Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 3389 ggr
Peachtrees
5/10/11, 12:03 PM

Hur tränar man bort "rädsla"?

Som sagt, hur kan man träna bort detta.

Vår flatte på snart 2 år känner väldiga obehag när hon hör kyrkklockorna eller när bommarna går ner vid tågrälsen. Hon försöker inte springa iväg, men hon saktar in och sätter svansen mellan benen och vill vända om och gå hemåt igen.
Hittills har jag inte brytt mig när hon gör så och har bara forsatt att gå. Men vad ska jag göra för att hon inte ska forstätta med detta?

Annons:
Vattnadal
5/12/11, 1:04 PM
#1

Börja med att ha ljuden på låååångt avstånd, och lek, mata med gott godis ed, och närma er sakta sakta. Blir hon rädd när ni inte kan undvika det, låtsas som ingenting, eller testa om hon kan äta något riktigt gott. Att äta lugnar en aning i alla fall. OM hon alltid får massor av korv när hon hör ljudet, kanske det blir en positiv förväntan på det istället.

En sak som är toppen, är att ha ljudet inspelat och köra det hemma på stereon. Då har man låg volym och spelar det ex när hunden äter, och sen höjer man sakta volymen vartefter, men aldrig så högt att hunden blir rädd.

Kolla även vad hunden äter. Majs i maten till en nervös hund kan göra saken värre. Särskilt om hunden har dålig impulskontroll.

Ett DAP-halsband kan oxå lugna massor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Peachtrees
5/15/11, 4:03 PM
#2

Tack för tipsen :)

Upp till toppen
Annons: