Annons:
Etikettbok-och-filmtips
Läst 4869 ggr
AnneN
2/11/09, 5:57 PM

Boktips - Träna din retriever

Vill tipsa om boken "Träna din retriever"
Skriven av Torkel Näsman (min morfar) & Ulf Viklund

En mycket bra bok för alla som har en retriever eller som bara är intresserade av att läsa om/träna apportering med sin hund.

Texten på baksidan av boken:

"Vare sig du tänker utbilda din retriever till jakthund eller ha den enbart som sällskap kommer du att ha glädje av den här boken. Den ger dig nämligen hjälp att förstå din hund bättre både som rasrepresentant och som individ.
Torkel Näsman är en av landets få yrkesdressörer som ägnar sig helt åt de apporterande raserna och det är hans mjuka och effektiva träningsmetoder som skildras här och visas i en rikedom av bilder.
Ulf Viklund har flera retriever som han tränar och tävlar med såväl som fotografen Magnus Pehrson. Tillsammans lär de dig hur du gör din hund till en harmonisk och duktig apportör."

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Cerrolyn
2/13/09, 1:02 AM
#1

Om man vill syssla med jakt så ska den boken bara kanon har jag hört. Har själv inte läst den.

**MVH Cerrolyn

AnneN
2/13/09, 1:30 AM
#2

Jag har läst den många gånger och tycker att den är väldigt bra, fast jag kanske är lite partisk i den frågan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
2/13/09, 7:44 PM
#3

#2

Hihi ja du är kanske det.

**MVH Cerrolyn

MaGi67
12/29/09, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer ett boktips från mig:)

En mycket mycket bra bok där du kan få hjälp med träning av olika slag.

Från att hunden inte kommer på inkallning till att hålla fast en apport i munnen.

Klickerträning för din hund (Cecilie Køste, Morten Egtvedt)

Texten är lättfattlig och tidvis humoristisk, men författarnas djupa teoretiska och praktiska kunskaper lyser hela tiden igenom. Denna bok kommer att ge dig en ny syn på hundträning - och du kan knappt bärga dig från att börja den praktiska träningen

Klickerträning är lyckligtvis inte bara för proffsiga hundtränare. Alla hundägare kan lära sig att träna sin hund på ett effektivt sätt, och i den här boken får du lära dig hur. Du får först en grundlig införing i klickerträningens bakomliggande teori. Du lär dig att förstå varför hundar gör som de gör, och hur de lär sig. Och du får lära dig de fyra hemligheterna för att bli en "supertränare".

I den praktiska delen av boken får du lära dig hur du kan träna in den viktigaste vardagslydnaden som alla hundar bör kunna:
* kontakt
* inkallning
* gå fint i koppel
* hälsa fint
* apportering
* . . . allt om allt 18 nyttiga övningar!

Dessutom får du även lära dig hur du kan träna in flera imponerande cirkuskonster. Lär hunden att:
* tända och släcka ljuset
* plocka kläder in och ut ur tvättmaskinen
* hämta läsk i kylskåpet
* hämta post i brevlådan
* … tillsammans 12 roliga cirkuskonster!

TinaH
12/29/09, 2:26 PM
#5

Klicker/sharping/target….är alltid nytti för sin hund! Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
12/31/09, 12:12 AM
#6

Den boken har jag läst ett antal gånger. Den är verkligen bra!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
AnneN
12/31/09, 4:48 AM
#7

#6 Vilken av dem? Det tipsas ju om 2 st i denna tråd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
12/31/09, 11:50 AM
#8

aaa, det var ditt bok tips anne… missade att få med #0

Men det är länge sedan jag läste den, gavs den inte ut typ 79 eller något sådant?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AnneN
12/31/09, 1:34 PM
#9

#8 Den har getts ut i 3 upplagor om jag minns rätt. Den första på 70-talet, en andra på 80-talet och en tredje på 90-talet.

(Ej säker på årtalen och är för lat för att kolla 2 av dem som jag har själv)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
12/31/09, 3:04 PM
#10

#9 Okej.

Jag har nog läst de flesta hund böcker då jag var mindre, mer eller mindre bodde på bibblan och stog ständgt som låntagare på alla hund böcker. Men någon hund fick jag inte, men tränade på alla grannarnas hundar =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

tsset
1/17/10, 8:00 PM
#11

Den har jag missat! Jag som tyckte mig ha bra koll… ah, den fanns inte på "mina" bibliotek såg jag nu ;) men den ska lånas och läsas, absolut!

Upp till toppen
Annons: