Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7487 ggr
tortoise
2011-04-09 10:57

flat-funderingar

Hej härinne! Tänkte fråga alla retriverägare lite frågor. Jag har fått en fråga av min granne som är flat coated retriver uppfödare om jag vill köpa en valp av dem. Jag vill köpa en hund men var mer inne på basenji. Saken är den att jag vill ha en hund som man kan jobba med, jag vill nämligen söka till hemvärnets hundförarutbildning, alt gå en vårdhundsutbildning så att hunden kan få vara med mig i jobbet. Eftersom jag jobbar långa dagar 2 dagar i veckan så har uppfödaren och en vän till mig erbjudit sig att min hund kan få vara hos dem när den inte kan vara med mig. Periodvis har jag även svår migrän och har tänkt att träna hunden till att kunna vara min "extra arm" typ hämta hjälp av någon annan person när jag behöver det, plocka upp saker åt mig (jag kan inte böja mig ner ett dygn efter ett anfall) osv. Nu var inte flat rasen som ens existerade på min hund-lista, men jag funderar ändå på att ge den en chans för när jag ser på vad jag vill göra med min hund så hamnar den nog rätt högt ändå. MEN då kommer nästa fundering:

Hur funkar de ihop med andra djur? Jag har fem illrar ( som oftast är i en utebur) och två katter (som är hundvana)

Kan de vara i rastgård om man jobbar runt 4 timmar en dag? (jag bor på landet)

Hur är de som första-gångshund?

Är de bra med barn?

Hur är de med andra hundar? (min hyresvärd har två)

Är de stabila i psyket?

Hur är de? och finns det någon som har erfarenhet av att "jobba" lite mer med flattar härinne?

kram ylva

Annons:
Gilan
2011-05-06 14:01
#1

Visserligen partisk men tycket Flatten låter som en bra hund för dej, var noga med gener bara då de trots ingen egentlig uppdelning finns mer eller mindre rena jaktlinjer.

Jag själv har två helt underbara flatthannar och en ettårig dotter och de fungerar jätte bra ihop och leker som bara den.

Vi har iof inga andra djur men vad jag märkt ¨med andras djur så funkar det bra. De är väldigt nyfikna och snälla men uppskattas väll kanske inte alltid av surare kattor.

Med andra hundar däremot har jag aldrig haft problem, de är alltid vänligt inställda och leker med alla.

Jag lider också av migrän och min yngre flat är en klippa1 Han plockar upp saker åt mej, bär saker mellan mej och husse osv hela tiden. Samma när jag var gravid och svimmade, hade migrän och foglossning så var han helt oersättlig.

Stabila i psyket är de då de sällan blir arga men får de ingen träning eller mentalstimulans blir de snart väldigt tossiga, hittar på dumheter och väldigt odrägliga helt enkelt.

Jag jobbar väll en del med mina hundar men inte på tävlingsnivå utan apporterar, vardagslydnad, klickar, spårar osv

Ja de kan vara själva fyra timmar i en hundgård men kan du lösa hundsällskap är det allra bäst då de är väldigt sociala hundar som trivs i flockar.

chrissan
2011-05-08 10:30
#2

Håller med ovanstående, men tänk på en sak: Illrar och hundar går inte ihop! Det finns få djur som triggar jaktinstinkten så mycket som illrar. Det gäller alla hundar, inte bara jaktraser!

Min curly (en ras som är väldigt lik flatte) jagar inte levande djur normalt, den spårar dött vilt. Men bara lukten av iller gör den alldeles galen.

Vattnadal
2011-05-12 13:00
#3

Just iller är som nämnts svårt. Iller är ett rovdjur, och ses nog inte som ett byte, utan en konkurrent.

Jag pysslar med blodspår som berikning åt våra hundar, och att lägga spåret med en iller 'r bland det läskigaste man kan göra. Nu har jag aldrig använt det, men kommer jag över illrar, skulle jag gärna prova på min kille med grönlandshund i, då han triggas igång av björn, istället för att bli rädd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[idaskoog]
2013-01-24 06:07
#4

Hej!

Jag har två stycken flat-hanar på 2 respektive 1 år. Jag har även katter hemma och syskonbarn. Jag upplever flatten som en väldigt intensiv och glad hund som alltid viftar på svansen. Det som är känt för en flat är att den ibland inte riktigt förstår hur stor den är och kan många gånger vara bufflig och klumpig,speciellt med bakkroppen. Detta gör att små barn ibland blir lite "puttade" på. Allt kan man träna med en flat,dom älskar att jobba, tyvärr ibland alladeles för mycket och bygger upp STORA förväntningar på allt. Man måste vara noga med att träna passivitet. Flatten är även känd för att de har en "av-och-på-knapp", ena stunden är det full lek och andra stunden sover dom på rygg. De har stor jaktinstinkt vad gäller rörliga saker,jag får ofta säga till mina hundar att sluta jaga katten etc.

De är en otroligt social ras som vill vara med överallt, om man inte jobbar med dem psykiskt blir de rastlösa och tar ut det fysiskt. Jag har aldrig haft hund tidigare innan mina flattar och ibland har jag tänkt att jag skulle skaffat en annan ras innan eftersom att flatten är otroligt krävande både psykiskt och fysiskt.

Haha det låter som att jag bara är negativ,jag älskar mina hundar, verkligen!! Men tänk efter om du verkligen har tiden att aktivera både psykiskt och fysiskt VARJE dag.

TINOO
2013-01-24 11:49
#5

Hej hej

Håller med övriga om att flatten kommer fungera perfekt till uppgifterna du har tänkt till den! Men vill verkligen trycka på hur mycket det är upp till individen av valp och inte rasen som avgör vad du kommer ha att jobba med. Rasen kan bara ge förutsättningarna, exempelvis apporteringen för en flatcoated, men huruvida valpen är stabil i psyket, lugn eller het i temperamentet, kommer från föräldrarna och är ärftligt. Vad det blir av individen sen när den växer upp ligger förstås sen i händerna hos dig, vad du ger den för miljö, om du utsätter honom för katter, illrar och barn och hur trygg du är i dig själv som person.

En flatcoated är stor och stark och kräver aktivering för att inte själv behöva hitta en egen roll och sysselsättning, ett vanligt exempel är att vakta huset/gården eller flocken ute på promenad, oavsett om matte och husse uppskattar det eller inte.

Ett alternativ till flatten är ju annars cockerspaniel som är en något mer behändig och lätthanterlig storlek men har samma "generella" temperament och förutsättningar som flatten

Lycka till!

mvh Sara

Upp till toppen
Annons: