Annons:
Etikettallmänt
Läst 4931 ggr
monstermash
2012-03-23 00:19

Passar en retriever mig?

Okay, publicerade inlägget inne på Hundar iFokus också (lite längre inlägg där dock)… En sak jag har funderat lite på är just någon av retriever raserna. Tror ni någon av retriever raserna skulle trivas hos mig?

Jag är 16 år gammal (18 vid köpet) och har en del hundvana. Jag har varit hundvakt en del och hade en blandras som tyvärr inte hade så bra psyke, i några månader. Har även hundlektioner i skolan. :)  Det finns och kommer fortfarande finnas barn under fem år i familjen, så det kommer bli en familjehund.

Jag vill ha en trygg och lugn hund, som kan vara med mig i stallet, och kunna vara lös mycket. Har ingenting emot pälsvård. Vill dock inte ha en för svår hund eftersom det är min första helt egna. Jag kommer aktivera den genom promenader och cykling, samt agility och lydnad, vilket jag eventuellt kan tänka mig att tävla i, men det är inget krav, och gå kurser med den. Jag kommer troligtvis ha med hunden på hundlektioner i skolan bla, så den ska helst inte vara reserverad mot främlingar. Jag har inget emot om den vaktar hemmet lite, och varnar om det kommer inkräktare.

Annons:
Björnidet
2012-03-29 12:29
#1

Efter dina beskrivningar om dina behov av vad en hund skall uppfylla då skulle jag utan att tveka välja golden retriver.

monstermash
2012-03-29 13:36
#2

Tack för svar, dock har jag redan kontaktat kennlar på en annan ras nu Skrattande

Björnidet
2012-03-29 17:23
#3

Vilken då?

monstermash
2012-03-29 17:35
#4

Kromfohrländer.

Varför tror du en Golden skulle passa mig förresten men inte ex labrador? Något särskilt skäl? Vi har faktiskt haft en golden här hemma innan, väldigt mysig ras. :)

Björnidet
2012-03-30 15:20
#5

Golden eller lanrador spelar ingen roll de är lika i lynnet båda två, just nu har jag min andra Springer spanniel som nu är 7 år gammal, den är också en mycket bra sällskapshund som i mitt fall är den som håller redan på varje steg jag tar, snäll,läraktig och kelsjuk är bara förnamnet. Den rasen trivs jag med men för det kan jag tänka mig andra också, viktigt är att det inte är en ras som är oberäknelig och kan hugga folk den inte känner eller så. Det finns ju raser som tyvärr har lött för att bli aggresiva och då måste man nog tänka sig för både en och två gånger innan man skaffar en sådan. Hunden blir som regel en spegel av en själv, har man bra hundkunskap så kan man lära hunden att göra som man vill och att den känner sig bekväm med andra både hundar och människor, trygghet är ofta det som brister.

monstermash
2012-03-30 16:18
#6

#5 - Jo, jag vet mycket väl att alla hundar behöver trygghet.Flört Du kan ju gärna berätta en ras som är "oberäknelig och kan hugga folk den känner", för enligt mig handlar det om individen. Så vitt jag vet finns det ingen hund man i dagsläget (I Sverige) avlar för att den ska vara aggressiv. En Golden biter bra mycket oftare än en pitbull t.ex.

Nu frågade jag ju på Hundar iFokus också, och fick rasförslag. Hade redan Kromfohrländer på listan, mejlade lite uppfödare om mer kunskap om rasen och allt jag hört stämde. Så jag kommer ställa mig i kö av den rasen. Frågade bara här av ren nyfikenhet, då jag även hade Golden och Labbe på min lista.

Annons:
Björnidet
2012-04-02 12:39
#7

Visst är det så att individen har betydelse men största ansvaret för att få en hund som inte hugger folk är det hundägaren som har, det finns så många hundägare som inte skulle ha en hund för att de saknar kännedom om den ras de har skaffat sig.

Som regel är alla hundar snälla mot personer i familjen och därför tycker en hundägare att hunden är snäll och timid. Vid en situation som ex annan hund som visar agrisivitet kan den egna hundens lynne ändras på en tiondels sekund och gå till attack. Hundens psyke och osäkerhet gör att hunden reagerar så och det är hundägaren som är orsaken till detta i 9 fall av tio. Hundägaren är inte kunnig nog att handha en hund och därför måste han lära sig det vilket det finns kurser till.

Med detta vill jag ha sagt att alla hundar oavsett ras kan bete sig på detta vis om hunde känner en osäkerhet och därför blir psykiskt instabil vilket är hundägarens fel och inte hundens.

Varför jag rekomenderade en retriver är att de hundarna är mycket lättskötta och har i sig ett mycket stabilt psyke och jag kan av erfarenhet säga att om de biter så är det hundägaren som har lärt hunden det.

Pitbull/Amstaff skulle jag inte rekomendera som förstagångshund just för att de behöver mer psykisk träning än flera andra raser, hundrasen är ganska vass och jag läste en slogan som lyder så här: "En del bär skinnväst med massor av nitar och stora mc-emblem och en del köper sig en pitbull för att sätta respekt".

monstermash
2012-04-02 15:12
#8

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad detta har med att jag undrade om en Retriver kan passa mig. Flört Det är klart alla hundar kan bli aggressiva, kommer inte fortsätta med denna diskution då den känns väldigt OT!

Upp till toppen
Annons: