Annons:
Etikettfoder
Läst 9172 ggr
AnneN
2009-02-14 01:47

Vad ger du din hund för foder?

Den evigt stående frågan på alla hundforum!

Vad ger du din hund för foder? och varför har du valt just det fodret?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Gullan402
2009-02-17 20:34
#1

Tasty torrfoder. Billigt foder men ändå fullvärdigt. Sen får de också matrester.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Solaika
2009-02-17 20:36
#2

Tobias får Royal Canin (tror jag iaf att det är) Weight control. Vi testade alla möjliga dieter och light foder men han gick bara upp i vikt. Till slut vägde kraken 50 kg och då satte vi honom på RC Obesity management. Nu väger han hälsosamma 37,5.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

HarrietKiara
2009-02-17 22:37
#3

I ett år har hon ätit Specific weightloss och weightcontroll men nu har jag bytt till Robur 27/15 för det är vad min lilla Kelpievalp kommer att äta när den kommer hem i maj. Skrattande

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Tezza
2009-02-18 07:16
#4

färskfodret Fodax och torrfodret Magnusson MB

TinaH
2009-02-18 07:37
#5

Boy äter färskfoder från BRAVO.
(som även Tyson gör)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

zabelle
2009-02-18 11:31
#6

Vi ger vår hund Eukanuba Sensitive. 

Han har känslig mage och tål nästan ingenting, men det här fodret fungerar till honom. Dessutom försvann hans exem!!! Som extra godis får han ibland kokt fisk, eller lite kokt blandfärs (frikadeller)

Zabelle   

Annons:
Margareta
2009-02-18 11:51
#7

#2 Solaika - vad är totala intaget  per dygn för att hålla den vikten?

Vi har problem med vikten på vår labbe - jag tror det påverkar att han är kastrerad. Vad tror ni andra?

  • Hur mycket RC ger du per dygn?
  • Ger du något annat?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

TinaH
2009-02-18 14:01
#8

# 7

jag fick beskedet när jag kastrerade min Tyson att man ska ta bort 1/3-del av fodret man ger.

Men kan du inte köra lite LCHF-för-hundarFlörtOskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

BrightGloria
2009-02-18 16:00
#9

Carrier lamm och ris är det som gäller här hemma.
Underbart för de känsliga magarna.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Solaika
2009-02-18 20:13
#10

#7 Tobias åt 300 gram om dagen av obesitymaten. Vi delade upp det så han fick 150 gram på morgonen och 150 gram på kvällen. Då var målet att han skulle gå ner till 40 kg. Det står på säcken hur mycket man ska ge dem. Vi gav honom ingenting annat när han åt överviktsmaten egentligen. Han kunde få en rå morotsbit eller någon annan grönsak ibland men som regel fick han bara torrfodret. Säcken kostar 620:- men 15 kg räcker rätt långt när de bara ska äta 300 gram om dagen.
Visst var han hungrig när det va dags för mat, men han har hela tiden varit nöjd mellan måltiderna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Margareta
2009-02-18 20:22
#11

Tack Solaika.

Cedric är en hund som "arbetar" hela dagarna. Han är med husse på jobbet och skall fokusera på sin uppgift.

När han kommer hem är det "hopp & lek" på tomten och är han för hungrig - drar han till skogs och letar mat. Vi bor precis vid skogen och skulle inte kunna ha honom lös om han vore hungrig.

Värt att prova i vilket fall!

Hur lång tid tog det?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Solaika
2009-02-18 20:31
#12

#11 Jobbar han mycket så ska man nog höja dosen lite, lite. Men man köper maten hos veterinär så det kan ju vara värt att rådfråga dem. Vi fick rådet att börja med den och hjälp att räkna ut mängden av veterinären.

Vi upptäckte att Tobias vägde 50 kg i mellandagarna 2007 när vi var till veterinären för att ta nya prover på honom för hans hypotyreos. Den ställer ju till så hans ämnesomsättning är för långsam. Trots det så hade han nåt idealvikten i slutet av juli så det gick riktigt fort tycker jag.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

TinaH
2009-02-18 20:33
#13

# 12

Vad är tobias för ras?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Solaika
2009-02-18 20:36
#14

#13 Tobias är en Golden retriever :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Margareta
2009-02-18 21:52
#15

Nu har jag räknat på Orijen och RS Obesity och de skiljer sig marginellt på protein som är det viktigaste. Fetthalten är högre i Orijen på bekostnad av kolhydraterna (vilket tilltalar mig) och kaloritalet är i stort sett samma.

Vi har kört Orijen en längre tid utan större resultat. Han går dock inte upp i vikt på Orijen.

Med den doseringen RC har för överviktiga med Obesity så har vi helt enkelt gett för mycket Orijen (vi gav något mindre än påsens rekommendation för 40kg) och en labbe tackar ju inte nej till mat.

Vi har frågat på många ställen om hur mycket protein en hund skall ha (g/kg hund) och ingen har kunnat svara. Det borde vara ett mått som man kan använda för att räkna ut vad som är lagom till alla hundar. Det är ju proteinmängden som är viktigast att inte underskrida - då försvinner musklerna.

RC gav oss nu tack vare mina beräkningar ur 300g av ditt foder svaret omräknat till 2,7g/kg hund och dygn. 

Orijen blir ca 3g/kg hund om jag tar 300 foder till en på 40kg.

Jag kan alltså minska ännu mer än till 300g utan att det blir mindre protein. Vi gav nog ca 400g - minns inte vad det står på påsen. Jämfört med andra foder är det så väldigt lite att vi trodde vi svalt ut honom helt. Det är nästan hälften av vissa torrfoder.

Det här är en kastrathane på 42,5 - som 2006 har vägt 38,5.

Han är av tjeckiskt ursprung och en rejäl sort - så ni med labbar skall inte se en jaktlab framför er.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Solaika
2009-02-18 21:56
#16

Ja, då låter det som det räcker med att minska lite på det foder ni har om han mår bra på det i övrigt. Han är ju inte väldigt överviktig iaf. Tobias började få lite problem att resa sig och orkade väldigt lite. Nu kutar han runt som en 1,5 åring trots sina nästan 8 år Flört

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Margareta
2009-02-18 22:03
#17

Tack så jättemycket för hjälpen Solaika - då har vi något att gå vidare på i alla fall
Tungan ute

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Tezza
2009-02-18 23:11
#18

#15 Du kan läsa en del på Jipotimas om vad hundar behöver. Det är en sida som mest handlar om barf, men där finns svaren ang proteinhalten osv. Hon har även skrivit en bok som går att köpa där, den enda på svenska, och den är jättebra oavsett om man barfar eller inte, om man är intresserad av hundars näringslära vill säga.

rallykillen
2009-02-19 01:28
#19

gillar inte foder vem vet vad det innehåller ger min hund biff

TinaH
2009-02-19 03:15
#20

#19

vad för biff då, ifrån vilket företag?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
rallykillen
2009-02-19 12:06
#21

vet itne?? köper på ica

TinaH
2009-02-19 12:12
#22

# 21

vilket märke är det?

och köper du det på ICA bland hundmaten så kan jag tala om att det innehåller 90% vatten.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Tezza
2009-02-19 16:08
#23

#19 Du skämtar va? Ger du en speciell hundbiff då eller?

rallykillen
2009-02-19 17:13
#24

ne vadå vad är hundbiff?

jag ger honom sån vanlig biff man köper i affären. alltså sån som männskor äter. fast jag krydar inte har hört de inte är bra för magen.

Margareta
2009-02-19 17:16
#25

Hallå rallykillen - har du hittat hit också - jag känner igen dina roliga kommentarer och förutsätter inte ens att du har en hund…Flört

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

TinaH
2009-02-19 18:11
#26

# 24

Vad har du för ras?

# 25
Det luktar lite åt "plych hunds hållet"Oskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2009-02-21 18:32
#27

Raksha äter james wellbeloved, oftast fisk. Annars får hon hemlagat, baserat på fisk, ägg och keso, med ris och grönsaker som utfyllnad.

Vi har en kastrerad hane som jobbar hårt (dock inte retriever utan en rallytraktor med husky, schäfer och grönländare, väger ca 35 kg när han har midja, rygglinbjen syns, revbebeb känns lätt och anas under pälsen när han rör sig). Han drar släde, springer lös och härjar som 17. Han blir tjock av vanliga vuxenfoder, håller vikten toppen om han får ca 30% protein och 10-13% fett, torrfoder då.

Nu har han barfats ett tag, och testas på acana, som Orijen fast lite billigare. Han får 3 dl morgon och kväll, håller tummarna att det fungerar fint!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
rockygubben
2009-03-06 17:46
#28

Tia äter Friskies,det gillar hon och hennes päls har blivit mycket finare.Förut åt hon Doggy men vad hon fällde och fick mjäll. Nu är hon jättefin i pälsen.Tungan ute

maaro
2009-05-06 17:34
#29

Mina 2 labbar äter Proplan Kyckling och ris. Jag är nöjd med det fodret, har nyss bytt till det.

nonisaga
2009-05-06 22:12
#30

min unghund äter Orijen valpfoder, tror ja det heter.

TinaH
2009-05-06 22:52
#31

Sitter här och tänker lite på foderbranchen övh.
Tänk den som kom på detta med torrfoder, han måste ha blivigt mång-miljonär.! Skrattande

Förr så överlevde hunden på husmanskost, och ännu ett tag tillbaka på det den fann på stäppen vilt kött.

Jag ger själv mina Färskfoder från BRAVO och kommer aldrig gå ifrån det.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Blandisfantast
2009-05-06 23:35
#32

Mina får Doggy prima. Funkar bra på mina hundar!

AlexH
2009-05-07 00:54
#33

JAg kör med BEST IN SHOW lamm och ris just nu som inte innehller vete, då mina hundar är lite överkänsliga mot det. Detta foder är prisvärt och funkar bra för mig!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

chrissan
2009-05-07 18:47
#34

Doggy Valp eller Robur 27/15

Annons:
TinaH
2009-05-08 07:43
#35

# 34

hahaha…förstår att du kör "valp-foder" på din "nya valp" Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
2009-05-09 13:23
#36

#35 Just det Skrattande

Margareta
2009-05-30 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu väger vår labbe 38,2 kg. Han har gått ner 4kg sen vi bytte foder. Det blir ca 200-300g per vecka i viktminskning.

Han äter VOV blötfoder den på bilden med lever (den enda som är kolhydratfri) någon äggula och ibland lite smör. Han har kanonfin päls och får mycket beröm för den - han är pigg och glad - mätt och belåten.

Han får 400g två gånger dagligen och går ner sakta men säkert. Vi fick honom aldrig till viktminskning med Orijen - trots att det var ett önsketänkande. Det är lite pyssel med blötfoder till en så stor hund och inte helt billigt - men han mår så himla bra och går ner till sin normalvikt - så vi fortsätter ett tag till. Det blir nog så att vi blandar med Orijen när han är klar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

chrissan
2009-05-30 16:23
#38

Vi har också börjat blanda in blötfoder, Vov, Doggy Topping eller Bozita, eftersom hon inte får äta torrt torrfoder. Det finns praktiska förpackningar som går att ta med (lite dyrt). Fungerar bra och uppskattas av hunden som ska vara så lättviktig som möjligt och i bra form inför korsbandsoperation. Uppskattas dessutom mycket av hunden.

TinaH
2009-05-30 17:57
#39

# 38

Du har inte funderat gå över på BRAVO?
Ett rent färskfoder. Jag tror bravo special, skulle vara bra, om du vill ha ner din hund eller hålla den i trim.
Jag köper själv bravo och deras färskfoder.
Finns både med enbart oxkött och med enbart vom, som smak.
Min kastrerade hane har gått på Bravo Special sedan han kastrerade sig när han var 7½ månader gammal, idag är han 6år.
Plus att han fick torrfoder allergi i samma veva.

Dem har lite olika modeller på sitt foder, har även torrfoder som innehåller exakt samma saker som deras blötmat.
Bra om man vill åka på semester =)
Finns säkert något som skulle passa dig, i blött eller torrt.=)

BRAVO

Lycka till!! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
2009-05-30 18:49
#40

Jo, det har jag. Men plats i frysen? Verkar praktiskt med burgare i alla fall. Man kan ju blanda som jag gör nu. Fördelen med Vov och Bozita är att de är lätta att få tag på och kan förvaras i rumstemperatur, jag kan smeta ut maten lite så kastar hon inte i sig den. Hunden skulle ÄLSKA Bravo-Vom det kan jag garantera. Vom är det bästa som finns helt enkelt. Det finns tydligen Bravo-försäljare nära Motala där vi bor på sommaren.

Hunden får faktiskt ren nötfärs ibland, rå. Men tillsatt glucosamin (Bio-Glucomin för häst är billigast och helt OK enl vet).

Får se hur op går, då kommer hon att behöva ett hög-protein och lågfettsfoder pga total inaktivitet i början. Hur håller man en Curly i total inaktivitet? Även nu, med kraschat korsband så är det svårt med bara koppelpromenader och inga hopp och skutt Skrikandes

Tänk er, inga bajsrullingar på hela sommaren!

TinaH
2009-05-30 19:09
#41

# 40

Kan rekomendera deras torkarade vom-godisar….dem smälter som smör i solen. /BoyFlört

Jag kan gör så med när det är nått/par mål kvar till man får löningen, att man tar ren oxfärs, blandar det med rivna morötter, riven vitkål, och på med ägg gula och äggskal. Så får hunden både kött och vitaminer, samt Nötfärs är ju nått man nästan alltid har hemma.

Jo men vi har ett problem, vi har en frys på 170, och den har vi offrat plats till hundarna i. Ehhuummm…hund-maten.Oskyldig
Eftersom Tyson inte kan äta annat än köttmat, så får vi tyvärr göra så.
Vi ska nu införskaffa oss en liten billig frys. För vi ska köpa storkartong. Blir billigare.

VOV och köttmaten från äffären innehåller knappt nån näring alls, bara vatten i stort sett.Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Mollsz
2009-05-31 02:16
#42

Först gav vi Molly Doggy Original, men helt plötsligt slutade hon äta det, så nu ger vi henne Frolic, och dagarna hon inte vill äta häller vi över lite filmjölk och det tar slut fort som satan, haha! Flört

chrissan
2009-05-31 13:19
#43

Jag har undrat lite:

Kan det inte vara så att hundar som är ständigt hungriga (typ retreievers) kan banta på blötmat därför att de åtminstone får en viss mättnadskänsla efter maten (se #37). Volymen är så mycket större. Efter att ha blötlagt torrfoder ser jag hur mycket det sväller, hunden måste få paltkoma av det om den äter det torrt. Först lite i magen, sedan jäser det upp mycket senare.

Det kanske inte är så bra med optimal näring i minimal volym?

giffan
2009-05-31 13:36
#44

Jag har gått över till doggy light, eller snarare har chester gått över på det.

Sen får han moröttet och andra frukter och grönsaker oxå.

Nu har han gått ner riktigt bra i vikt!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vattnadal
2009-06-03 00:40
#45

#42 Frolic är inte ett lämpligt hundfoder, utan mer passande som hundgodis. Det innehåller massor av färgämnen och annat onaturligt. Hundar som är det det brukar bajsa orange!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mollsz
2009-06-03 00:44
#46

#42 Ska jag låta henne gå utan att äta? Nej. Frolic är det enda hon äter, har provat alla matsorter som finns i butiken. Men jag är glad att du sa vad det innehåller.

TinaH
2009-06-03 00:48
#47

Hahaha…."Paltkoma", var kvällens ord! Skrattande

Varför inte lite LCHF till hundar??
Magareta, du som är duktig på det området, borde jufunka pånågot sett.
Men å andra sidan, så lever ju dem nästan lite så av ren natur. Glad

Frolic är inget bra foder, det stämmer som vattnadal skriver, för fett, för mycket felaktiga ämnen - dem bajsar orange.

Doggy är spannmål, Jag gillar inte ritigt spannmålsfoder.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2009-06-03 00:57
#48

En hund som inte äter, skulle jag smygbarfa. Köp någon bra hundvitamin, tex standardt, på en välsorterad djuraffär där de förstår sig på att laga mat åt hundarna.

Sen ger ni kyckling, finhackade grönsaker, lite välkokt råris, vitaminer och laxolja. Kycklingen kan man köpa hel och stycka upp, klubbor, vingar, drumsticks, lever och vad man nu hittar i frysdiskarna. Ge det rått och fryst, så gnager hunden i sig det utan att benen blir för stora. Växla med andra köttkällor om man vill, ägg, fisk, nöt, vilt od. Kyckling från frysdisken är dock enklast! Krydda maten med oljan och vitaminpulvret.

Min golden på straxt under 30 kg fick 300 gram protein varja dag, uppdelat på 2 gånger, även 150 gram råris (kokt med dubbla mängden vatten) och grönsaker till det blev lagom mängd, oftast drygt 200 gram. Detta gav portioner på 3-400 gram.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Mollsz
2009-06-03 01:28
#49

Låter smart, tack för tipset :) men hundar kan inte äta ben från djur som börjar på bokstaven F :)

giffan
2009-06-03 01:49
#50

#47 Hellre spannmål och en hund som går ner i vikt och är nöjd, än ett "kött" foder som den knappt kan äta något av, utan att fortsätta att vara tjock…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-06-03 04:13
#51

# 49

Det är ett gammalt och förlegat ordspråk.

Jag har gett mina både får och fågel ben.
Ingen har dött. =)
Där emot Fläsk skulle jaginte vilja ge, pga av att dem har lttare att lösas upp, och ädem är desutom mycket fetare än andra.

Jag kan köpa när affären har etra priser på frysta kyckling delar, typ vingar. Dem får det som godis, direkt från frysen. =)

Ett ben som är tillagat på något sett, går sönder mycket lättare och kan fasna, mot vad ett rått ben gör. =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-03 10:13
#52

#51 så skulle jag inte våga tänka. Det är bara att kolla på hur vassa benen kan bli av F djuren, så räcker det för mig att inte ge dem det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-06-03 11:14
#53

#52

hur tror du alla som BARFar gör?

Dem ger ben, fågel, Oxe, lamm etc.

När dem levde på stäppen för ok nu ca en miljon år sedan.
OK jag VET att man inte kan jämföra så, men då åt dem det dem kom över på djuret.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Mollsz
2009-06-03 14:14
#54

#51 F-benen delar sig på ett sätt så att hundarna kan få skador inuti sig av dem.

Tezza
2009-06-03 18:11
#55

F ben är endast farliga om de är tillagade, inte annars.

Annons:
TinaH
2009-06-03 21:35
#56

Exakt

Ben är ALLTID farligast i tillagat tillstånd.Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2009-06-04 00:03
#57

Det där med F-ben stämmer, fast det gäller som sagt ovan endast tillagade F-ben.

Vargar och vilda hundar ärter fågel, gris, fisk och får, om de kommer över dem. Våra huskyn dödar och äter fåglar de lyckas fånga i hundgårdarna, oftats kråkor och skator.

Råa kycklingben är rätt mjuka, ger msan dem frysta måste hundarna dessutom tugga dem mer, och sväljer inte stora flisor.

Jag är inte ens en gnutta ängslig när hundarna får kyckling här.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Honolulu
2009-06-04 01:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Min labbe-tik var upp på köksbänken och snodde en hel kyckling som jag lagt fram för att tina….

Lite orolig måste jag ju säga att jag blev eftersom man har hört det där med F-ben. Men det blev inga problem, hon blev inte ens dålig i magen.

Snacka om stålmage Skrattande

TinaH
2009-06-04 02:38
#59

Herre-gud….snacka omatt den hunden fick "pippi" Glad

Jag ska lägga fram nu en kyckling fram en kyckling som skafå tina över natten, men jag tror jag lägger den i vasen, så att dem inte kommer åt den.
För man vill inte ha 2 fågel-hundar av raserna här hemma, som får "pippi" Tungan ute

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-04 09:19
#60

#52 Du kan inte jämnföra hundar som lever tamt mot hundar som lever/levde vilt.

Hur många av dessa vilda hundar blev över 5 år??

Ja klart att de inte brydde sig om det där med F ben, men hur många ben skar inte upp hundarna invändigt??

När man sett hur vassa fågelben är skulle jag ALDRIG chansa att ge mina hundar dessa ben. Förr i tiden använde man ju dessa ben som tandpetare…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Margareta
2009-06-04 11:57
#61

Vår labbe tog också kyckling från köksbänken - dessvärre inte rå - den var grillad. Jag tror att det är bättre med råa ben än kokta när det gäller "F-benen".

Det gick bra för honom - vad vi vet än så länge - men han fick lite extra bulk för att linda in ev vassa ben.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

giffan
2009-06-04 15:25
#62

Vet en som skrivit på blandrashundar i fokus där det inte gick så bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
TinaH
2009-06-04 19:30
#63

Då måste jag få tänka högt…

Alla hundar i detta landet som BARFar.
Som får Biologiskt Rå Anpassad Föda….
Då måste dem hundarna vara mer eller mindre döda?

Dem får all föda genom att den är rå, och dem får råa ben, av alla dess sorter.

Men jag kanske tänker fel…och har fel baskunskaper.Obestämd

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-04 20:32
#64

#63 Kanske, eller kanske inte.

Jag skulle kunna tänka mig att ge min hund rå föda, men inte ben på F. Av den enkla anledningen att jag hört för många hundar där det inte har gått bra.

På samma sätt ger jag inte mina hästar torr mat som skall blötas först, vågar helt enkelt inte chansa.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-06-04 22:36
#65

# 64

Man kan inte direkt jämföra hästar med hundar, eftersom att dem äter vegetabilisk föda.

Men du kan tänka dig och ge din hund torrfoder….

Även man blötläger ett torrfoder, så är det ju "torrmat" från grunden…

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-04 22:43
#66

#64 Det jag menade var att vissa foder man ger till hästar skall blötas före man ger det, och det skall blötas ordentligt då det annars kan svälla i halsen och sätter stopp där.

Några ger sådant foder torrt, och säger att det går bra, men jag skulle inte våga det, för har man sett en häst med stopp i halsen vill man aldrig se det mera.

Lika lite som att jag skulle vilja att min hund sprättas upp innifrån av ett vasst ben!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vattnadal
2009-06-05 00:50
#67

De flesta som barfar ger stora mängder kyckling. Googla på barf, så ser du att det är på riktigt. Jag tror att fler hundar mår dåligt av torrfoder än av barf.

Lilla Vittra, 8 v gammal goldenvalp som precis somnat på soffan bredvid mig äter doggy. Fast det ska hon raskt sluta med! Fasar så fort jag kan över henne på eukanuba puppy large.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

giffan
2009-06-05 15:24
#68

Kyckling är ju ok att ge, men inte de vassa benen. Skulle jag aldrig våga.

Man måste försöka tänka lite på miljön när man fodrar sina djur med. Så närproduserat som möjligt, för då sparar man på miljön!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Honolulu
2009-06-05 15:42
#69

Sindy äter Pedigree. Funkar jättebra på henne, och funkar bra för min plånbok Flört

Annons:
TinaH
2009-06-05 16:59
#70

om man ska tänka på miljön, så ska mna ju inte ge torrfoder övh!

Hellre BARF/Färskmat, än torrfoder.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-05 17:23
#71

#70 Sant.

Men om torrfodret ska åka från andra sidan atlanten så är det mera miljövänligt att köpa ett foder som är gjort i sverige iallafall.

Alla kan inte ge färsk foder av många olika skäl.

Min hund fungerar inte på det som erbjuds färdigt, då måste jag använda annat utan att vara sämre hundägare för det.

Ellerhur!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TinaH
2009-06-05 19:12
#72

# 71

Varför kan inte alla hundar äta färskfoder?

Torrfoder kom till av människans lathet och bekvämlighet. Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

giffan
2009-06-05 21:38
#73

min kan då äta typ inget, och det känns inte så bra, därför är det bättre m torrfoder åt honom.

torrfoder kom nog inte till av lathet… snarare av smidighet

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

gotlandsruss
2009-06-10 21:58
#74

hella foder äter våra tre då den ena inte tål saker i en del foder

Margareta
2009-06-10 23:18
#75

Nu har jag inte hängt med på ett tag - men BARF bygger på rått foder och det jag lärt mig är farligt med F-benen är när de är kokta, benen beter sig annorlunda då när de spricker. Den pippin vår jycke fick tag på var grillad.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

TinaH
2009-06-11 02:57
#76

# 75

Alla ben är farliga i tillagat tillsånd.
Varför kan du inte ge råa ben? Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
LenaK63
2009-06-16 01:09
#77

De enda ben jag ger min labbetik är råa runda märgben. Allt annat knäcker hon och flisor, även om inte vassa, kommer ofelbart tillbaka i någon hörna tillsammans med annat som inte hunnit smältas. Jag BARFar men har ännu inte fått ner hennes vikt så att det ser snyggt ut!! (En tik har ju dessutom ett litet huvud så hon ser STOR ut) Vågar inte ge råa fågelben p.gr. av gamla fördomar kanske. Tänker på det där vassa långa som man hittar när man äter grillad kyckling.

Försöker köra Sten Sture Skaldemans Fakir, d.v.s. kött och fett samt litet grönsaker, men det verkar som om hon SUGER åt sig alla kolhydrater och därmed lagrar fettvävnad. Dessutom är hon ganska ointresserad av att kuta och leka med andara hundar. Det enda som är roligt är att simma. Men det kan hon få varje dag hela året om hon vill.

Hur mycket kött och fett i förhållande till vikten ger ni som BARFar era hundar?

TinaH
2009-06-16 15:39
#78

# 77

Du ska nog inte ge din hund LC/HF till din hund. Då hunden har en helt annan närings krav och upptagnings förmåga än vad vi människor har.
Ger du din hun fett, så kommer den gå upp i vikt.
Ett bra foder kanske till och med ett lighfoder, kanske vore på sin plats om du vil ha ner din hund i vikt.
Jag ser att du bor i tyskland. Kanske skulle leta upp en återföäljare som säljer Royal Canin. Dem har foder för alla varianter på hund.
Överviktiga, och rena specifika rasfoder valp foder etc.

Vill du BARFA så tror jag du ska ge mer grönsaker, och mindre fett med mycket kött. Långa promenader.

Här har du tre bra artiklar:
BARF
Näriningslära
Övervikt

Eller hitta ett foder som har ett
fett på 6-10% Och
kolhydrater runt/från 28%
samt protein runt: 34%

Lycka till! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Vattnadal
2009-06-16 15:57
#79

Jag bantade Vidar med fuskbarf. Han skulle ner till 35-37 kg från 40+. Han fick finhaqckade grönsaker så att det såg mycket ut i skålen, och till det 300-350 gram köttiga ben, dvs kyckling, varje dag. Vi körde 2 kycklingvingar varje morgon och e klubba tuill middag. Kryddade med laxolja och standardts vitaminer på grönsakerna för att få honom att äta dem. Vill man kan man fylla på lite med välkokt råris.

Annars är foder för bantning att rekommendera!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LenaK63
2009-06-21 02:39
#80

Tack! Ingen har förklarat att hundar har annan fettförbränning än vi människor!  Jag använde Orijen en period och det funkade ganska bra. Nu blir det andra bullarFlört

Tack!

TinaH
2009-06-21 02:42
#81

# 80

Orijin, på dig själv eller hunden?? Flört
Med tanke på det du skrev om att "hundar har annan fettförbränning än vi människor"Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Margareta
2009-06-21 03:51
#82

Vår labbe ökade i vikt på Royal Canin, gav vi honom mindre blev han så hungrig att han jagade mat så fort han var lös ute.

Sen vi började med Vov blötmat har han gått ner 7-8 kg, samt är mätt och belåten. Han får äggula och smör som tillägg.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa_karin
2009-06-25 01:27
#83

De här med Foder är en djungel.

Jag har tre olika typer av hundar. En som inte går upp i vikt hur mycket han än äter. En som har jätte känslig mage . Den tredje är en labbe hans mage tål de mesta.

Har provat olika hundfoder. Vissa billigare foder gjort på spanmål skiter det jätte mycket av medan andra foder av bättre kvalitet verkar de tillgoda göra sig bättre

Annons:
Vattnadal
2009-06-25 14:07
#84

#83 Måste hundarna äta samma sorts foder?

Här hemma har vi 4 fodertunnor, en åt Vidar, som inte ska ha majs, inte för mycket fett och massor av protein, en sort åt Vittra, valp, en sort åt de kastreade huskyna och en sort åt de tunna huskyna.

Skulle vi ge alla samma foder blev vissa feta, andra skulle magra ur nåt redigt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Margareta
2009-07-20 20:43
#85

#82 Nu har labben gått ner nog 37,2kg väger han och det räcker. Detta är en stor tjeckisk variant. Han får redan mer mat  dvs större portioner, men det stoppar inte minskningen så vi har lagt till 1dl Orijen morgon och kväll. Det verkar fungera bra förutom en sak - han fiser igen och vi hade glömt hur det var.

Är det värt att hunden fiser - det tror jag inte.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sannich
2009-07-21 13:05
#86

Jag ger min valp Advance Maxi puppy samt Klass köttkross. Han funkar väldigt bra på detta. Fiser aldrig, bajsar minimalt och päls och hud är super. :)

Alex05
2009-07-22 11:05
#87

Min tollare får Carrier lamm o ris, han har lite känslig mage, men nu har vi hittat ett foder som fungerar bra. Och som han tycker om. Han är lite kräsenGlad

Wilse18
2009-07-23 02:21
#88

Min tollare käkar Royal Canin, min amris å andra sidan äter Precept.. Faktiskt ganska överbetalt foder tycker jag, kommer förmodligen att byta till att ge henne Royal Canins foder istället. Anledningen att hon äter Precept nu är att hennes uppfödare rekommenderat det fodret. Vi ställer ju inte ut henne heller jusst nu så jag ser ingen anledning att förtsätta med det dyrare fodret, hon är dessutom enn rätt så matglad (dvs. glupsk) dam så det ska nog inte göra henne något om Precept råkar vara godare.. =)

rockygubben
2009-07-25 11:46
#89

Min Golden äter Friskies + att hon ibland får matrester.

Snakebiite
2009-12-19 22:38
#90

Hej det är så att jag behöver foder tips, min 5 åriga golden hane har råkat lägga på sig ett par kilos för mkt har ni något nyttigare foder att rekomendera? eller andra aktiverings tips?

Tack på förhand

Annons:
siennasmams
2009-12-20 14:47
#91

sienna (min nio månader gamla tollarflicka) käkar royal canin medium adult, men drömmen (som ännu inte blivit sann av ekonomiska skäl) vore att kunna ge henne orijen.

hon är väldans rasgruppsotypisk, eftersom hon är VÄLDIGT dålig på att äta (eller rättare sagt: hon *var* VÄLDIGT dålig på att äta tills hon blev skendräktig - NU skulle hon kunna äta tjugofyra timmar om dygnet! *garvar*), men jag vill ju inte att hon ska se mig som "betjänt" och "serveringspersonal", så äter hon inte det hon får (det vill säga sitt royal canin-foder), så blir hon utan mat, tills nästa mål.

Margareta
2010-01-15 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Nu är det länge sen jag skrev i den här tråden.

Cedric är fortfarande på normalvikt. Fodret vi fick ner honom i vikt av (VOV med lever) finns inte på marknaden längre. Jag är skeptisk till plåtburkar rent allmänt och vill inte stödköpa de svindyra pappersvarianterna så vi har känt oss lite ställda vad gäller fortsättningfoder nu när han är normal igen. Jag har räknat på VOV i plåtburk och motsvarigheten i papperskartong. De har i princip halverat förpackningens storlek till samma pris och haft i sådant i maten som jag inte vill ge hunden (socker tror jag det var). Jag kan inte garantera plåtburkarnas innehåll heller, men som bantningsmat under en tid har vi accepterat dem och socker har jag inte hittat.

Jag såg idag när jag läste ikapp tråden om LCHF till hund och det är faktiskt det vi gett hela tiden sen han blev överviktig. Först testade vi med Orijen som man kan kalla en "mild" LCHF eftersom den inte innehåller spannmål. Ju mer jag tänker på det är LCHF det enda naturliga för en hund. Varför skall de äta kolhydrater över huvud taget? Det är inte särskilt naturligt för ett rovdjur.

Nu har vi förhoppningsvis hittat en ersättning i ett norskt färskfoder som vi skall testa så fort vi kommer över det. Det heter kort och gott Hundemat.

För er som är lika siffernördiga som jag bifogar jag mina uträkningar. Det är alltså på LCHF-vis energiprocent jag räknar, dvs man tar bort vatten först. Det är blötmat vi pratar och då måste vattnet bort. Det som är kvar är alltså näringsvärdena som blir 100% tillsammans.

Om jag får gradera detta är Hundemat bäst (enligt LCHF-principen), som god tvåa kommer Vov-lever som inte finns längre och som ersättare, men knappt LCHF ens kommer Orijen och den Vov som finns kvar på marknaden. Vi har alltid kompletterat Cedrics mat med ägg och smör (LCHF's HF betyder just High Fat) för att han skall vara mätt och belåten. Hundemat innehåller redan ägg och den är som ni ser nästan så fet som LCHF (75%-20%-5% är siffror man kan räkna med där)

 

F

P

K

Orijen

21%

55%

24%

Vov-lever

41%

58%

1%

Vov-kött

30%

43%

26%

Hundemat m laks

64%

36%

0%

Som tur har varit för oss åkte vi runt i Mälardalen och bunkrade Vov lever medan det fanns - så Cedric får en sån burk var 5:e dag, de andra dagarna får han den blå som jag tror heter kött och finns kvar att köpa och han verkar hålla vikten på en burk om dagen.

Det skall bli intressant att ge Hundemat - VOV äter han 1 burk 965g om dagen och enligt beräkningar blir det bara 750g Hundemat. Den norska maten är dyrare per kg (ca 20kr/kg i 5kg förpackning mot Vov ca 12-14 kr per brk 950g) men om han behöver mindre så blir skillnaden inte jättestor - det står vi ut med om maten är så bra som ryktet säger.

Puh det blev långt, någon kanske orkar läsa

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

flikkan77
2010-01-15 21:18
#93

Min Saluki lever på Pedigree Pal eftersom det faktiskt är det enda hon äter utan att tröttna på det efter två måltider. Inte heller matvägrar hon när hon får det och nu när hon snart fyller 12 år så tänker jag inte bråka med henne.

Lilla Lina äter Royal Canins ena valpfoder… Maxidog Ultra Sensitiv Junior eller nåt sånt. (orkar inte gå och läsa på påsen Oskyldig)

"You just have to belive…"

TinaH
2010-01-16 02:24
#94

# 92

Du är alltid varmt välkommen hit in när du än kommer! Glad

Magareta.

Jag satt och tänkte lite.
Du som bor i Stockholm. Har du provat Bravofärskfoder?
Tittar du på deras ÅF-lista, så klickar du på stockholm på kartan, så finns det massor ÅF nära dig.
Jag ger det till mina. Har en som är kastrerad och ska då inte ha för mycket fett, eftersom dem går upp av det.

Jag ger det som heter "Bravo special", hunden får fin päls, bra hull och äter med myyycket god aptit, och du behöver inte tillsätta något annat till, kanske märgben i sånna fall.

Jag tror inte på tyvärr VOV och dem "burkmaten" i affären, tror det är mycket vatten man släpar hem. Tyvärr.

Sedan så detta med att ge hunden fett. Fett är hundens främsta energigivande ämne, kan det vara så nyttigt?!?….jag bara tänker….

BRAVO SPECIAL

För hundar med vissa allergier och överviktiga hundar

Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Lamm 40%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn, Solrosolja,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
**Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
**Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod

Näringsvärde/100 gr

Omräknat till Torrfoder

 

Tillsatta vitaminer/kg

 

Tillsatta mineraler/kg

Råprotein

8.00 %

19.60 %

 

A

5200 IE

 

B12

0,6 mg

 

Koppar

1,4 mg

Sm. Protein

7.10 %

18.40 %

 

D

520 IE

 

C

8,0 mg

 

Kobolt

0,08 mg

Råfett

5.00 %

10.60 %

 

E

25 IE

 

K3

0,8 mg

 

Mangan

8,0 mg

NFE

20.10 %

51.40 %

 

B1

0,5 mg

 

Niacin

6,0 mg

 

Zink

10,0 mg

Växttråd

1.10 %

2.00 %

 

B2

0,2 mg

 

Kolin

32,0 mg

 

Selen

0,06 mg

Aska

1.90 %

4.04 %

 

B3

2,4 mg

 

Folinsyra

0,16 mg

 

Jod

0,3 mg

Kalcium

0.50 %

1.23 %

 

B6

0,8 mg

 

Biotin

0,06 mg

 

 

 

Fosfor

0.40 %

0.99 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torrsubstans

37.00 %

90,00 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omsättningsbar

1578 kj/100g

 

 

 

 

 

 

 

 

 

energi

185 kcal

451 kcal

 

 

 

 Lite siffror till "siffer-nördarna" Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

chrissan
2010-01-16 08:52
#95

Margareta

Har du prövat Bozita burkfoder som ersättning för VOV, det är dyrare men också fritt från kolhydrater (åtminstone älg-varianten som jag kollade nyss). Inget tillsatt socker. Finns på Granngårdens butiker bl a.

Vi har nu, när hunden är i full aktivitet igen, gått över till Bozita Robur Active and Sensitive. Hon blir jättepigg av det och man kan ha bitarna som godis också. Dessutom är de lite fluffiga och går att blöta upp ordentligt för en hund som aldrig tuggar sin mat.

Jag har ett skäl till att försöka använda svenskt foder och det beror på att jag för många år sedan jobbade med foder och fodertillsatser, ett arbete som ingick i att Sverige utfärdade förbud mot en rad tillsatser i kycklig och gris-uppfödning, t ex antibiotika för tillväxtökning (alltså inte infektioner). Jag tror faktiskt på att svenskt kött och svenska råvaror har mindre risk för rester av olika fodertillsatser  än utländska, eftersom vi just har förbud mot att använda en hel del otäcka ämnen.

Margareta
2010-01-16 11:55
#96

Tack TinaH och chrissan.

Jag har kollat Bravo och det stupar på potatis och korn, det fungerar inte det vet vi.

Vi har testat Bozita till katterna och det var bra, minns inte att jag såg att de hade för hund när vi gjorde en raid runt hela Mälardalen och handlade upp Lantmännens restlager av VOV.

Chrissan - jag har fått för mig att Norge har lika stränga förbud som vi - minns jag fel?

Jag skall kolla upp Bozita för hund, ersättningen för VOV i livsmedelshandeln är vansinnigt dyrt och det är socker i flera av smakerna. Vet inte om jag kollat alla.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2010-01-16 12:00
#97

Nu har jag kollat Bozita - det låter som ett bra alternativ. Jag känner igen burkarna och såg dem när jag köpte kattmaten. Då hade de nog bara de varianterna hemma som innehåller ris eller potatis, men nu såg flera tänkbara.

Tack för tipset!

Vi har flera mil till Lantmännen, men vi får göra en resa dit.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
AnneN
2010-01-16 12:03
#98

Margareta, kanske BARF kan vara något för er? Då har ni ju 100% koll på vad hunden får i sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chrissan
2010-01-16 14:06
#99

#97 Det finns nog på vissa djuraffärer också. Ca 18 kr för 635 g så det är relativt dyrt, men ibland finns det rabatt om man köper 12 burkar.

#98 Problemet med Barf är att det är en massa jobb. Jag skulle heller inte ge min hund hela ben annat än stora märgben, som många retrievers tror hon inte på att tugga utan mat äts som om det var den sista måltiden varje gång. Mald Barf skulle vara OK (blir väl som Bravo antar jag). Vi lägger mycket tid (och pengar) på hunden, men bor på 3 ställen så inköp, förvaring och användning skulle bli för obekvämt.

Det är alltså min hunds stora matproblem - slukandet. Hon växte upp med en äldre tik som snodde all mat så hon har väl blivit värre av det. Men vi är varnade att aldrig ge torrfoder torrt eller större bitar färskt, hon kan få magsäcksomvridning. Eftersom hela hennes släkt är viltspårchampions så spårar hon upp allt ute, kadaver, äpplen, gammal mat som folk slängt. Flera gånger har vi suttit nervöst och väntat, beredda på iltransport till veterinär. Värst var den hela rådjursefterbörden, den kom upp hel igen efter 5 timmar. (Hon barfar alltså själv ute!). Häromdagen åt hon massor av iskalla rådjurspluttar och kräktes och mådde illa en hel dag - då var vi rädda.

Vi använder Bozita konserv som tillskott av bara kött eller som extra mat när vi reser och det är svårare att blöta upp torrfoder. Sedan blir hon faktiskt lite mättare av det, just för att det är mer vatten. Hon dricker dåligt (inne - ute går det bra) och har undersökts för diverse urinproblem som visade sig vara just brist på vätska. Då är det bra med vätska i fodret.

chrissan
2010-01-16 14:08
#100

PS Magareta

Jag tror att Norge har stränga krav på tillsatser men har inte kunnat kolla. Danmark tillåter däremot mycket som inte finns i Sverige.

Cerrolyn
2010-01-16 14:18
#101

Giffan - Du behöver inte känna dig ensam. Jag ger inte F-ben heller. JAG tycker att de är vassa både som råa och som tillagade och skulle aldrig äta dem själv, så varför ska min hund det?

**MVH Cerrolyn

Margareta
2010-01-16 16:24
#102

Jag har pratat med min man om BARF (det är ju hans hund) och han tycker det verkar för jobbigt, det blir ju jag som får sköta det.

Jag tror faktiskt inte mättnaden blir större med vatten #99 utan det är just för avsaknaden av kolhydrater som höjer blodsockret och när det sen börjar sjunka igen känner man hunger/sug. Det är liksom själva finessen med LCHF att man slipper den berg-ochdalbanana.

Idag kostar Cedrics mat ca 12kr om dagen och jag tycker det kan vara ok upp till 20kr, även om det är trist att det skall vara så.

När Cedric får ben gnager han tills han ligger och flåsar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

chrissan
2010-01-16 17:00
#103

Cedrik verkar ha vissa likheter med Izla, hon gnager också tills hon är alldeles slut. För en hund som ska vara i arbete en stor del av dagen som en ledarhund så kan det bli ännu jobbigare att passa in Barf.

Jag har testat olika foder och det verkar som burk ger mindre hunger efteråt (hon skulle nog äta det hon fick tag på ändå!). Men varför är ju svårt att veta. De foder hon får har inte lättsmälta sockerarter. Vi människor mår ju bättre utan sockerkickar men hur är det med hundar? Jag undviker själv socker och äter "åt LCHF" hållet.

Jag gjorde ju egen mat åt den hund jag hade på 70-talet eftersom jag tyckte att de foder som fanns inte var bra, inte heller burkmaten. Men de som finns nu är OK för det mesta, men jag är fortfarande ingen torrfoderfantast. Det är av praktiska skäl som hon får det (och en del annat). Gjorde egen mat i somras när hon var invalid, men det gick mycket tid åt, tid som man kan ha till hundens glädje istället. Här talar vi om världens mest bortskämda Curly alltså.

Margareta
2010-01-17 00:55
#104

Cedric äter så klart det han får tag på i frihet, men han är inte lika fokuserad på mat när han får kolhydratfri mat med extra fett (smör och äggula ibland).

Vi skall absolut testa Bozita - men även det norska, bara vi kommer dit. Långt till båda.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2010-01-17 00:55
#105

Cedric äter så klart det han får tag på i frihet, men han är inte lika fokuserad på mat när han får kolhydratfri mat med extra fett (smör och äggula ibland).

Vi skall absolut testa Bozita - men även det norska, bara vi kommer dit. Långt till båda.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Starfall
2010-02-27 17:57
#106

Jag har inga retrievers men jag kan skriva vad jag ger mina shelties.

Frankie & Love är vuxna, dom ger jag Hill's Science Plan adult medium med kycklingsmak. Frankie får 2½ dl om dagen och Love 2 dl. Jag är mycket nöjd med detta foder. Hundarna älskar det, Frankie har inte matvägrat en enda gång sedan vi bytte till detta från Pedigree. De har fått mer päls och sedan tycker jag detta foder bir billigare än pedigree i längden.

Kazper är snart 4 månader och honom ger jag Royal Canin mini junior, han äter 3 dl om dagen. När Kazper blir lite äldre ska han få samma som de andra två, alltså hill's science plan.

[Sharp]
2010-03-04 17:17
#107

Damen här får fodret Orijen :)

Cerrolyn
2010-03-21 13:45
#108

Jag har bytt foder till RC (Royal Canin) Maxi adult.

**MVH Cerrolyn

Primee
2010-04-05 21:52
#109

Ger Royal Canins Golden Retriver foder.

Royal Canins foder har följt med sedan uppfödaren, har provat ett par andra foder, men alltid kommit tillback till RC. Han har vääldigt känslig mage o det fungerar bäst med detta.

preya
2010-04-25 11:57
#110

Mina får Nuttra nuggets och de är för att jag får bra pris på fodret

Margareta
2010-04-25 17:08
#111

Vi har nu sen drygt en vecka börjat med det norska. Än så länge är vi väldigt nöjda och hunden är oerhört nöjd.

Ingen vägning ännu - men han hade hunnit gå upp ca 2kg på VOV blå burk - den sorten som finns kvar. Vi har hamstrat av den han går ner av - men hade honom bortlämnad nästan 3v pga USA-resa och då blev det bara den sort som finns kvar. Han kan alltså inte äta den för den har för högt kolhydratinnehåll.

Alla jag pratat med säger att det är problem att hålla vikten just på kastrerade labbhanar. Dessa hundar är ju alltid kastrerade.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Margareta
2011-11-04 19:04
#112

Oj så länge sen jag skrev och rapporterade i den här tråden.

Cedric är sen länge på normalvikt och mår toppen med det norska, frysta fodret och har sen en tid tillbaka även fått lite torrfoder av märket Carnia Wolf. http://www.carnia.se/carnia-wolfR.html. Det är opraktiskt med fruset våfoder när man reser så han är numer van vid båda.

Alla ledarhundar har samma veterinär och under senaste träffen fick han mycket beröm. Då träffas ett tiotal hundar samtidigt och det går att jämföra lite hur de mår. Cedric har bra päls, mår bra och håller vikten. Han släpper sig aldrig och är en glad och nöjd hund. Veterinären trodde inte på våra teorier från början men har gett med sig när hon nu ser resultatet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: