Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 6818 ggr
Hiro
2012-01-07 23:24

Förvirrad ang labbar

Jag har läst ganska mycket om labbar och har ganska bra koll enligt mej själv, eller ja, hade…

--Jag tänkte såhär;
-Labrador Retriever: Ganska krafitgt byggd, lugn, inte lat men ändå som lite halv lat.
-Jakt Labbe: Smidigare byggd än *vanliga labben* ganska på språng ute och lugn inne
-(P-nånting) labrador: någonstans mitt i mellan de andra….

Samt undrar jag om man vill få en placering hur stor schans det är att tävla i utställning med en jakt/p-labbe? eller finns det egna utställningar för dom varianterna? Och vilken ras variant är bäst i apportering och agillity?

Tackar för svar :)

Annons:
cupcakes
2012-01-08 16:35
#1

Den sista varianten du pratar om är DP, som står för Double Purpose. Den är alltså meningen att vara avlad till både utställning och jakt, men det är svårt att få den balansen så en av sidorna väger ofta över lite.

Jag har inte världens koll på utställningslabbar, men det är i princip enbart dem man ser på utställning. De har fler sjukdomar då de är avlade för utseende framför funktion.

Jaktlabbarna är de mest hälsosamma då de är avlade för att fungera i arbete, psyket skiljer inte överdrivet mycket. Det som skiljer mest förutom kroppsbyggnaden är att de har mycket mer jaktliga instinkter.

Om du får resultat med en jaktlabbe på utställning beror helt på hur den ser ut, min kompis labbe är stor, smidig och har långa ben - han skulle förmodligen inte ens få en trea, men det finns jaktlabbar som bara är smidigare i kroppsbyggnaden och de har bättre chans men skulle förmodligen inte ha en chans mot en utställningsavlad då de domarna verkar vilja ha tjocka korvar…

Till utställning är det därför smartast med utställnings- eller DP-labbe. Men till agility och apportering? Definitivt jaktlabbe.

Jag förmodar att det är jaktapportering du menar, och där är det så otrolig skillnad på vad de är avlade för. Jag har en DP-golden men bor med en kompis som har jaktlabbe. Vi får träna apporteringen så sjukt olika bara för att hennes hund har allt i sig redan, hon måste bara lära in kommandon för det. Jag måste lära min hund apportera, komma in med apporten, få intresse för apporten o.s.v. Det är klart han gillar att apportera, och nu älskar han det, men det är så mycket mer träning bakom resultatet.

Jag hoppas du förstår lite bättre vad det är för skillnader, jag är inte så bra på att förklara. Jag blir ju lätt lite partisk då jakt är det jag är intresserad av dessutom.

Hiro
2012-01-09 09:57
#2

Tack :)

Jag förstog, då är det nog jaktlabbe jag ska ha, för jag vill ha en frisk hund i rasen samt en som inte är så *grov* ^^

Beautyandbrains
2013-01-17 21:44
#3

Jaktlabbar är inte friskare, finns mycket ögonsjukdomar där samt HD- och ED fel.

En labrador fungerar till allt, det är en perfekt allround hund som är mycket aktiv och arbetsglad. Labben blir vad du gör den till, precis som med alla andra hundraser!

*BREEDER OF DUAL PURPOSE LABRADOR RETRIEVER*

[Timantis]
2013-01-18 10:22
#4

#1

Har du några bevis för att utställning labben är sjukare än jakt labben? Sen betyder DP dual purpose o inte double purpose.

Till TS vill jag säga. Det är en o samma ras de är labrador retriever. Sen är den indelad i olika som jakt utställnings o DP

DPn är en blandning av dessa då man blandar utställningslinger med jakt linjer.

Nej det finns inga speciella utställningar för jaktlabbar.

Vill du starta på jaktprov? Då ska du köpa en labrador med jakt linjer. Satsar du inte högt så funkar en DP med Till agillity passar både jaktlabben o DP En utställningslabbe med lite trindare figur passar oxå. Sen behöver man ju inte för att man har en labbe med utställningslinjer hålla den fet( ja enl mej är den fet generaliserar nu) utan man håller den i vanligt hull så passar den för i alla fall agillity. Hur pass apporteringsvilliga utställnings labbar är vet jag inte. Det kan vara bort avlat.  Det finns garanterat utställningslabbar som kan apportera.

Altså

utställning: Utställnings varianten ( samt en övergödd DP)

agillity: jakt ,DP o ev utställning

jakt: jakt ev DP

Vilken variant du väljer beror på vart du vill satsa. Vill du satsa på jakten o komma högt så är det jakt varianten du ska välja. Vill du köra lite o ev starta på prov så funkar DP

cupcakes
2013-01-18 19:56
#5

#4 Ja, jag råkade skriva double istället för dual för ett år sedan. Förlåt för detta, men ordet double fungerar åtminstone på samma sätt.

Nej, jag kan inte ge källor på detta just nu. Kan hända att jag för ett år sedan när jag pluggade inom ämnet hade det, men de har jag inte kvar nu så jag kan inte säga ja. Nu när jag läser mitt inlägg tycker jag det var dumt av mig att skriva just så, idag hade jag skrivit annorlunda men det är lite sent att ändra på nu.

Däremot har jag stött på en del utställningskennlar som tyckt att utseendet gått före hälsa, tyvärr, men jag är säker på att inte alla är så.

[Timantis]
2013-01-18 19:59
#6

ASG

Jag såg inte att tråden var ett helt år gammal. Brukar alltid kolla det men nu gick det förbi mej.

Annons:
cupcakes
2013-01-18 20:04
#7

Lätt hänt :)

Hiro
2013-01-20 15:16
#8

Bara så ni vet, har en valp här hemma nu. En jaktlabbe,jag skall träna henne i tävlingslydnad, agility samt apportering vid praktisk jagkt och eftersök. Mycket att göra ;D

[Timantis]
2013-01-20 17:05
#9

# 8

GRATTIS !!

Hiro
2013-01-21 13:40
#10

#9 Tack :]

Sugiyama
2013-01-28 21:11
#11

Va kul, lycka till!

Upp till toppen
Annons: