Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 3392 ggr
Hiro
4/24/12, 8:58 AM

Jaktlabbe höfter, armbågar

Hur är det med jaktlabbar med höfter och armbågar? Om man skaffar en valp och den har ua på armbågar och höfter kan det utvecklas? (Om hunden är i god kondition) Tackar för svar :)

Annons:
PetraKarin
4/24/12, 9:11 AM
#1

Man röntgar inte höfter och armbågar föränn hunden är färdigtväxt, 1-2 år gammal. 
Att leveransklara valpar är u.a. på veterinärbesiktning betyder att veterinären har gjort en "igenomkänning" och lyssnat på hjärtat och annat grundläggande utan att hitta något fel. Men man tar inga röntgenbilder eller prover då.

Hur menar du förresten "utvecklas"? u.a. står för "utan anmärkning", alltså inga fel, ingen dysplasi, det resultat man vill ha.


Hiro
4/24/12, 12:40 PM
#2

Jag menade en vuxen och jag menade att om de ändå kan utveckla höftdysplasi med tex hopp och liknande?

PetraKarin
4/24/12, 1:36 PM
#3

Jaha, men du skrev "skaffade valp och den har ua" så därför tolkade jag det så.

Självklart kan du förstöra en hunds leder genom för hårt arbete och för mycket hopp och liknande, särskilt om det är en icke färdigväxt hund. 
Men jag är inte så insatt i HD/ED och hur det kan utvecklas/förändras så jag vet inte om just dysplasi kan uppkomma pga av detta på en hund med leder ua.

Du kan läsa mycket om röntgen, ledhäsla och dysplasi i detta dokument: http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/Information-om-rontgenkontroll-av-leder-hos-hund-R17.pdf


[Timantis]
4/24/12, 11:19 PM
#4

Pålagringar på armbågarna kan dom få av att dom slår i o får dom pålagringar så går det aldrig bort. Samt att dom kan få det närsom i livet om dom slår i.

Ang höfter är det lite mer invecklat. Är skålarna för grunda så får man "nerslag" samt även om dom är slappa. I vissa fall kan man röntga om höfterna om dom är slappa. Man tränar helt enkelt upp dom så dom blir mer fasta. Men grunda skålar går inget att göra åt.

Svårt att förklara.

Hiro
4/25/12, 7:55 AM
#5

Okej

Upp till toppen
Annons: