningen.

Sen vill jag tipsa om SSRK (Svenska spaniel och retrieverklubben) där man kan hitta lite ett och varje.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

farmorgreta61
6/17/12, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7   Varför säger du att labbar är tjocka och fula? Om en hund är tjock så beror det endast på ägaren.

Jag har en svart kastrerad labrador hane på 1½ år och han är absolut inte tjock. Får mycket beröm för att han har så fin kroppsbyggnad och är smäcker fast han är kastrerad. Det är en fördom  att säga att labbar är tjocka

Hiro
6/17/12, 6:58 PM
#10

#9 Jag tror #7 menar de allt för "grova" utställnings labbarna att hon (samt jag) tycker jaktisarna är finare för de är vanligtvis smalare

Emshify
6/25/12, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag håller med #9. Jag får känslan av att det är vanligare med sällskaps-/utställningslabbar som är mycket grövre i typen än jaktvarianten, vilket kanske får mindre insatta personer att tro att alla labbar ser ut som sällskapsvarianten. Jag föredrar jaktlabbarna eftersom de är så ädla och proportionerliga i kroppen och har mer finmejslade ansiktsdrag. Dessutom tycker jag att de oftast är trevligare i temperamentet eftersom de är mer alerta och är väldigt arbetsvilliga och lättlärda. :) Supertrevliga hundar på alla vis. Jaktlabbar for the win! ;D

[Highonbluetomorrows]
6/26/12, 12:04 AM
#12

#9 och 11. Jag sa inte att labbar är tjocka och fula, jag sa att utställningstypen av labbe är tjock och ful. (Citat: Inte någon tjock och ful utställninglabbe) Är inte alltid ägaren som övergöder utan det är snarare deras kraftiga kroppstyp (och så några extra kilon som tydligen meriteras i ringen…) Labradorer är supertrevliga hundar men dessa "tunnor på ben" som jag allt som oftast ser bidrar med en viss avsmak. Synd att rasen är så uppdelad.

BIR-labrador (ett av de första resultaten på google)

BIS-labrador (ett av de första resultaten på google)

Jaktlabrador (ett av de första resultaten på google)

Jag bor i stan och här har ingen någon jaktlabrador, utan de har den stora kraftiga lite "mulliga" varianten - som jag inte tycker ser ut att vara byggd för prestation överhuvudtaget. Därav anser jag den vara ful, ja. Jaktlabbar är skitsnygga.

#11. Vacker!! Så ska de se ut.

HoppanLoppan
6/28/12, 7:43 AM
#13

Jag har själv en flatt så hade nog valt den :) men det beror ju på dig vad du vill göra med hunden o.s.v. :)

Annons:
[Highonbluetomorrows]
6/28/12, 12:18 PM
#14

#13. Hej hej, vilka retrievers är bäst lämpade till vad (enligt dig)?Glad Jag syftar på "men det beror vad du vill göra med hunden". Då jag inte har erfarenhet av flatten tex, men funderar på om jag helst vill ha en flat eller en golden, så hade det varit kul att veta vad som skiljer dem åt.

HoppanLoppan
6/28/12, 1:46 PM
#15

Okej, jag kan börja med att säga att jag bara haft flat och inte golden, så allt jag säger kanske inte är sant. Jag kan ju typ bara säga vad jag tycker är bra med en flat.

Flatten är mkt lättlärd, dom är väldigt sociala, dom gillar att röra på säg. Om du vill träna mer agility så hade jag nog valt en flat, då flatten är mer nätt. Flatten ( jag vet inte om golden gör likadant, men den är ju oxå en jakthund så förmodligen :) ) gillar att bära runt på saker, som skor. Det kan vara lite jobbigt om man ska nån stans så hittar man inte ena skon ;) Om du vill träna jakt så beror det ju på hur du vill jaga. Båda hundraserna är ju fågelhundar vilket betyder att man jagar fågel, golden letar typ reda på fågeln så du kan skjuta, sen hämtar bytet , medan flattern bara hämtar bytet som du skjutit. Det är iaf vad jag har hört… Tränar själv i agility :)

Det är jättesvårt att komma på saker men jag hoppas iaf jag hjälpte till med nått:) Glad

[akumas7]
6/28/12, 11:31 PM
#16

Jag har aldrig hft någon hund men jag har jobbat på hunddagis och har där träffat både flatt, golden och labbe. Jag tycker att alla tre har en mycket trevligpersonlighet, labben var exemplarisk på komandon och var superlydig. Goldisen var mycket bussig och skulle hella tiden 'bossa' över de andra. Sedan hade vi flatt som var lite neutral. Den var mycket känslig och även den busig, den nosade dock väldigt mycket när man var ute med henne. Alla 3var tikar, det fanns bara tikar på vårat hunddagis.

Så här skulle jag säga och just domhundarna, om jag skulle ha en flatt så skulle jag tävla i någonting då hon gillade att bäde bära och att nosa. Kanske någon spår eller sök hund? Jag skulle inte ha en för bara sällskap den saken är säker. Hon var dock mycket vacker.

Sedan har vi Goldisen som jag skulle tycka att det räkte med en bästemdhand och långapromenader. Ingen hund som ska gå en sväng runt huset.

Sedan har vi labben, dena labbe var ju en utställningsvariant och var grov i typen, hon var otroligt lydig, gick fot hela tiden och drog aldrig i koplet. Dena typ kan jag tänka mig att man kan ha som första hund, en soffpotatis, jagsäger dock inte att den inte behöver gå promenader eller ha ett sunt liv. Jag tror dock att deta är den bästa nybörjarhunden av retriverraserna.

Eller vad tror ni om det? Jag har ju inte så stor erfarenhet mer en de hundar som jag har träffat. Och jag måste dock säga att det är väldigt trevliga hundar hur som hellst.

[NoOrdinaryGirl5]
7/12/12, 11:18 AM
#17

Har bara haft golden så har ingen erfarenhet av dem andra hundarna, men skulle nog satsa på Golden igen, elr en Tollare =)

Mamiilover♥
7/14/12, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har två svarta flat-kameler hemma, och skulle självklart välja flat då.

Men min lista;

(1 Svart flat

(2 Gul labb

(3 En krullig? Curly.

(4 Golden

vallhund
7/17/12, 3:21 PM
#19

Tollare

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nadilda
8/3/12, 1:49 PM
#20

En labrador <3 Älskar verkligen labradoren, mycket pågrund av att jag ända sedan jag varit liten kännt flera helt undera individer!

Men jag är extremt svag för alla olika retrivers!

Annons:
ggran
8/18/12, 11:07 PM
#21

Jag har en Golden tik av den grövre typen. Jag har försökt i många år att träna med henne men hon är väldigt svårmotiverad… Märker på henne att han ej tycker det är roligt. Hon är väldigt seg och lat av sig också. Så är man ute efter och träna och tävla så skull jag inte rekomendera ''utställnings golden'' eller vad ni nu vill kalla den.

Hiro
8/19/12, 11:57 PM
#22

#11 Jakt labbar är RIKTIGA labbar, välldigt fin vovve på bilden där :D

Kickilu
8/21/12, 11:35 AM
#23

#21 Jag har en "utställningsgolden" men han är inte slö. Problemet är nästan tvärt om. Väldigt ivrig och het vid all typ av träning. Tror det kan vara väldigt individuellt.

Jag har bara erfarenhet av golden och skulle såklart välja det igen då jag älskar rasen.

Candy123
12/27/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Väljer nog golden retriver då vi har 2st

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

JamieBlue
12/27/12, 9:23 PM
#25

Jag skulle nog kunna tänka mig vilken retriever som helst! Jag är uppvuxen med labbe och har numera en flat. Om man väljer bland de olika retrieverraserna så tror jag valet blir bra, oavsett vilken ras :)

Mitt val föll på flat, bl.a. för att jag tycker den är finast och eftersom jag httade en jättebra uppfödare som erbjuder träningshjälp, bara två mil bort!

Den skillnad som jag kan se mellan labbe och flat (utifrån de individer som jag träffat) är att flatten är mer busig och har ännu mer glimten i ögat.

En stor skillnad mellan flat samt labbe och golden är att labbe och golden är uppdelad i utställnings- och jaktlinjer plus att även DP finns. Generellt sett har inte flatten denna uppdelning ("alla" ska vara DP), även om enstaka flatuppfödare naturlgtivs väljer att avla på det ena eller andra.

Om man är intresserad av jakt så bör man naturligtvis välja en individ efter jaktlinjer, oavsett ras.

Cerrolyn
12/28/12, 12:08 AM
#26

Har golden så jag gjorde valet en gång i tiden. Men då var jag väldigt ovetande om saker och ting och mitt intresse om att träna och tävla. Idag kan jag säga att ingen av retrieverraserna passar mig, lite svårt att förklara varför, men så är det. Så vad gäller nästa hund så blir det en brukshund.

**MVH Cerrolyn

JamieBlue
12/28/12, 9:08 AM
#27

#26 Förstår att det är svårt att förklara varför, men hade varit intressant att veta! Om man tänker så här då: Vad i bruksraserna är det som lockar dig? (Tycker bara det är intressant att diskutera olika rasers mentalitet, säger inte att alla ska tycka om retrievers.)

Annons:
Cerrolyn
12/28/12, 1:23 PM
#28

#27

Den rasen jag ska ha sedan har mer anamma än vad de retrievers jag har erfarenhet av (jag räknar bort chesepeaken då jag kan noll om den). Min golden skulle inte komma dit han kom på tävlingsbarnorna om jag inte hade varit envis. Han är absolut inte den typen av golden (tyvärr) men ändå har vi haft super kul och jag ångrar inte mitt val av honom.

Men vad jag vill ha är mer jävar anamma mer av allt helt enkelt.

**MVH Cerrolyn

[Timantis]
12/28/12, 4:37 PM
#29

Ja det är ju så #28

Man utvecklas o vill man inte köra jakt så är en bruksras ett alternativ. Men med en retriever med vill to please så behöver man inte vara envis. Jag kommer nog aldrig skaffa en brukshund för jag gillar retrieverns ( golden Flat) mildhet som jag inte ser hos de bruksraserna jag ev skulle kunna tänka mej. ( schäfer. holländsk herdehund vit herde eller kelpie.)

Men näst retriever blir en golden igen då jag tycker dom har mer hjärna än flaten. Dock är jag så kritiskt så på 2.5 år har jag bara hittat 3 kombinationer som ev har varit intressanta. Inte lätt att hitta sin hund då.

Cerrolyn
12/28/12, 5:59 PM
#30

#29

Min är av utställninglinjer med jaktlinjer lååååååångt bak. Och jag är inte för appotering wp eller jakt.

Men visst är det svårt att hitta rätt, jag håller med, och kommer rätt kombination upp så passar det inte i tiden eller tvärt om.

**MVH Cerrolyn

cupcakes
1/1/13, 10:26 PM
#31

Jag har en DP-golden nu och nästan hund blir en jaktgolden för det är min ras helt enkelt, passar mig utmärkt. Har inte särskilt mycket för utställningsretrievers då de inte passar i min vardag (tänker främst golden och labbe som är så uppdelade) då jag är jaktintresserad.

Efter jaktgolden blir det förmodligen en jaktlabbe för att kunna satsa lite mer på apporteringen, sen får vi se vad som händer.

Flat tycker jag är lite för flamsiga för min smak, golden och labben är både flamsiga och seriösa när det behövs. Det är iallafall så jag upplevt de hundar jag har erfarenhet av.

[Jaazoo]
1/3/13, 2:15 AM
#32

Jag velar mellan labbe (som jag allt har velat ha) och en golden. Men på senare tid så har det börja luta åt en Golden. Men har god tid på mig att bestämma mig då jag inte planerar att skaffa en hund förrens om ca 2 år Glad.

Det handlar mer om vilken jag ska skaffa först Flört.

Vill jätte gärna också ha en Flatte men vågar inte pga cancern Rynkar på näsan.

MariaNessi
5/18/13, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#1 Jag väljer jaktlabben alla dagar i veckan! Fantastiska hundar med enorm arbetsvilja, minimal pälsvård (klipper svanstippen på min ene och inget på min svanslöse) 

Har bokat in mej på jaktlabbe nr 3 som förhoppningsvis föds våren 2014. Jag har mina till jakt och där är de oslagbara apportörer både till fart och stil❤️

Nessi i fullfräs på bilden!

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Pennybus
5/29/13, 8:25 AM
#34

Tollare eller Chesappeak Bay.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
Hiro
6/2/13, 2:58 AM
#35

Nu, lite över ett år sedan jag skapade detta forum så sitter jag här. Med en jaktlabbe vid mina fötter :)

[Timantis]
6/2/13, 7:06 AM
#36

Grattis lycka till

Hiro
6/2/13, 10:24 AM
#37

#36 tack:)

Frida B
6/2/13, 11:46 AM
#38

Tollare eller jaktlabbe.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MariaNessi
6/4/13, 7:19 AM
#39

#35 Grattis till bra val av ras! Varifrån har du köpt valp? Hane eller tik?

En gång jaktlabbe, alltid jaktlabbeHjärta

Hiro
6/4/13, 4:33 PM
#40

#39 En tik från Wingpennans kennel :)

[Fridaakafrodo]
6/12/13, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag måste ju nästan säga Golden då jag älskar min lilla klump mest av allt! Men  hade jag inte haft en Golden skulle jag nog inte kunna svara på frågan då dessa är tre av mina favoritraser! xD

Annons:
Asuna
6/12/13, 11:56 PM
#42

om jag skulle välja en så skulle det bli en flat :) jag har en 13 årig blandis som är 75% jakt labbe och hon har alltid haft lite för mycket jakt i sig för min smak, jag köpte henne från en bonde vid mitt landställe som sa att var 75% labbe och sen ett år senare när jag träffade honom igen så sa jag nått om att hon är väldigt mycket för att jaga "tror jag det pappan är jakt labbe och björn champion, mamma har också en del jakt labbe i sig" var svaret jag fick. 😮jag avgudar henne men jag hade nog valt en annan hund om jag vetat det eftersom jag inte har något jakt intresse.

[AnnaFannyKarolina93]
6/14/13, 8:12 AM
#43

Jag har fruktansvärt svag för Golden, så hade utan tvekan satsat på det. Utan att liksom, fundera särskilt mycket för att jag alltid haft sådana och är förälskad i dessa varelser 🙂

JamieBlue
6/14/13, 12:17 PM
#44

#42 Det finns många flattar som också har en stark jaktinstinkt, om man med jakinstinkt menar att hunden vill följa efter och gripa rörliga föremål (harar, rådjur, cyklister, leksaker som snabbt dras förbi hunden etc). Bara menar att det inte finns några garantier för en jaktointresserad flat :)

Asuna
6/14/13, 12:49 PM
#45

#44 jo jag vet :) jag har inget problem med att hunden vill jaga det den ser, Mitt problem är att hon inte behöver se djuret utan får hon upp ett spår så sticker hon och hon gör det fotfarande nu vid 13 års ålder så jag kan aldrig ha henne lös :S

[Timantis]
6/14/13, 6:55 PM
#46

Min golden har tom sprungit ut till skogen o där såg jag att hon letade spår efter något o sen fick upp det o drog iväg. Så dom behöver inte ha det framför ögonen. Men jag älskar henna gränslöst i alla fall o skulle inte byta ut henne mot någon. Hade jag haft henne från början o hade den erfarenhet jag har idag så hade jag tränat på ett annat sätt. Nu är hon kopplad för det mesta.

JamieBlue
6/15/13, 12:33 AM
#47

#45 och #46 Det är så otäckt när de får korn på ett spår och drar iväg. Jag blir orolig för att hunden ska vara helt förblindad av sin jaktlust och springa rakt ut på en väg och hamna i nån trafikolycka. Försöker komma på hur vi ska träna bort det på bästa sätt. Jag var på Fart-test (test av fågelhundars förmåga) för några veckor sedan och den ena kursledaren sade då att man måste först lära hunden att sluta jaga och sen måste man lära den att jaga på det sätt som man vill att den ska jaga på. Inget lätt jobb! :)

[Timantis]
6/15/13, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Kan för det mesta släppa min golden om jag har 100 koll på henne o aktiverar henne under promenaden o hon får gå max 10 meter ifrån mej. men med två andra hundar som far runt så är det lättare att ha henne i koppel. Ibland har jag flexi koppel för att hon ska få mer frihet eller ett lång koppel. Det är ju lite så att frihet under ansvar.

Hon drog efter en katt här från tomten för några månader sen. Typ vid halv fem. Massa trafik i min lilla "by" Det var när isen började släppa på ån. tåget går en bit ifrån. Gissa om jag var rädd. Blev lite lugnare när jag hörde ( inte) att hon slutat skalla efter ett bra tag. Vilket betyder att hon slutat jaga aktivt. Då lugnar hon ju ner sej o rusar inte blint. Dum jäkla katt som inte klättrade upp i ett träd eller något då….. Som mest har hon varit iväg nästan 2 timmar. Jobbigt jobbigt

Tur hon är söt

Annons:
lillakia
11/27/15, 6:02 AM
#49

Ja, jag köpte mej en blandis mellan just flatte å golden så här var saken biff ;) men golden är ju underbara hundar, så nästa blir garanterat en golden!

Hiro
11/27/15, 7:38 PM
#50

Väldigt gammal tråd och jag äger numera en jaktavlad labrador tik som jag köpte för nästan tre år sedan

Upp till toppen
Annons: