Annons:
Etikettflatcoated-retriever
Läst 7940 ggr
AnneN
2/14/09, 1:46 AM

Flattar, flattar överallt, eller?

De flattar jag träffat har varit härligt glad hundar (fast det är väl de flesta retrievrar?). Har du en flat eller kanske flera?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
exitingsvillemo
2/14/09, 3:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

hallåj. Min mamma har en Flatte-korsning som är helt underbar.

När han var liten var ingen av oss särskilt van vid Flattar så man var inte beredd när varenda kaffekopp åkte in i väggen när flattesvansen gick förbi.

Är det ngt flattar vet, så är det att hur man viftar svans =D

Fick ju även en tjuvparning mellan mammas Zorro och våran Thilda, som resulterade i en hel hög med svarta flattekorsningsbäbbar.

Bild på Zorro som är Flatte/Border Collie

Flatte i sitt rätta element Flört

exitingsvillemo
2/14/09, 3:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på en av avkommorna Dr Pepper

exitingsvillemo
2/14/09, 3:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dr Pepper igen, så här glad kan bara en Flatte se utFlört

exitingsvillemo
2/14/09, 3:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hela kullen när dom var mini-småttingar.

Vällingdags…

Blandisfantast
2/17/09, 10:31 PM
#5

Jag har ingen renrasig flatte, men 2 flatteblansdisar!

Linda-A
2/17/09, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag är just nu hundvakt åt en flatte och jag kan intyga att svansen är farlig! Det gäller att inte ha saker i den nivån för då hamnar de på golvetGlad Ganska flamsig är han också, men det hör väl rasen till.

Annons:
TinaH
2/18/09, 7:45 AM
#7

# 6

Det kan jag väll aaaldrig tro att retrievers är flamsiga?FörvånadOskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

[jakke94]
3/6/09, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

fast tror flatten är lite mera flamsiga än dem andra iaf :P vi har varit uppfödare av flattar.. vi har en kvar fastän hon är tio år, och smått överviktig så är hon itne särskilt lungn.. på bilden kan du se att hennes päls är lite sisådär :P den blev så när vi tog bort livmodern på henne… hon fick livmoderinflamation när hon skulle få sin kull
vi övergick till clumber 2003, en betydligt lungnare ras.. fast jag gillar flatten :)

Tezza
3/7/09, 2:51 PM
#9

Jag var vädligt inne på att skaffa mig en flat nu som nästa hund men då de tyvärr är väldigt drabbade av cancer kom jag på andra tankar. Men flattar är härliga hundar och jag hoppas de ska få ordning på denna problematik inom flatklubben.

Maja
3/7/09, 4:45 PM
#10

#4 - Naaw, vilka sötnosar! =)

[jakke94]
3/7/09, 9:45 PM
#11

#9
flatten har inte mycket mer cancer än vad dem andra har.. vi har haft rätt många flattar.. en fick canser när hon var 14 ! dem andra har dött av ålderdom vid åldrarna 13-14 .. så jag skulle säga att det är en sund ras :P

Tezza
3/8/09, 8:02 PM
#12

#11 Där har du väldigt fel. Flatten är väldigt drabbade av cancer och endast 53 % av flattarna blir över 10 år. Genomsnittet på alla raser är att ca 78% blir över 10 år, så flattena har dålig statistik där. Golden ligger på över 80%. Flatklubben jobbar hårt för detta problem nu och förösker kartlägga vilka linjer som är mer drabbade än andra osv. Du kan läsa mer om detta på flatklubbens hemsida under typ hälsa. Detta är den bittra sanningen. Sen är flatten mindre drabbade av hd och ad fel och det är positivt. Får man en flat som ej drabbas av cancer så får den ofta leva länge vilket dina fått. Jag har varit i kontakt med många flatuppfödare ang detta.

Tezza
3/8/09, 10:19 PM
#13

Genomsnittet för övriga raser ska vara 68% och inte 78% och genomsnittet för flatten är 52% som blir över 10 år, inte 53%.

Detta har jag kopierat från FRK hemsida: 

Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos Flatcoated retriever. Totalt står cancerdiagnoserna för 31,3 % av orsakerna till dödsfall. Dessutom finns 11,7% som kan ha cancer som orsak t.ex. död utan diagnos, epilepsi etc. I de brittiska studierna orsakar cancer 57% respektive 54,3% av dödsfallen. Av följande diagnoser som föranlett dödsfall är vår ras överrepresenterad.; Lymfosarcom, levertumör, skelettcancer, njursjukdom, lungtumör, hudtumör, tumör i munhåla-mage-tarm, juvertumör, magsäckstumör, levertumör, pyometra (livmoderinflammation), hjärttumör, lungmetastaser, anemi och ehrlichia infektion.

Så flatten är inte enbart drabbad av en viss sorts cancer utan väldigt många. Ni som har intresse kan läsa mer här på sidan 21: http://www.frk.nu/ras/Kopia%20av%20RAS-070925.doc

Annons:
SaraC
3/25/09, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Är uppvuxen med världens goaste flattetant Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
3/25/09, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En till bild.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
3/25/09, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och en sista. 11 år blev hon.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ebet
5/9/09, 7:07 PM
#17

Min blev inte ens sex år. Hjärtsvikt. Det är visst inte helt ovanligt hos stora hundar. (jag har en känsla att jag borde ha propsat på en mer ingående sköldkörtelprov) Så jag fick skaffa en ny flat på en dag, för det går inte att leva utan de!

giffan
5/9/09, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har missat att skriva här…

Har fått en underbar Flatte. Som är som Flattar är mest, galen i vatten pinnar bollar stenar å andra saker man kan bära i munnen.

Han är nog utan att säga för mkt en av de mest underbara hundar jag haft!

Så enkel och trevlig och  A L L T I D  G L A D

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

KindredCold
5/11/09, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Svärfar har en härlig flatte som heter Wilgot!
En het underbar unghane som inte gör en fluga förnär.

Vart han kommer ifrån har jag dock glömt..

TinaH
5/11/09, 9:33 AM
#20

# 18

Har inte du lärt dina "barn" att tobak är farligt??
Hon röker ju PIPA!!! Skrattande

Snyggt halsband har hon i allafall, undra vart hon har shoppat det?Flört

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
giffan
5/11/09, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Nu är hon en han… men jag har försökt att få han sluta röka, men han säger som mig, några fel och brister måste man få ha.

Ja visst har han fint halsband…. tror det va en retriever nörd på nätet som gör dem Skrikandes

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ebet
5/11/09, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

alla flattar är vackrast

Upp till toppen
Annons: