Annons:
Etikettnova-scotia-duck-tolling-retriever
Läst 5262 ggr
Cassii
3/6/11, 9:08 PM

Tollare.

Hej! Har lite frågor om en tollare skulle passa min familj:

Jag är född 1995 och kommer att ha huvudansvaret, mina föräldrar som är hundkunniga kommer att stötta mig till 100%.  Detta kommer att bli min första egna hund, men hundvana finns i familjen och vi har även haft tre hundar. Men nu ska detta bli min. Jag vill träna och tävla i agility, lydnad och lite freestyle. Mest för att det är kul, inte blodigt allvar.  Jag söker nu min bästavän och livskamrat. Jag bryr mig inte om hur hon ser ut (har bestämt att jag vill ha en tik), och inte hur mycket pälsvård hon kräver fast jag vill inte heller sköta om den varje dag (borsta). Utan max 3 gånger i veckan.  Det ska finnas en tydlig på och av knapp och ska tycka om att lära sig saker. Hon ska även vara följsam och helst tyda sig mer till en (mig!). Jag vill ha ett speciellt band med henne (men det får nog de flesta).  Jag har även en katt hemma så hon måste kunna gå bra ihop med katter. Jag har även ett småsyskon på tre år. Men hon har kommit ur trots stadiet och skriker inte eller dy liknande - ibland. Hon är även väldigt försiktig med katten när hon väl hälsar på honom. Men är aldrig speciellt på, utan hon hälsar bara sen är det bra.  Hunden kommer när hon bli äldre att bli lämnad tre timmar per dag. Varje dag kommer jag att ta en långpromenad på två timmar och på morgonen en på 40 min-1 h. Samt kortare kissrundor på 15 min - 30 min. På den långa promenaden kommer vi att träna, leka och gå. Jag vill att hon ska gå att kunna ha lös.  Om det är något mer ni undrar över så kan ni väl säga till? Jag svarar gladligen på era frågor för att få fram den ras som passar mig bäst!  Tack på förhand!


Annons:
FjantaZ
3/13/11, 8:49 PM
#1

om jag ska ta en ras som jag tycker bör passa så är det en Sheltie eller shetland shepdog som de eg. heter kallas även dvärgcollie ibland…

Tollaren är en krävande ras, iaf de jag träffat o samt att en retriever har ett önskemål om att apportera i sina gener vilket de bör få utlopp för på rätt sätt då de lätt kan bli boll/pinntokiga av för mycket kastande…

Lycka till…

saga97
8/1/11, 12:02 PM
#2

hej hej jag tror en tollare kan passa fint en tollare funkar bäst i dom flästa lägen du kan bo med dom  lägenhet och hus dom är lättlärda och kan bli mycke bra på agillity och funkar bra me långpromenader ( dom blir sällan trötta ) de passar väldigt bra om du bor vid nån strand eler havet för då kan du kasta pinne att simma är kroppen gjord till dom har kraftiga ben som gör att dom kan simma fort kloklippning kan vara svårt eftersom dm har simmhud mellan tårna min tollare idjak är en väldiigt snäll hund som inte skulle skada något levande han är alldrig agresiv men blir ledsen om nån tar hans hundbedd han älskar dom flästa jag har ju även en kaninuppfödning och idjak tar hand om dem som om det vore hans valpar och han går bra med katter och andra hundar och råttor och hamstrar men när vi hälsade på hästarna nuddade han eltråden så han är rädd för hästar  så tollare skulle passa dig fint

kram från idjak 7 år :)

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Embra
10/23/11, 8:53 PM
#3

Absolut! Är själv -95, har en tollartik på 5 månader och 1 vecka, och dem är så otroligt härliga. Som tidigare är dem apporthundar, jag är ganska säker på att du redan vet det. Dem älskar att springa, är väldigt lättlärda, (på min sida står det vilka trick Embra kan, och som sagt, hon är 5 månader ;)
Vi älskar att gå på promenad i skogen, och hon ter sig väldigt mycket till mig, hon är bara min hund, även om hon lyssnar på andra också.
Hon är orädd, vilket dem allra flesta tollare är, och vi har redan börjat agility och lite lydnad. I agilityn hoppar vi inte, men vi kör balans och slalom, och hon tycker det är roligt.
En tollare är nog en bra ras för dig. Nu har vi sheltie också, och visst att dem är enmanshundar dem med, men personligen tycker jag att tollare är OTROLIGT mycket härligare. Så är det så du känner att en hund ska vara.. Tollare, garanterat ;)

saga97
11/1/11, 1:40 PM
#4

japp skaffa en tollare otroligt fin och aktiv ras ska du hålla på med agillity så är dom duktiga otroligt lättlärda

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Upp till toppen
Annons: