Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 5394 ggr
Embra
2012-03-05 11:42

Skönhetsfel

Hej på er!

Jag har en liten fråga.
Min tik på 9 månader har ett skönhetsfel, en utbuktning på magen, som jag antar är navelbråck. Saken är den att min uppfödare, veterinären som kollade på henne som valp och min egen veterinär har sagt att det är okej att avla på henne trots den lilla defekten. Hon lider inte av den eller någonting, och uppfödaren tycker det ska bli kul att jag vill avla på henne.

Då är frågan; Vad tycker ni? Hon har en underbar personlighet, helt fantastisk, jätteduktig, snäll, och hon skulle bli en otroligt bra mamma! Jag är väldigt seriös trots min ålder, och jag får hjälp med valpar och allting runt ikring mig. Men jag vill inte förstöra dem kommande valparna heller, på grund av detta navelbråck.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag vill verkligen ta en kull.. För som sagt, hon är helt fantastisk! Hon är framåt och glad hela tiden (lite skygg just nu såklart, hon är ju bara nio månader och säkert i spökåldern)
Hon är min första hund och allt sånt, och jag skulle uppskatta vänliga svar då mitt självförtroende är väldigt lågt, och jag är känslig. Kan lätt börja gråta för minsta lilla tyvärr.

Vet att inlägget blev väldigt rörigt och svårt att förstå, men säg till om ni inget förstår, så ska jag förklara bättre :)

Tack på förhand, Fanny

Annons:
[Timantis]
2012-03-09 10:38
#1

Hej

Att avla på navelbråck är inte tillåtet. Det är en ärftlig defekt.

Sen finns det andra saker som måste göras innan man avlar på en tik

HD/AD röntgen samt ögonlysning. Sen personligen så tycker jag att man ska meritera hunden innan den används i avel. Samt ha en plan för hur man gör om man blir sittandes med 5 st valpar som inte går att sälja.

Nej jag tycker inte du ska avla på din tik.

TinaH
2012-03-11 05:57
#2

Hej!

Jag kan bara hålla med #1 att man avlar inte på defekter.

Ett navelbråck är en defekt, och man vet inte med 100% garati att inte hennes kull/ar får detta. Eler deras avkommor i sin tur.

Sedan anser/tycker jag att när man ska avla på en hund så ska den ha meriter.

Behöver nödvändigtvis inte enbart (eller endast) vara från utställning. Utan Bruks eller lydnad, samt ett MH.
Samt färskt ögonlysning, blodprov och HD/ED röntgen.

Hon är bara 9 månadersom du skriver, och mycket kan hända i hennes liv ännu.

Vilken kennel kommer hon ifrån, vad heter hon från kenneln?

Du har en härlig valp/unghund, som du kan ha mycket roligt och kul med och allt behöver inte betyda att man "måste" ta valpar, visst vill man sprida sin valps glädje, mendet kan man göra i alla fall!
Lyca till!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2012-04-03 17:03
#3

Ett navelbråck kan ju komma från att tiken är för ivrig vid bortbitandet av navelsträngen, så det behöver inte vara ärftligt.

Men det finns risker med att ta valpar på en tik med bråck, då det faktiskt är ett hål i buken. Det blir tungt med en kull valpar därinne. Jag skulle inte riskera det.

Vidare är det som nämnts ovan en hel del mer att ta ställning till. Funderar själv på en kull på min goldentik. Hon ska först friröntgas i höfter och armbågar, få ett godkänt usttällningsresultat och sedan i alla fall köras fram som viltspårchampion. Sen är det ögonlysningen som ska klaras av prickfritt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Björnidet
2012-04-05 00:14
#4

Vad är det som säger att det är ärftligt med navelbråck, jag lutar nog mer åt #3 och tror att tiken tagit i för mycket då hon bet av navelsträngen, valpen är ju tunn i skinnet där så skadan kan ha uppstått då.Har aldrig hört att det skall vara olagligt att avla på en hund med navelbråck, däremot så är det en påfrestning för tiken att bära valpar då hon har bråcket. Vad säger veterinären?

[Timantis]
2012-04-05 11:12
#5

#4 jag tycker du ska ta o googla lite på navelbråck. Det är genetiskt betingar o man bör ej avla på en tik med navelbråck.(även om det finns andra orsaker)  Inom vissa raser gör man det i alla fall då avelsbasen är liten. Men det innebär bara fler hundar med defekt. (navelbråck)

Upp till toppen
Annons: