Annons:
Etikettutställningar
Läst 4354 ggr
Hiro
2011-12-07 22:21

Hur är en jaktlabrador på utställning?

Ja, hur är en jaktlabbe på en utställning?
Kan den komma topp 3 eller är det helt uteslutet?

Tackar för svar Glad

Annons:
Mari
2011-12-07 22:24
#1

Det undrar jag med. Min mor och far har 2st och de har fått höra hela tiden att det inte är någon mening med att ställa ut dem för de får så dåliga poäng. De har inte varit på någon utställning med sina vad jag vet om

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hiro
2011-12-07 22:27
#2

Okej, jag funderar på vilken labbe som är bäst pga jag vill gärna tävla i uställning sammtidigt som jag vill ha men mycket lyhörd hund som man kan träna i spår samr agillity :)

Elshira
2011-12-07 22:34
#3

Om det är en fin labrador kan den ju givetvis bli BIS! Skrattande Men allt hänger ju på hur den ser ut enligt rasstandard. Givetvis är det ju inte lika många jaktlabbar som passar i utställningsringen, men det finns ju dom som avlar lite på både och. Mest troligt är ju att dessa hundar blir "lagom" i båda delar, men ibland dras de ju mer åt ett eller annat håll, och då har man väll det som kallas för tur (eller otur beroende på hur man ser det).

Det är nog inte så lätt att bli BIS med en jaktlabbe, men omöjligt är det ju inte. Provar man inte får man aldrig veta Oskyldig Det beror ju helt på dina ambitioner :)

Är det din egen hund det gäller så kanske du kan lägga ut en bild här och få en enkel "bedömning" för att veta om du har en hund som "hör hemma" på utställning.

Men annars är det ju faktiskt väldigt kul att åka på utställning - även om man inte satsar på BIS. Man får både träffa roligt folk och se massa hundar!

#2 Det bästa om man vill ha båda delar är ju att titta på uppfödare som jaktmeriterar sina showhundar, men vill du ha en riktigt bra jakthund så är det kanske svårt att bli BIS :) Frågan är om du vill "nå toppen" på något av dem, eller om du hellre gör lite "både och".

Hakuna matata!

Hiro
2011-12-08 16:30
#4

Jag har ingen labbe men jag funderar om jag skulle skaffa mig en och jag gillar att tävla :)
Men showhundar som är jaktmeriterade verkar ju bra :)
Vill kunna göra lite allt möjligt, testa spår, agillity, apportering, utställning ja :)

Har läst att svarta labradorer brukar *klara sig* bättre i uställningar än gula & bruna?
Svarta är nr 1, gul nr 2 och brun nr 3 är det sannt är det svårare att få bra placering med en brun än en svart? :)

Upp till toppen
Annons: