Annons:
Etiketterträninginlärning
Läst 4093 ggr
ab0o
2/21/09, 4:08 PM

Klövjeväska.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har köpt en sk. hundryggsäck 'klövjeväska' till vår Golden hane. Han är väldigt ivrig och stresig, så jag tänkte testa ge honom ett 'jobb' när vi är ute och går. Efter någon vecka ska jag börja lägga i vikter (fyllda vattenflaskor) så han både får ett jobb och träning på samma gång :)

Är det någon som har erfarenhet av dessa klövjeväskor? Hur har ni gått till väga? och har er hund blivit lugnare på promenaderna av att ha en uppgift att fokusera sig på?

:)

Annons:
TinaH
2/21/09, 4:56 PM
#1

När jag köpte klövjeväska till våran blandis som är 5½år gjorde jag det i syftet att jag som matte inte ska bära på alla hans saker som ska med till träningen / skogen / promenaden etc.
Utan jag fyllde den med vattenskål, träning och leksaker samt koppel och halsband, även spårlinan och sele fick plats.

Sådet blev hans uppgift.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

ab0o
2/21/09, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svaret! =)

Testade väskan på Baltazar med en kort promenad och utan vikter.. han verkar verkligen gilla hans nya 'jobb' :D

alena
2/25/09, 10:41 PM
#3

Azlan accepterar allt jag "plockat på" honom tex. täcken, tröja, klövjeväska, utan nån träning.

Han är lite mallig när väskan kommer på och det är nog bra att ha en uppgift… bära sin egen vattenflaska + godis påsen. Det är det som han brukar få ha i sin "rygga".

ab0o
2/25/09, 10:58 PM
#4

#3 Ja de verkar som Baltazar tillåter mig att ta på honom vad som helst oxå =) Trodde han skulle protestera , men ikket =)

[Sharp]
3/4/10, 5:33 PM
#5

Oh! Hur mycket kostar en sådan väska? =)

Vattnadal
3/4/10, 5:44 PM
#6

Vi kör med klövja, maken på fjällturer och jag på grillturer od.

Vidar vill bära tungt, så att det känns att han jobbar, så han kan gott få uppåt 10 k eller så. Han är dock tränad, och har vanan inne.
När man börjar få 2-3 kg på varje sida gäller det att köpa dyrare väskor. De billiga håller inte (sömmarna går upp i botten och vattenflaskorna trillar ur) och de sitter nog inte så där perfekt som en klvja ska för en hund som får bära tungt heller.

Det finns klövjor från runt hundralappen, sne riktigt bra för 6-800, sen de där lyxiga dyundebra för över 1500. Vi har en riktigt dyr och en i mellanklass just nu.

Vill man att hunden ska få jobba och träna muskler, så får man smyga i vikten. Man kan tom börja med tom väska en gång, sen fleecefiltar för att de ska vänka sig med de fyllda väskornas form. Sen börjar man lägga i vattenflaskor, lika på båda sidorna. En retriever kan gott börja med en halvliters petflaska vatten på varje sida. Jobba med det nån vecka, sen en till, en till och en till. En tränad hund kan gott bära 1/3 av sin vikt.

Innan vi flyttade ut i skogen fick Vidar bära väskorna fulla från konsum. Mjöl, mjölk och annat tungt. Det ensa svåra var att få jämvikt på klövjan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Upp till toppen
Annons: