Annons:
Etikettgolden-retriever
Läst 5196 ggr
Kickilu
2011-07-11 12:27

Jobbigt i värmen

Hur klarar era golden sig en varm sommardag? Vad gör ni för att möjligen underlätta för dem? Är det någon som klippt ned pälsen?

Annons:
Vattnadal
2011-07-13 23:13
#1

Vittra klarra sig fint. Hon lägger sig i skuggan när hon busat i hä'gnet och badar gärna i poolen där, eller i bäcken. Är vi där inget vadvatten finns, kan jag doppa hennes tassar i en skål med vatten, och så ä'r vi noga med att det alltid ska finnas vatten att dricka.

Då pälsen håller dem svala skulle det aldrig falla mig in att klippa eller raka av den. Den enda golden jag haft som jag trimmat ner var Frida, som dels hade bantat så hon hade för mkt skinn runt halsen, och sen gärna fick exem. Där tunnade jag ur på haka och hals med effilersax för att hon skulle torka snabbare. Sen kör jag stenhårt med bad istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kickilu
2011-07-14 11:53
#2

Jag har tunnat ur med effileringssax under hakan och som tur är tillhör han inte de allra lurvigaste. De varma dagarna blir det bara kort promenad på dagen men det tar tid innan han återhämtar sig. Söker sig till skuggan och ibland duschar han i slangen eller lägger sig på blöt handduk. Tyvärr blir det mest bad kvällstid då vi kan smyga ned till badplatsen. Övriga ställen är så dyiga så bad där innebär svart hund som inte luktar gott.

Har sett några som rakat sina men har hört att det inte ska vara så bra för dem. Alltid intressant att höra hur andra gör även om aktiviteten här inne inte verkar vara så stor.

[NoOrdinaryGirl5]
2011-08-19 23:23
#3

Har inte gjort någonting förutom att kamma oftare och sett till så att det finns rent och kallt vatten hela tiden. Har ett bra stengolv på första våningen som aldrig blir varm så där nere är min golden när det blir för varmt för honom =) Ibland sover han i mitt rum på kvällarna också eftersom att jag alltid har fönstret öppet så att det är kallt, och då finns det självklart vatten här också. Men han klarar sig bra!

Sofaja
2012-05-30 13:15
#4

"Jag" (gör det på djuraffären) brukar alltid raka ner min golden till sommaren. Jag upplever att ha blir mycket piggare då han lider mycket av värmen. Varför är det inte bra för dem?

Nathalie-G
2012-05-30 15:39
#5

Min grabb har rejält med päls, mest av alla goldens vi har träffat på faktiskt! Har effilerat hals och bröst rejält och lite på kroppen, han blev genast piggare! Han ligger i skuggan, dricker  bra och är det bus med sin systerson som gäller så blir det dusch med trädgårdslangen innan bus och efter bus innan promenaden för båda två så att dom ska orka busa och så, funkar toppen! :)

Upp till toppen
Annons: