Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7624 ggr
[siab]
2012-05-09 11:10

Råd ang köp av flat.

Hej.Jag skulle behöva lite råd av er med erfarenhet av att äga flat.

Jag har länge haft funderingar att köpa mig en flat men blir lite förskräckt då alla talar om hur mycket man behöver aktivera hunden.

Jag har tidigare haft golden så jag är ine nybörjare som hund ägare.Vi bor på landet,med hästar,får och höns och även katt finns.

Hur mycket aktivering talar vi om och vad för aktivering?Jag är intresserad av lydnad och utstälning.Jag arbetar natt så hunden blir sällan ensam..Vad tror ni kan vi vara en familj där en flat skulle trivas?

Tacksam för svar.

Annons:
Maxi 2
2012-05-09 15:54
#1

Hej,

Jar har 2 flattar, en 5-åring och en som är 9 månader.

Visst behöver de motion och aktivering, vi viltspårar med den äldsta och den yngre har jag gått lydnadskurs med och ska så småningom börja med apporteringsträning.

MEN… du ska INTE bli avskräckt av dem som pratar om deras stora aktiveringsbehov, för enligt min erfarenhet blir de vad du gör dem till.

Träna mycket passivitet, låt den delta i vardagen så mycket som möjligt och du får en lugn, trevlig flat. Aktivera den flera timmar per dag och du får en som kräver mycket.

Det är en jättetrevlig hundras, allround att träna och som älskar att bara vara med! Kan varmt rekommendera dig att skaffa en!Skrattande!

[Timantis]
2012-05-27 10:25
#2

Håller med föregående skrivare. Låt dej inte avskräckas. Visst behöver dom aktivering men det är inte så svårt o man behöver inte vara proffs. Med lydnad kommer du långt. Kasta lite apporter åt den ibland o låt han leta upp o ett spår ibland. Kommer  den sen att kunna gå fri på gården behöver du troligen ingen annan aktivering.

Prata med uppfödaren o tala om vad du ska ha hunden till så sätter hon förhoppningsvis inte den mest aktiva valpen hos dej. Vilktigt för seriösa uppfödare att det passar o att valpen inte kommer tillbaka pga att den nya ägaren inte reder ut den. Köper du sen en rent utställningsavlad så är dom i regel lite lugnare än de jakt avlade.

Lycka till. Ett val du troligen inte kommer ångra.

Sugiyama
2012-05-27 19:37
#3

Jag tycker alla retrievrar ska få apporteringsträna regelbundet, enbart lydnadsträning räcker inte. Om man nu inte råkat få en rasotypisk, slö flatte.

[Timantis]
2012-05-28 07:47
#4

Ja visst kanske dom ska apportera men hur mycket tid man lägger ner o i vilken form på det är ju olika. Att låta dom hämta o bära eller gå ut i skogen o köra ett pass är ju en väldans skillnad.

Själv tycker jag det är väldigt praktiskt med hundar som gärna bär. Mina använder jag som lite service hund. Dom får plocka upp det jag tappar o hämta saker åt mej. Även om jag är fullt kapabel att göra det själv. Men dom älskar det. Så vad man gör med deras apporterings glädje är ju upp till var o en.

Sen apporteringstränar jag med mina med.

Det viktigaste är ändå att dom får göra något.

Men väljer du nu att köpa en så är mitt tips att prova lite apportering. Det är askul.

Upp till toppen
Annons: