Annons:
Etikettlabrador-retriever
Läst 2933 ggr
[Jemte]
2011-07-23 09:27

Labbe

Jag är inte så insatt i rasen så ja undrar vad det är för skilnad mellan vanlig labbe och jakt labbe.

Annons:
AnneN
2011-07-24 11:25
#1

Man kan säga att labben är indelad i 3 varianter:

Jaktlabbe - betydligt tunnare i kroppen än den vanliga labben och ofta mer motor.

Utställningslabbe - Ofta lite tyngre/grövre kroppsbyggnad, lättare att lägga på sig extrakilon och lite sävligare.

Vanliga labben, även kallas Dual Purpose - Är som labben är tänkt att vara, den ska följa rasstandarden extriört sett och även vara arbetsvillig. DP uppfödare brukar säga att hunden ska kunna gå till bra pris på både utställning och jaktprov/viltspår under samma helg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jemte]
2011-07-24 12:03
#2

Ok, tack för ditt svar. Tror att jag skaffar mig en blandras eftersom jag varken är intresserad av utställningar eller jakt. Söker en trogen kompis här hemma och i skogen.

Eywa
2011-07-27 13:44
#3

Det finns många hundraser som är en "trogen kompis" hemma och i skogen. Bara för att labbe inte passar behöver du inte skaffa en blandras.

Jag tänker inte jaga med min labrador eller gå på utställning, jag har också tänkt att ha en kompis att hitta på skoj med, men den behöver självklart mycket motion och mental stimulans så någon form av hundsport bör man ju syssla med men man behöver ju inte nödvändigtvis tävla.

Med en blandras kan du aldrig veta vad du får. Du kan få en jakthund till tusen, en hund som kräver många timmars motion, en hund som stressar loss för minsta lilla eller en hund som bara vill ligga i soffan. Jag har en blandras mellan schäfer, border collie och labrador nu och hon ser ut som en schäfer/border collie men beter sig nästan enbart som en border. Stressig och jobbig rent ut sagt och kräver en jäkla massor. Inte riktigt vad dom som födde upp valparna hade tänkt sig.. eller valpköparna som lämpade över hunden på mig.

Köp en ras som passar. Chansa inte. Finns över 200 raser där ute.

[Jemte]
2011-07-27 19:25
#4

Det lutar åt att det blir en Lappis igen, gillar den rasen.

Upp till toppen
Annons: