Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7624 ggr
[siab]
2012-05-09 11:10

Råd ang köp av flat.

Hej.Jag skulle behöva lite råd av er med erfarenhet av att äga flat.

Jag har länge haft funderingar att köpa mig en flat men blir lite förskräckt då alla talar om hur mycket man behöver aktivera hunden.

Jag har tidigare haft golden så jag är ine nybörjare som hund ägare.Vi bor på landet,med hästar,får och höns och även katt finns.

Hur mycket aktivering talar vi om och vad för aktivering?Jag är intresserad av lydnad och utstälning.Jag arbetar natt så hunden blir sällan ensam..Vad tror ni kan vi vara en familj där en flat skulle trivas?

Tacksam för svar.

Annons:
Maxi 2
2012-05-09 15:54
#1

Hej,

Jar har 2 flattar, en 5-åring och en som är 9 månader.

Visst behöver de motion och aktivering, vi viltspårar med den äldsta och den yngre har jag gått lydnadskurs med och ska så småningom börja med apporteringsträning.

MEN… du ska INTE bli avskräckt av dem som pratar om deras stora aktiveringsbehov, för enligt min erfarenhet blir de vad du gör dem till.

Träna mycket passivitet, låt den delta i vardagen så mycket som möjligt och du får en lugn, trevlig flat. Aktivera den flera timmar per dag och du får en som kräver mycket.

Det är en jättetrevlig hundras, allround att träna och som älskar att bara vara med! Kan varmt rekommendera dig att skaffa en!Skrattande!

[Timantis]
2012-05-27 10:25
#2

Håller med föregående skrivare. Låt dej inte avskräckas. Visst behöver dom aktivering men det är inte så svårt o man behöver inte vara proffs. Med lydnad kommer du långt. Kasta lite apporter åt den ibland o låt han leta upp o ett spår ibland. Kommer  den sen att kunna gå fri på gården behöver du troligen ingen annan aktivering.