Annons:
Etikettchesapeake-bay-retriever
Läst 6150 ggr
AnneN
2/14/09, 1:41 AM

Har du en Chesapeake?

Har märkt att det är en ganska ovanlig ras så det hade varit roligt att veta om någon här har en Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2/20/09, 5:27 PM
#1

Hoppas att det snart dyker upp någon med denna ras. Jag väntar bara på ett OK på att jag ska få låna lite bilder så kommer det sedan en artikel om rasen, så håll hundögonen öppna Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Illemann
3/3/09, 1:39 AM
#2

Hej

Har två underbara Chesapeake Bay Retriever med otroligt bra psyke och gener…har en tik och en hane(hennes son) ska även ta en kull till då veterinären aldrig har sett en så bra chesapeake (gener, psyke m.m.) så hon tyckte att det vore synd att inte ta valpar på henne igen… hanen är från hennes första kull och kombinationen blev mycket lyckad!!! Bilder finns på min underbara fars hemsida: http://www.allroundtjanst.nu/ under Fotogalleri… kan kontakta mig vid intresse av valp på min mail: illemann.bolette@hotmail.com

Illemann
3/3/09, 1:43 AM
#3

har även lite roliga bilder på min chesapeake hane Chess och från eftersöks och apporteringsträningar… kan kontakta mig vid intresse…

Tezza
3/3/09, 8:31 AM
#4

En i min klubb hade tidigare en chess som han bla körde agility med. Jag gillar dem skarpt. Om jag förstått det rätt så har de mycket jakt i sig kvar oxå och är inte så uppdelad som de andra retriverraserna. Jag letade en curlyvalp tidigare men det går inte längra att få tag på en curlyvalp i sverige som har riktigt bra föräldrar jaktligt, trist. En kennel har funnits och de har fött upp många bra curlysar men nu har de gett upp, tyvärr. Har haft mycket mailkontakt med dem.

AnnaKarin
3/9/09, 9:48 PM
#5

#4 Nackdelen med Curly är att de flesta uppfattar dem som långsamma vid apporteringoch spårning vilket inte stämmer. När jag gick viltspår med någon av mina så förvånades ofta domarna av att klockan inte gått mer än den gjort. Curlyn kör på i en jämn takt och missar sällan så att de måste gå tillbaka och ta om spåret som en del av de "flängigare" taserna får göra. Jag rekommnderar varmt kennel Curly Cottage,

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Tezza
3/9/09, 10:33 PM
#6

#5 Jag har vart in på deras sida och kikat lite. De verkar ha trevliga hundar men ingen är speciellt meriterad inom jakten så är jag ute efter en jakthund (som jag är) så väljer jag inte en sådan kennel:)

Annons:
AnnaKarin
3/10/09, 10:57 AM
#7

#6 Så länge ingen vill köpa Curly till jakt så kan vi inte begära att det ska finnas några jaktmeriterade hundar heller. Någonstans måste någon börja, dte räcker inte med att uppfödarna kämpar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Tezza
3/10/09, 11:06 AM
#8

#7 Det är det som är så trist med curlyn, att den inte används till jakt i Sverige längre. Men utomlands kan man fortfarande hitta fina jaktlinjer och vi har även haft det i Sverige men nu har den mest framgångsrika kennel som uppfödare av jaktcurlyn tyvärr lagt av. Men jag tycker ändå det största ansvaret ligger på uppfödarna. Man måste ju föda upp hundar efter förfrågan och inte i stället göra om rasen till något den inte är.

chrissan
3/10/09, 6:41 PM
#9

Som nybliven ägare till en vuxen Curly undrar jag vad som ni menar  med jaktegenskaper i diskussionen? En hund kan ju ha dessa egenskaper utan att ha tävlat och skaffat en massa titlar.

Tezza
3/10/09, 7:09 PM
#10

#9 Ja de kan de ha men som valpköpare av en jakthund vill man gärna se några jaktmeriterade hundar i valpens stamtavla. Det är ett bevis på att avkommorna har bra jaktliga egenskaper som du annars inte kan vara säker på. Så om det alltså inte finns några jaktmeriter i en stamtavla i några led så väljer då inte jag att köpa en jakthund därifrån. Sen har förhoppningsvis många curlysar ändå kvar en del jaktliga egenskaper men om du ska hunden främst till jaktbiten chansar man inte och sen finns det väll en anledning till att det inte finns så många curlysar på jaktproven, tyvärr. Men vackra och trevliga är de:)

Nu skulle den här tråden handla om chessen så jag tror vi slutar curlydiskussionen här nu:)

TinaH
3/10/09, 10:43 PM
#11

En knäpp fråga?

Varför disskuterar ni Falte, i  Chesapeake tråden, och inte i Flate tråden?FlörtTungan uteSkrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Upp till toppen
Annons: