Annons:
Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 5381 ggr
Maria-Kavat
2009-02-28 18:11

Korsbandsskada

Är det någon här inne som har erfarenhet av operation och rehabilitering av korsbandsskada? Vår hund, golden retriver 4 år, opererades för en vecka sedan där de gick in och ändrade vinkel på vä bben och fäste med titaniumplattor, mao ersatte de inte det skadade korsbandet. Skulle vara intressant och höra om någon har erfarenheter kring detta… Vår prognos för att han ska bli bra är väldigt god, men det kommer ta tid.

Annons:
AnneN
2009-02-28 20:16
#1

Jag har tack och lov aldrig varit med om det själv, men jag har assisterat vid en operation av korsbandet på en hund för flera år sedan.

Hoppas att din hund blir helt återställd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chrissan
2009-02-28 23:47
#2

Jag hade en Berner Sennen som var en av de första så stora hundarna som opererades för många år sedan. Man har säkert förbättrat tekniken. Men det tog tid, vi fick flytta ut till torpet eftersom hon inte fick gå i trappor. Det måste växa ihop eftersom andra vävnader kommer att kompensera för det borttagna korsbandet. Resultatet blev mycket bra, det tog ca 4-6 månader med långsam träning och belastning (på den tiden fick man sköta det själv) men hon blev helt rörlig och normal funktion fick hon också. Så din Golden, med nyare teknik och som en lättare hund kommer nog att fixa det här. Problemet är just att man inte kan säga åt en hund att ta det lugnt och inte belasta eller låta den gå på kryckor, därför dövar man inte smärta helt - det är signalen för hunden att inte belasta benet. Man får vara försiktig när de blir glada och vill hoppa och skutta.

Maria-Kavat
2009-03-01 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Oj låter inte helt lätt att rehablitera hunden själv. Vi har valt att få hjälp (kanske inte gick då?) för att man vill skapa den bästa förutsättningen för HugoGlad. Sen täcker försäkringen rehabiliteringen så det känns bra. Märkte ni av något efteråt i rörelsemönstret? Kunde hunden röra sig fritt efter all rehabilitering?

Vi har fått tiden 3-4 månader innan vi kan gå lite längre promenader i koppel. Direkt när skadan skedde så trappade vi ner aktiviteterna så omställningen efter operationen skulle bli lättare. Men det är som sagt svårt, han har alltid varit med överallt. Har en liten son på 5 mån så promenaderna blir utan hund, även stallvistelsen… Detta är tyvärr andra stora operationen han får gå igenom. Opererades vid 8 mån för lös benbit i bogleden fram- det är han helt ok ifrån. Vet ju lite hur han reagerar i sådana här situationer och jag vet att det kommer gå bra i slutändan. Han är verkligen världens underbaraste hundSkrattande

chrissan
2009-03-01 12:22
#4

Nej, det var jobbigt. Jag studerade och var ändå tvungen att ta en extra termin för att läsa rest-tentor. Hon opererades bara för att vi kunde ställa upp, det fanns ingen rehab för hundar då. Vi fick mycket bra information på Veterinärhögskolan. Vi bodde 6 månader i torpet (inget vatten och avlopp) sedan var hon helt återställd.

Hon blev alltså helt bra, bättre än på många år, det var en gammal skada som man tidigare inte kunnat operera. Helt normal skulle jag vilja säga.

Det första hon gjorde var att klättra upp i sängen som hon annars aldrig låg i - det var ju synd om henne! Inte så bra kanske för läkningen.

Maria-Kavat
2009-03-01 14:34
#5

Låter tufft! Skönt att höra att hon blev bra…när man är såhär i början av det hela känns det ibland rätt tufft, men jag blickar alltid framåt. Känner igen det där med sängen, vi har flyttat in i sonens rum med dubbla bäddmadrasser för att inte Hugo ska ha någon nivåskillnad. Sen är det galler framför soffan (hans favoritställe) å det har tagit hårt att inte få ligga därGlad Vi bor i enplansvilla me källare så det är inte mer än 5 trappsteg ner till gräsmattan. Visst, det är tungt å bära honom-42 kg-men det går!

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, väldigt intressant att få höra omGlad

Upp till toppen
Annons: